خبرگزاری کار ایران

شیوه نادرست اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، چالش صنایع کشور

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۱۴۵

عملکرد سازمان امور مالیاتی در طول این چند سال خلاف قانون بوده است و دولت باید ضرر و زیانی که به دلیل اجرای نادرست قانون بر پیکره تولید وارد آمده است را جبران کند.

در آستانه برگزاری دو نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان و شیرینی و شکلات، روسای اتحادیه‌های تولیدکنندگان نان و شیرینی و شکلات به بیان انتقادات خود در حوزه اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون هدفمندی یارانه پرداختند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، کاوه زرگران، دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران در رابطه با اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده در طول ۵ سالی که از عمر اجرای این قانون می‌گذرد، توضیح داد: به دلیل اجرای ناقص قانون، فشار مضاعفی بر تولیدکننده وارد آمده است. اصناف به هنگام خرید محصول از تولیدکننده، ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند و به همین دلیل تولیدکننده تنها حلقه‌ای است که به تنهایی باید این مبلغ را بپردازد و سبب اصلی آن هم سازمان نظام مالیاتی است.

وی پیشنهاد کرد: در این شرایط از دولت می‌خواهیم که قبل از وارد شدن ضربات بیشتری به بدنه تولید کشور یا در روند اجرا بازنگری صورت گیرد و یا اجرای قانون را به طور کامل متوقف سازد.

این فعال اقتصادی یادآور شد: مواد اولیه‌ای چون آرد و شکر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند ولی متاسفانه تولیدکننده به هنگام فروش محصول نهایی باید بهای مالیات بر ارزش افزوده همین محصولات را هم بپردازد در حالی که طبق قانون باید مالیات مواد اولیه مانند آرد را پرداخت شده فرض کرد.

زرگران تاکید کرد: عملکرد سازمان امور مالیاتی در طول این چند سال خلاف قانون بوده است و دولت باید ضرر و زیانی که به دلیل اجرای نادرست قانون بر پیکره تولید وارد آمده است را جبران کند.

براساس اظهارات دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران، صنایع تبدیلی در این مدت ۳ برابر آنچه که باید به عنوان مالیات بر ارزش افزوده می‌پرداخته را پرداخت کردند.

حق بیمه ۳۰ درصدی خلاف قانون است

محمدجواد کریمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تاکید کرد: در طول سالیان گذشته به دلیل تحریم‌ها، مصوبات غیرکارشناسی و سایر مشکلات به نقطه ایده‌آل در این حوزه نرسیدیم.

وی بر این باور است که اگر دولت در رابطه با مصرف نان با کیفیت برنامه‌ای داشته باشد دیگر لازم نیست که هزینه زایئات بدهد.
این فعال اقتصادی یادآور شد: قرار بود در همان سال اولی که این نمایشگاه برگزار می‌شود، دولت به حمایت از انجمن‌ها و واحدهای تولیدی نان‌های صنعتی بیاید و از این طریق در تولید نان با کیفیت و بهداشتی قدم موثری بردارد که متاسفانه عملیاتی نشد.

کریمی حق بیمه پرسنل کارخانه‌های تولید نان حجیم را از دیگر چالش‌های این صنعت دانست.

وی تشریح کرد: این واحدها باید برای همه اعضای پرسنل خود حق بیمه ۳۰ درصدی پرداخت کنند در حالی که برای نان‌های سنتی این رقم بالغ بر ۱۰ درصد است.

طبق گفته رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی این موضوع بر روی بهای تمام شده کالا تاثیرگذار است.

اجرای نادرست قانون هدفمندی گرانی نان را در پی داشت

موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مسئله دیگری بود که از سوی کریمی به عنوان یک معضل جدی مطرح شد. این فعال اقتصادی با انتقاد از شیوه اجرای این قانون که باعثگران‌تر شدن محصول نهایی می‌شود، گفت: در حال حاضر مصرف‌کنندگان مجبور هستند نان را گران بخرند. چون از یک طرف دولت مابه‌التفاوت قیمت آرد را می‌پردازد و از طرف دیگر یارانه‌های نقدی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که باعثمی‌شود به جای ۲۶۰۰ تومان برای هر کیلو نان، ۳۲۰۰ تومان پرداخت شود.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تصریح کرد: اگر یارانه آرد حذف شود و تولیدکنندگان آرد را با قیمت آزاد خریداری کنند و دولت این یارانه را نیز به طور نقدی در اختیار مردم قرار دهد، بازار نان رقابتی می‌شود و هم در شیوه مصرف و هم در بهای تمام شده کالا تاثیر مثبت می‌گذارد.

کریمی یادآور شد: در سال ۱۳۸۹ و در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این تجربه را داشتیم که هم باعثبهتر شدن کیفیت نان و هم مصرف بهینه آن شد. هر چند متاسفانه امروز شرایط به سال‌های قبل از ۸۹ برگشته است.

طبق گفته وی مصرف نان حجیم در ایران ۱۲ درصد و مصرف نان سنتی ۸۸ درصد است.

۳۲۵ شرکت داخل و خارجی در نمایشگاه شیرینی و شکلات

جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن شیرینی و شکلات در رابطه با برگزاری سیزدهمین دوره برگزاری نمایشگاه در این حوزه توضیح داد: این نمایشگاه ۲۴ تا ۲۷ شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران با مشارکت ۳۲۵ شرکت‌کننده داخلی و خارجی برگزار می‌شود. از این تعداد ۵۰ شرکت خارجی از ۲۲ کشور که بخش زیادی از آن‌ها اروپایی هستند حضور خواهند داشت.

وی اعلام کرد: در سال ۹۳ توانستیم پس از سال‌ها رایزنی با سازمان توسعه تجارت مجوز ۵ ساله برگزاری این نمایشگاه را دریافت کنیم که این موجب می‌شود از سال آینده بتوانیم نمایشگاهی در سطح مطلوب‌تر و در فضایی بزرگ‌تر برگزار کنیم.

وی افزود: مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه معرفی آخرین دستاوردها، جذب سرمایه‌های خارجی، رونق در صنعت داخلی، معرفی منابع انسانی و آگاهی بخش به بازدیدکنندگان است. همچنین قرار است ۳ هیئت تجاری از کشورهای اردن، لبنان و عراق از این نمایشگاه بازدید کنند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر وجود ظرفیت‌های خالی در تولید شیرینی و شکلات تصریح کرد: درخواست می‌کنیم که مجوز جدیدی برای تولید این محصولات اعطا نشود و اجازه بدهند که کارخانه‌های موجود که در حال حاضر با کمتر از نصف ظرفیت خود تولید می‌کنند از تسهیلات بهره ببرند و از طریق جذب سرمایه‌های خارجی میزان تولید خود را افزایش دهند.

طبق اطلاعات موجود ظرفیت تولید کشور در بخش شیرینی و و شکلات صنعتی دو میلیون و ۱۰۰ تن است که در سال ۹۲ میزان تولید یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن بوده است. از این بین ۲۱۱ هزار تن با ارزش ۴۳۸ میلیون دلار به ۶۰ کشور از جمله آمریکا صادر شده است.

وی افزود: میزان تولید در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ کاهش داشت چراکه در این سال برای شیرینی و شکلات عوارض صادراتی در نظر گرفته شد. خوشبختانه این عوارض که برای محصولات آردی ۵۰ درصد و برای شکلات ۳۰ درصد بود با آغاز به کار دولت جدید به طور کامل لغو گردید.

در ادامه علی معین، مدیر اجرایی هشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان از حضور ۱۱۴ شرکت خارجی و داخلی در مساحتی نزدیک به ۱۰ هزار متر مربع خبر داد و گفت: نمایشگاه آرد و نان ۲۴ تا ۲۷ شهریورماه با هدف فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی تولید و مصرف آرد و نان، افزایش سطح فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت آرد و نان، حرکت سازمان یافته در بخش خصوصی در زنجیره تولید و تامین مواد اولیه نان، برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز