خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران درگفت‌وگو با ایلنا:

ساخت‌وسازها در تهران هیچ حساب و کتابی ندارد / فاصله طبقاتی آسیب‌های اجتماعی را افزایش داده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۰۵۹

بیشتر ساخت وساز‌ها بر دو گسل فعال این شهر انجام شده است که در آینده می‌تواند؛ فجایع انسانی بزرگی را رقم زند.

عضو شورای شهر تهران درباره نحوه ساخت و ساز در شهر تهران گفت: روند ساخت و ساز در تهران امروز هیچ حساب و کتابی ندارد و قطعا باید جلوی این روند گرفته شود.

غلامرضا انصاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، گفت: متاسفانه با خودکفاکردن شهرداری‌ها به فکر منابع پایدار برای آن‌ها نبودیم و زمانی که دولت، شهرداری‌ها را به ویژه در کلان شهر‌ها از بودجه عمومی کشور محروم کرد؛ شورای عالی شهرسازی باید منابع پایداری را برای شهرداری‌ها تعریف می‌کرد.

وی ادامه داد: در طول ۲۵ سال گذشته شهرداری‌ها به سمت منابع سهل الوصول از قبیل فروش تراکم روی آوردند که این موضوع باعثمشکلات و معضلات موجود در سطح شهر شده است.

انصاری با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی باید به بحثنما و منظر شهر می‌پرداخت، اظهار کرد: دولت می‌توانست؛ به عنوان متولی کلان کشور بحثنما و منظر شهر را مطرح کند، چرا که در تمام جهان سبک خاصی از معماری پیروی می‌شود، اما در اینجا در یک کوچه ۱۰ متری چند نوع سبک مختلف معماری مشاهده می‌شود.

وی اضافه کرد: شهر موجود زنده است و همانطور که نظافت، آرایش و همگونی بخش‌های مختلف یک موجود زنده مدنظر است، باید این ویژگی‌ها را به صورت جدی برای شهر نیز در نظر گرفت.

انصاری عنوان کرد: درآمدهای ناپایدار شرایطی را به وجود آوردند که شهرداری‌ها تراکم و فضای شهر را به نرخ روز یا بالا‌تر از آن فروخته و پول کسب شده را بدون احتساب هزینه - فایده آن هزینه کردند. چنانکه قیمت تمام شده برخی طرح‌های شهری چند برابر مشابه آن در طرح‌هایی است که توسط مردم و بخش خصوصی در حال انجام است.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: به قیمت امروز فضا را فروختیم، اما در چند دهه باید خدمات را ارایه دهیم و این ظلم به نسل آینده است، چرا که آیندگان باید هزینه کاری را بپردازند که ما امروز با بی‌برنامگی انجام داده‌ایم.

ساخت و سازهای غرب تهران اکوسیستم را به هم ریخته است

وی با اشاره به منطقه ۲۲ و غرب تهران گفت: در بخش ورودی این منطقه تصفیه هوا صورت می‌گیرد، از پیش از انقلاب در این منطقه بحثویلاسازی یا تراکم پایین مطرح بوده اما امروز در این منطقه که گلوگاه ورود هوا بوده است، طوری ساخت وساز کرده‌ایم که اکوسیستم منطقه به هم ریخته است.

انصاری با بیان اینکه تنها به دلیل تامین منابع این گونه ساخت وساز‌ها را انجام داده‌ایم، گفت: بخش قابل توجهی از مشکل تراکم در سطح شهر‌ها به دلیل نبود پارکینگ است، چراکه دو سوم از فضای خیابان‌ها را پارک وسایل نقلیه به خود اختصاص داده است که این موضوع موجب ناهنجاری‌هایی همچون اتلاف وقت مردم و حتی آلودگی هوا شده است.

ساخت و ساز روی گسل‌ها، فجایع انسانی در آینده

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تهران روی سه گسل فعال قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بیشتر ساخت وساز‌ها بر دو گسل فعال این شهر انجام شده است که در آینده می‌تواند؛ فجایع انسانی بزرگی را رقم زند.

وی افزود: ادامه این روند به صلاح شهر، شهروندان و آینده کشور نیست، بنابراین شورای شهر در تلاش است که منابع پایداری برای شهر تعریف شود و از حجم منابع ناپایدار که بخش عمده آن از فروش تراکم است، کاسته شود.

انصاری با یادآوری ساماندهی شهرهای اقماری به عنوان سیاستی اشتباه طی ۱۰ سال گذشته تصریح کرد: در شهرهای همچون اندیشه، پردیس و… مسایلی مانند هزینه حمل ونقل، هزینه ترافیک، مسایل اجتماعی و ناهمگونی فرهنگی ساکنین این مناطق را به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: با هزینه ساخت تعدادی از این شهر‌ها می‌توانستیم؛ بافت فرسوده را بازسازی کنیم تا مسایل و آسیب‌های اجتماعی و سایر معضلات که در مناطق فرسوده گریبانگیر شهر و شهروندان است را رفع کنیم.

عضو شورای شهر تهران با تاکید براینکه بافت ارزشمند تاریخی تهران باید حفظ شود، افزود: همچنین باید زیرساخت‌ها، امکان دسترسی و زندگی راحت در این مناطق را مهیا کنیم.

وی اضافه کرد: با این کار از یک سو به سمت هویت بخشی شهر و از سوی دیگر بازسازی منطقی بافت فرسوده حرکت کرده و نیز بازسازی این بافت‌های فرسوده را متناسب با شرایط روز ساماندهی می‌کنیم.

ساخت و ساز‌ها فاصله طبقاتی ایجاد کرده‌اند

انصاری یادآور شد: بخشی از رفتارهای اجتماعی و مدنی ما در گذشته آن بوده است که محله هویت داشته و در محل‌ها همبستگی و وابستگی بین اهالی محل شکل گرفته است که این موضع بخش قابل توجهی از مشکلات را حل می‌کرد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: امروزه این نوع ساخت و ساز باعثشده است که برخی مناطق کاملا برخوردار و برخی دیگر نیز کاملا غیربرخورار باشند و فاصله طبقاتی و اجتماعی را به وجود آورده است که این موضوع منجر به افزایش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد تنش و معضلاتی برای آینده فرهنگی و اجتماعی شهر خواهد شد.

وی تصریح کرد: به دلیل رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی بخشی از منابع سرگردان مالی به سوی مسکن سرازیر شد و در اینجا مسکن نه به عنوان ضرورت و واحد مسکونی که به عنوان بخش اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.

انصاری گفت: در بسیاری از مناطقی که ساخت وساز انجام شده است، قیمت بالا و تعداد، بیش از حد نیاز است و امروز می‌بینیم درصدی از ساخت وسازهایی که در سال گذشته انجام شده، بلااستفاده مانده و امکان استفاده از آن برای افراد بسیاری وجود ندارد.

وی تاکید کرد: افرادی که به مسکن نیاز دارند؛ از نظر مالی در سطح متوسط و پایین هستند و مسکنی که تولید شده، قیمت تمام شده‌ای دارد که برای بخش قابل توجهی از افراد به دلیل نداشتن منابع مالی کافی، بدون استفاده است.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این روند امروز هیچ حساب و کتابی ندارد بطوریکه تبدیل به فاجعه شده است و قطعا باید جلوی این روند گرفته شود.

حضور موثر شورای عالی شهرسازی در دولت جدید

انصاری با بیان اینکه در دولت جدید شورای عالی شهرسازی و وزارت مسکن و شهرسازی به طور جدی به موضوعاتی همچون ساخت و ساز و قوانین مرتبط با آن ورود پیدا کرده‌اند، گفت: یکی از فعال‌ترین ادوار حضور موثر شورای عالی شهرسازی در طول ۳۰ سال اخیر در این دولت شکل گرفته است.

انصاری خاطرنشان کرد: عزمی که در دولت برای واگذاری بخشی از کارهای فرهنگی، اجتماعی و خدماتی به مدیریت شهری وجود دارد، کاری اساسی است که می‌تواند؛ اعتبار شورا‌ها و قدرت شهرداری را بالا ببرد و منابع و مصارف را به صورت جدی‌تر سازماندهی کند.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: با انجام این کار در شهرهایی مثل تهران، تبریز، اصفهان و مشهد دولت خدمات را تا پشت دروازه‌های شهر تامین می‌کند و در داخل شهر نیز کل هزینه‌ها در قالب اخذ عوارض هزینه‌های انجام شده و راهکارهای قانونی تامین می‌شود و این امیدواری به وجود می‌آید که یک مدیریت یکپارچه منظم برای شهر‌ها و همچنین ساماندهی آسیب‌هایی که در شهرهایی همچون تهران وجود دارد، پیش رو داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز