خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت فارس گفت:

نباید با بیان غیر کارشناسانه، صنعت شیر را با چالش رو به رو کرد

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۰۱۱

باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر ۱.۴ میلیون تن روغن وارد کشور شده که بیش از ۷۶۰ تن یعنی ۵۴ درصد آن را روغن پالم تشکیل می دهد و این روغن در تهیه برخی محصولات خوراکی از جمله روغن های سرخ کردنی شکلات ها و شیرینی ها استفاده می شود.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت فارس در واکنش به برخی اخبار کذب در خصوص روغن پالم تصریح کرد: درست نیست که با بیانی غیر کارشناسانه صنعت شیر را با چالش رو به رو کنیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از شاتا؛ علی همتی در حاشیه بازدید رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس و خبرنگاران رسانه های کشوری و استانی از خط تولید شرکت پگاه فارس بر حساسیت وزیر صنعت معدن و تجارت به بخش تولید اشاره کرد و افزود: ایشان بسیار علاقه مندند تا مجموعه هایی که در ۸ سال گذشته آسیب دیده اند دوباره احیا شوند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه گرچه در استان فارس زیر ساخت های بخش تولید دچار مشکل شده است اما ۲۸ واحد لبنی کوچک و بزرگ استان کمتر دچار آسیب شده اند.

همتی با تاکید بر اینکه صنایع لبنی در استان فارس بخش عمده ای از اشتغال زایی را به عهده دارند خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد از تولیدات واحد های لبنی استان صادر می شوند.

وی در ادامه در خصوص مسائل مطرح شده در زمینه استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع در کشور درست نیست که با بیانی غیر کارشناسانه صنعت شیر را با چالش رو به رو کنیم و همچنین باید در بیان مسائلی که ممکن است در تزلزل بازار نقش داشته باشد و فضای ملی به ویژه موضوع پر اهمیت اشتغال را تحت الشعاع قرار دهد دقت بیشتری صورت گیرد.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس به مردم استان اطمینان داد: در هیچ یک از واحد های لبنی استان گزارشی مبنی بر تخلف در تولید محصولات گزارش نشده است.

وی در پایان افزود: بنابراین باید در فضای کنونی تحریم ها تورم رکود و تاثیرات بی تدبیری های سال های گذشته در جهت تقویت فرآورده های لبنی کوشا باشیم.

همچنین دراین بازدید، مشاور شرکت صنایع شیر ایران نیز در مورد اخبار منتشر شده از مصرف روغن پالم در محصولات لبنی کشور به بحران های ساختگی کمر شکن در صنعت شیر اشاره کرد و گفت: یکی از این بحران ها مسله استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی است که متاسفانه به علت نوع بیان مسوولان، کل این صنعت زیر سوال رفته است.

وی ادامه داد: در حالی که حتی اگر خطایی رخ داده بود تشخیص و جلوگیر ی از این خطا جز وظایف ذاتی اداره نظارت وزارت بهداشت بوده است.

«حسین چمنی» با بیان اینکه انتشار اخبار استفاده از روغن پالم بر اساس آزمایش صورت نگرفته است افزود: باید این نکته را در نظر داشت که صنعت شیر نیز به علت عدم سودآوری در معرض تخلف قرار دارد اما باید به این موضوع توجه شود که آیا امکان رخ دادن چنین خطایی وجود دارد یا خیر. و آنچه در این ماجرا رخ داده بر اساس تحلیل بوده و آزمایشی جهت اثبات آن انجام نشده است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس گفته رییس کمسیون کشاورزی مجلس کلی گویی در باره روغن پالم نسنجیده بوده و آسیب هایی از جمله از بین رفتن اعتماد عمومی به صنعت شیر، کاهش صرانه مصرف لبنیات و سوق یافتن مردم به سمت خرید محصولات لبنی فله که بسیار خطر ناک خواهد بود شده است.

چمنی همچنین با تاکید بر اینکه استفاده از روغن پالم در هچ کشوری ممنوع نیست تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر ۱.۴ میلیون تن روغن وارد کشور شده که بیش از ۷۶۰ تن یعنی ۵۴ درصد آن را روغن پالم تشکیل می دهد و این روغن در تهیه برخی محصولات خوراکی از جمله روغن های سرخ کردنی شکلات ها و شیرینی ها استفاده می شود.

وی افزود: در حال حاضر ۸ محصول لبنی از جمله برخی انواع پنیر ها، شیر خشک صنعتی، و خامه قنادی مجوز استفاده از این روغن را دارند در نتیجه روغن پالم یک سم کشنده یا ماده ایی غیر خوراکی نیست.

همچنین دراین بازدید «محمد امین حنیف پور» مدیرعامل شرکت شیر پگاه فارس نیز تصریح کرد: صرف نظر از اهمیت مصرف لبنیات در سلامت جامعه، امروزه برای سنجش میزان توسعه یافتگی کشورها از معیار سرانه مصرف لبنیات نیز استفاده می شود که این موضوع اهمیت مصرف لبنیات را در دنیا نشان می دهد.

وی اظهار کرد: این شرکت به عنوان بزرگترین تولیدکننده شیر و فرآورده های شیری در جنوب کشور، فرهنگسازی درباره اهمیت مصرف شیر را در دستور کار خود قرار داده است.

حنیف پور اظهار کرد: شرکت پگاه فارس علاوه بر تامین ۳۲ درصد لبنیات مورد نیاز استان فارس و استان های همجوار، ۱۲ درصد تولیدات خود را به کشورهای عمان، عراق و قطر صادر می کند و کشورهای فیلیپین و مالزی از مصرف کنندگان محصولات پودری این شرکت هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز