خبرگزاری کار ایران

دولت روحانی در آستانه تغییر قیمت حساس‌ترین قلم سبد غذایی خانوارهای ایرانی؛

دولت یازدهم در خصوص قیمت نان همانند خاتمی عمل می کند یا احمدی نژاد؟

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۱۷۳

شرایط به گونه‌ای بود که ما با مانعی برای افزایش قیمت مواجه نبودیم و همین امر سبب شد تا قیمت نان افزایش پیدا کند.

ایلنا: باید به این مهم اشاره کرد که نان در سبد خانوار‌های ایرانی دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است و مردم دیگر کشش افزایش قیمت نان را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " درخواست برای افزایش قیمت نان "، " قیمت کنونی نان منطقی نیست "، " درخواست افزایش قیمت نان در دست بررسی است " و… این‌ها تیتر‌های رسانه‌های گروهی کشور طی یک ماه گذشته است، تیتر‌هایی که مردم آن را نمی‌پسندد و تمایلی ندارد که هر روز شاهد چنین تیتر‌هایی در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور باشند، اما برخلاف مردم عده‌ای هم هستند که با استفاده از رسانه‌ها تلاش دارند تا به مسئولان دولتی فشار بیاورند و قیمت نان را آنچه که دلخواه خودشان است به تصویب برسانند.

البته این اقدام آنان حرف امروز و دیروز نیست طی سالیان گذشته و در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی نیز اقداماتی در این خصوص انجام شد اما دولت اصلاحات زیر بار خواسته‌های آنان به طور کامل نمی‌رفت و موافقان افزایش قیمت نان به حداقل قیمت راضی می‌شدند.

در زمان وزارت محمد شریعتمداری، نرخ جدید انواع نان در سال ۱۳۸۳ آخرین سال ریاست جمهوری خاتمی ازسوی وزارت بازرگانی به زیرمجموعه‌های ذیربط بخشنامه شد که براساس آن قیمت نان در انواع مختلف به صورت رسمی افزایشی بین ۱۰تا۱۶ درصد پیدا کرد.

براساس آن، نان بربری با آرد ۷۵ ریالی و با وزن چونه ۶۵۰ گرمی، از قیمت مصوب ۳۵۰ ریال به ۴۰۰ ریال، نان بربری با آرد ۴۵۰ ریالی و با وزن چونه ۷۵۰ گرمی، از قیمت۶۵۰ ریال به ۷۵۰ ریال، نان سنگک با آرد ۷۵ ریالی و با وزن چونه ۷۵۰ گرمی از قیمت ۴۵۰ به ۵۰۰ ریال، نان سنگک با آرد ۴۵۰ ریالی و با وزن چونه ۷۵۰ گرمی از قیمت ۷۰۰ ریال به ۸۰۰ ریال، نان لواش تنوری با آرد ۷۵ ریالی و با وزن چونه ۲۱۰ گرمی از قیمت ۱۴۰ ریال به ۱۶۰ریال، نان لواش تنوری با آرد ۴۵۰ ریالی و با وزن چونه ۲۵۰ گرمی از قیمت ۲۲۰ ریال به ۲۵۰ ریال، نان لواش ماشینی با آرد ۷۵ ریالی و با وزن چونه ۱۹۰ گرمی از قیمت ۱۲۰ ریال به ۱۴۰ ریال، نان لواش ماشینی با آرد ۴۵۰ ریالی و با وزن چونه ۲۵۰ گرمی از قیمت ۲۰۰ ریال به ۲۳۰ ریال، نان لواش قزوینی ماشینی با آرد ۷۵ ریالی و با وزن چونه ۱۹۰ گرمی از قیمت ۱۲۰ ریال به ۱۴۰ ریال، نان تافتون تنوری با آرد ۷۵ ریالی و با وزن چونه ۲۲۵ گرمی از قیمت ۱۵۰ به ۱۷۰ ریال، نان تافتون تنوری با آرد ۴۵۰ ریالی و با وزن چونه ۵۰۰ گرمی از قیمت ۵۰۰ ریال به ۵۵۰ ریال تغییر پیدا کرد.

اما پس از اتمام دولت خاتمی و بر سرکار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد شرایط به گونه دیگری رقم خورد به طوری که قیمت نان شیب صعودی به خود گرفت به طوری که دولت همراه با موافقان گام به گام پیش رفت تا جایی که بسیاری از مردم نسبت به افزایش قیمت نان اعتراض کردند. البته بهانه‌های دولت وقت در نوع خود قابل توجه بود، یکبار به بهانه افزایش قیمت سوخت، یکبار به بهانه کمبود گندم، یکبار به دلیل هدفمندی یارانه‌ها و…

یکی از مسئولان وقت در دولت محمود احمدی‌نژاد در این خصوص به ایلنا می‌گوید که شرایط به گونه‌ای بود که ما با مانعی برای افزایش قیمت مواجه نبودیم و همین امر سبب شد تا قیمت نان افزایش پیدا کند. این گفته این مقام دولتی در زمان وزارت مسعود میرکاظمی در حالی است که دولتمردان در نشست‌های خبری خود بار‌ها مطرح می‌کردند که ما تلاش داریم قیمت‌ها را کنترل کنیم و مردم نگران افزایش قیمت نباشند.

با این همه قیمت نان در سال ۱۳۹۲ و روز‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد نشان از بی‌توجهی مسئولان وقت دارد به طوری که قیمت هر قرص نان سنگک ۸۰۰ تومان، قیمت هر قرص نان بربری ۷۰۰ تومان، قیمت هر قرص نان تافتون ۳۰۰ تومان و قیمت هر قرص نان لواش ۱۶۰ تومان بوده است.

حال باید دید که آیا مسئولان دولت تدبیر و امید زیر بار این افزایش قیمت نان که از سوی برخی افراد و فعال در اتحادیه‌های نانوایی مطرح شده است می‌روند یا خیر؟ و آیا آنان همانند خاتمی عمل می‌کنند یا محمود احمدی‌نژاد؟، البته باید به این مهم اشاره کرد که مردم دیگر کشش افزایش قیمت نان را ندارند و نان در سبد خانوار‌های ایرانی دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز