خبرگزاری کار ایران

صابری در تشریح دلایل شکایت راستگو از یک عضو شورای شهر؛

مختاباد در راستای وظایف نمایندگی عمل کرده است

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۶۱۰

زمانی که مسئله‌ای مناقشه‌انگیز است، توضیح خواستن در مورد آن مسئله، توهین نیست، بلکه اقدامی در راستای انجام وظیفه نمایندگی مردم در شورای شهر است.

عضو حقوقدان شورای شهر تهران در مورد شکایت یک عضو شورا از عضو دیگر توضیحاتی ارائه کرد.

علی صابری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد شکایت الهه راستگو از عبدالحسین مختاباد گفت: در روز ۹ دی‌ماه اخطاریه‌ای مبنی بر شکایت خانم راستگو از آقای مختاباد، به اتهام توهین و افترا ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: تا چند روز آینده من و برادرم که وکالت آقای مختاباد را برعهده داریم، به همراه ایشان به بازپرسی مراجعه و از وی دفاع خواهیم کرد.

صابری با ابراز امیدواری از اینکه این شکایت ختم به خیر شود و دیگر نیازی به طی کردن مراحل قانونی از سوی دو طرف نباشد، گفت: به عنوان عضو شورای شهر و همچنین وکیل دادگستری که در نهایت برای نظر مرجع قضایی احترام قائل هستم، مطالبی را که آقای مختاباد مطرح کرده‌اند، توهین و افتراء نمی‌دانم.

وی در رابطه با اظهارات مختاباد در جلسه شورای شهر تهران که به شکایت راستگو از او انجامید، گفت: آنچه را که آقای مختاباد مطرح کردند؛ متوجه شخص خاصی نبود، بلکه مربوط به چگونگی تشکیل حساب ستاد ساماندهی سازمان های مردم نهاد بود.

صابری ادامه داد: در حقیقت آقای مختاباد این سوال را طرح کردند که آیا تشکیل یک حساب جداگانه در زیرمجموعه حساب‌های شورای شهر با هر نامی بدون اینکه رئیس شورا در آن دست داشته باشد، صحیح است؟

وی با تاکید براینکه نظر حقوقی بنده بر این است که این اقدام صحیح نیست، افزود: بر اساس قانون، شورای شهر هر چند حسابی که داشته باشد، باید رئیس شورا یکی از امضاکنندگان باشد و به عبارتی رئیس شورای شهر در همه حساب‌های زیر مجموعه شورا باید دخالت، ‌نظارت و حق امضا داشته باشد و تفویض این اختیار هم به فرد دیگری مجاز نیست.

این عضو حقوقدان شورای شهر تاکید کرد: اگر اقدامی خلاف آنچه گفتم در هر دوره‌ای و با هر عنوانی صورت بگیرد؛ اگر چه جرم نیست، ولی تخلف رئیس شورای شهر محسوب می‌شود.

به گفته وی هیچ عضوی از اعضای شورای شهر نمی‌تواند به تنهایی حسابی را از حساب‌های بودجه شورا باز کند، حتی اگر این اختیار از سوی شورای شهر به او داده شده باشد.

صابری همچنین به عدم رسمیت یافتن ستاد ساماندهی سمن‌ها از نظر قانونی به هنگام افتتاح حساب این ستاد اشاره کرد و افزود: علاوه بر ۵ نفر عضو شورای شهر در ستاد ساماندهی سمن‌ها، ازسایر ارگانها اعضای دیگری نیز در این ستاد حضور دارند که در زمان افتتاح حساب این اعضا هنوز از سوی ارگانهای مربوطه معرفی نشده بودند و ظاهرا چندماه پس از تشکیل این حساب معرفی شده بودند.

وی ادامه داد: در واقع حساب ستاد ساماندهی سمن‌ها در زمانی افتتاح شده است که شکل‌گیری این ستاد هنوز از نظر قانونی رسمیت نداشته است.

این حقوقدان خاطر نشان کرد: اکنون این بحثمطرح است؛ در زمانی که اعضای ستاد ساماندهی سمن‌ها به طور کامل معرفی نشده‌اند آیا این ستاد امکان فعالیت، تشکیل جلسه و تغییر نام حساب را دارد یا ندارد؟ در حالی که این اتفاقات به ظاهر افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه این اظهارات متوجه شخصی خاص یا جناح رقیب نیست، افزود: اگر نظر من درست باشد و اشتباهی در این زمینه صورت گرفته باشد، در زمان ریاست قبلی شورای شهر یعنی آقای مسجد جامعی این اشتباه صورت گرفته است و اینکه آیا رئیس شورا در زمان افتتاح این حساب از چگونگی تشکیل آن مطلع بوده یا نبوده، یک بحثدیگر است.

صابری تصریح کرد: علاوه بر اینکه مراجع قضایی باید درست بودن یا نبودن این استدلال‌ها را مشخص کنند، باید موضوع دیگری را نیز استعلام کنند که آن موضوع، باز شدن حساب ستاد ساماندهی سمن ها به صورت پشتیبان است.

وی با اشاره به اینکه بودجه‌ای که در شورای شهر به سمن ها اختصاص پیدا کرده و اوایل سال هم پرداخت شده، به حسابی سودآور رفته است، افزود: حتی اگر این سود برای سمن‌ها هزینه و استفاده شخصی هم نشده باشد که البته تاکنون هیچ شائبه استفاده شخصی از آن نیز وجود ندارد، این از اختیارات یک عضو، دو عضو یا ۵ عضو شورا خارج است.

صابری خاطرنشان کرد: این اقدام به این معنی است که گویی شورای شهر یک کار سودآور انجام داده و به کسب درآمد پرداخته است که این خیلی با مقررات منطبق نیست، زیرا در حالی ۵ میلیارد تومان از بودجه شورا به ستاد ساماندهی سمن ها اختصاص داده شده که این ستاد با دریافت آن به کسب درآمد پرداخته است. حتی اگر این درآمد خرج شورا هم شده باشد، از نظر قانونی باید دید که انجام آن امکان پذیر بوده است یا خیر؟

وی با تاکید براینکه آقای مختاباد از نحوه گشایش حساب ستاد ساماندهی سمن‌ها، عملکرد و نحوه هزینه کرد بودجه سوال کرده و بحثسوء استفاده شخصی را مطرح نکرده است، افزود: هر عضو شورا این حق را دارد که در این رابطه سوال‌هایی را مطرح کند و توهین و افتراء زمانی مطرح است که عضو شورا بدون سند، مدرک و خلاف واقع اعلام کند که این پول استفاده شخصی شده است و آن موقع می توان گفت که جرمی صورت گرفته است.

صابری ادامه داد: این درحالی است که آقای مختاباد در راستای وظیفه نمایندگی خود سوال‌هایی را از چگونگی افتتاح حساب ستاد ساماندهی سمن‌ها و نحوه هزینه کرد بودجه مطرح کرده است.

به گفته وی زمانی که مسئله‌ای مناقشه‌انگیز است، توضیح خواستن در مورد آن مسئله، توهین نیست، بلکه اقدامی در راستای انجام وظیفه نمایندگی مردم در شورای شهر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز