خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران:

شهردار در کلان‌شهرها باید از سوی مردم انتخاب شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۶۰۱

در همه شهرهای بزرگ شهردار را مردم به طور مستقیم انتخاب می‌کنند / در صورتی که یک شهر از شهردار برخوردار باشد، باید دادستان شهر نیز داشته باشد.

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران گفت: شهردار در شهرهای بزرگ انتخابی است و مستقیما از طرف مردم برگزیده می‌شود.

حسین ایمانی جاجرمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد شیوه انتخاب شهردار گفت: در همه شهرهای بزرگ شهردار را مردم به طور مستقیم انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: شهردار باید بر شهرهای بزرگ قدرت اجرایی زیادی داشته باشد، بنابراین این شهر‌ها همانند کشورهای کوچک اداره می‌شوند و از چند قوا تشکیل شده‌اند.

این جامعه‌شناس افزود: متاسفانه در ایران بین شهردار و مدیر کل شهرداری تفاوتی قائل نمی‌شوند در واقع ما در ایران شهردار نداریم و شخصی که منتخب شوراست و در شهرداری قرار گرفته مدیر کل شهرداری است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انتصاب مدیرکل شهرداری برای اداره شهرهای کوچک رواج دارد، اظهار کرد: اختیارات شهردار از مدیر کل شهرداری بیشتر است و به راحتی نیز نمی‌توان وی را عزل کرد در حالی که مدیر شهرداری می‌تواند در یک روز توسط شورای شهر استیضاح و عزل شود.

ایمانی جاجرمی گفت: البته باید توجه داشت در صورتی که یک شهر از شهردار که قوه مجریه شهر محسوب می‌شود برخوردار باشد، باید دادستان شهر نیز داشته باشد. دادستان شهر وظیفه دارد که بر کار شورا و شهرداری نظارت و از بروز تخلف و فساد در این دو نهاد جلوگیری کند. دادستان را نیز مردم انتخاب می‌کنند در واقع شهرهای بزرگ مانند کشورهای کوچک توسط سه قوه اداره می‌شوند.

وی با بیان اینکه متاسفانه شیوه‌های صحیح و متعدد اداره شهر در اندیشه مدیریت شهری ما وجود ندارد، گفت: شیوه‌های مختلفی برای اداره شهر‌ها با جمعیت‌ها و ویژگی‌های متفاوت وجود دارد، همانطور که ذکر شد وجود شهردار در شهرهای بزرگ، مدیریت مدیر شهرداری که توسط شورا انتخاب می‌شود در شهرهای کوچک دو نمونه از روشهای علمی اداره شهر هستند.

همچنین روش دیگری برای شهرهای کوچک‌تر هم مطرح است که به آن شیوه کمیسیونی می‌گویند که در آن اعضای شورا در کمیسیون‌هایی قرار می‌گیرند و هر کدام یک مسئله مربوط به شهر را مدیریت می‌کنند.
این پژوهشگر مسائل شهری تصریح کرد: زمانی که قوانین بلدیه در کشور ما نوشته شد، تعداد شهر‌ها در ایران بسیار محدود و با جمعیت کم بود پایه قوانین مدیریت شهری ما از آن زمان گذاشته شده و تاکنون نیز تغییر زیادی نکرده است.

وی افزود: اکنون در شهرهای ما شهرداری بسیار کوچک شده ودولت بخشی از وظایف محلی را مانند اداره بیمارستان‌ها و مدارس برعهده دارد، در حالی که در بسیاری از کشور‌ها میان امور ملی و محلی تفکیک وجود دارد و مقامات مسئول هر کدام از این دو امور نیز مشخص هستند در واقع مقام های محلی در مسائلی همچون مدارس، ‌ بیمارستانها و… در شهرها مسئولیت دارند و در برابر آن پاسخگو هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز