خبرگزاری کار ایران

در نشستی خبری مطرح شد؛

عدم دیدگاه واحد درباره چگونگی نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۵۶۶

در حال حاضر دو دیدگاه در شورا وجود دارد؛ دیدگاهی که نظارت را حق مسلم و صددرصدی شورا می‌داند و دیدگاه دوم که می‌گوید، چون اجرای انتخابات بر عهده شوراست. این نهاد نمی‌تواند، هم ناظر و هم مجری باشد و باید نظارت نهاد فرادست نیز وجود داشته باشد.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران گفت: اگر با مسئله پیش‌بینی نشده‌ای مواجه نشویم، انتخابات شورایاری‌ها در ۸ اسفندماه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی طلایی رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه شورایاری‌ها از ۷ سال پیش فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، گفت: شوراها اولین جلوه مردم سالاری دینی هستند و قانون اساسی نیز به استفاده از ظرفیت مردم در قالب شوراها تاکید دارند.

وی افزود: شهری مانند تهران با وسعت، جمعیت و شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خاص خود شهری است که اداره آن الزاما به یاری و همکاری شهروندان آن نیاز دارد که اگر نتوانیم زمینه حضور فعال مردم را برای اداره این شهر فراهم کنیم، با کاری پیچیده روبرو می شویم.

طلایی ادامه داد: برای تحقق این هدف و برای اینکه بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم و نیز چشمان ناظری را از سوی شورای شهر بر فعالیت مدیریت شهری داشته باشیم، تشکیل شورا یاری‌ها ضرورت داشت.

طلایی با بیان اینکه تشکیل شورا یاری‌ها بستری فراهم کرده که مطالبات مردم به صورت ساختارمند مورد توجه قرار گیرد، افزود: در این مدت که از عمر شورایاری‌ها گذشته، فعالیت‌های قابل تقدیری از سوی این نهاد شکل گرفته است.

رئیس ستادهماهنگی شورایاری‌های شهر تهران با اشاره به توسعه فعالیت‌های شورایاری‌ها گفت: امروز شورا یاری‌ها در مقایسه با آغاز فعالیت‌شان رشد قابل قبولی داشته‌اند که دلیل آن از یک طرف رویکرد مدیریت شهری در ایجاد و حمایت از این نهاد است چنانچه شهردار تهران در دوره های دوم و سوم به صورت همه جانبه حامی این نهاد بوده است، دلیل دیگر این رشد تلاش‌ها و اقدامات شورایاری‌ها بوده است.

طلائی خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از ظرفیت این نهاد و ارتقای آن و نیز گام برداشتن در جهت رشد و بلوغ آن مستلزم تحولی است که بتواند سطح کارآمدی این نهاد را بالاتر ببرد.

وی متذکر شد: هدف و راهبرد اصلی ما جدای از تمشیت امور جاری شورایاری‌ها، فراهم کردن مقدمات انتخابات شورایاری‌ها است.

طلائی با یادآوری اینکه در دور سوم انتخابات شورایاری‌ها نیز دولت به نوعی با برگزاری انتخابات آن مخالفت کرد، اظهار کرد: در نهایت این انتخابات انجام شد؛ ولی قرار شد آیین نامه‌ای برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تهیه شود که تاکنون این کار انجام نشده است.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها ادامه داد: طی یکسال گذشته قرار شد؛ توافقی داشته باشیم که یک طرف آن وزارت کشور، یک طرف مجمع نمایندگان تهران و طرف دیگر شورای شهر بود که طی این توافق قرار شد؛ انتخابات انجام شده و مجمع نمایندگان تهران در حوزه نظارتی کمک کنند.

طلائی با بیان اینکه در حال حاضر برگزاری انتخابات شورایاری‌ها برحسب رای هیات حل اختلاف به نفع شورای شهر تهران انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر اقدامات لازم انجام شده و ما به مراجع ذیربط اعلام کردیم، هرگونه تصمیم‌گیری در مورد انتخابات برعهده دولت است و آنچه برای ما اصل است و پیگیری می کنیم؛ برگزاری انتخابات است.

وی درخصوص زمان برگزاری انتخابات گفت: تصمیم گرفته شد که آغاز زمان ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات شورایاری‌ها از دوم بهمن ماه به مدت چند روز باشد، همچنین شرایط داوطلبان مورد بازنگری قرار گرفته به صورتی که تحصیلات را از سواد خواندن و نوشتن به فوق دیپلم ارتقا دادیم و حداقل سن داوطلبان ۲۵ سال و مدت سکونت در محل را یکسال در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: شیوه ثبت نام کاملا الکترونیک است و از طریق سایت شورایاران ثبت نام انجام می‌شود.

طلایی اضافه کرد: شورایاری‌ها نهادی اجتماعی است و مطلقا این انتخابات را عملی سیاسی نمی بینیم.

وی از رسانه‌ها خواست که بستر سازی برای حضور نخبگان اجتماعی و فرهنگی در انتخابات شورایاری‌ها را مدنظر قرار دهند و در این زمینه ایجاد انگیزه کنند.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با بیان اینکه باید بستری فراهم شود که مردم تهران از برگزاری این انتخابات آگاه شوند، گفت: پیش بینی می کنیم؛ مشارکت مردم دو و نیم برابر افزایش یافته و ۲۰ هزار داوطلب برای حضور در این انتخابات داشته باشیم.

طلائی تاکید کرد: به طور مکتوب به فرمانداری، زمان برگزاری انتخابات را در هشتم اسفندماه اعلام کردیم و اگر با مسئله پیش بینی نشده‌ای مواجه نشویم، انتخابات در همین روز برگزار می‌شود.

وی در خصوص نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها گفت: درحال حاضر دو دیدگاه در شورا وجود دارد؛ دیدگاهی که نظارت را حق مسلم و صددرصدی شورا می‌داند و دیدگاه دوم که می‌گوید، چون اجرای انتخابات بر عهده شوراست، این نهاد نمی‌تواند، هم ناظر و هم مجری باشد و باید نظارت نهاد فرادست نیز وجود داشته باشد که این نهاد در توافق وزارت کشور و مجمع نمایندگان مشخص شده است.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها درباره برگزاری انتخابات در اردیبهشت ماه گفت: اوایل سال آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی را داریم و به طور طبیعی فضای کشور متوجه انتخابات مجلس خواهد شد، بعلاوه دو سال از فعالیت شورایاران ما گذشته و از سال گذشته برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها فعالیت کرده‌ایم و به نظر من کسانی که پیشنهاد می‌دهند، انتخابات در اردیبهشت ما ه برگزار شود، شاید اطلاعات جامع و کاملی درباره اقدامات انجام شده ندارند.

طلائی با بیان اینکه ۲۲ ستاد برگزاری انتخابات تشکیل دادیم، گفت: در ۳۷۴ محله تهران ستاد انتخابات محلی تشکیل دادیم، اما پیش بینی می شود؛ ۲۰ محله ما ادغام شده و تعداد محلات کاهش یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز