خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران:

دفع پسماند در تهران استاندارد نیست

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۳۲۰

هزینه مصرف شیر از آب کمتر شود زیرا این سرمایه گذاری به نفع سلامت مردم است و سبب کاهش هزینه های درمان می‌شود.

آخرین وضعیت صنایع آلاینده در پایتخت، تفاهمنامه همکاری بین سازمان ملل و کمیسیون سلامت، منع تردد موتورسیکلت ها در بازار، تذکر در خصوص فروش ملک فرمانیه و عدم دعوت از روسای کمیسیون ها به کمیته تخصیص و… از مهمترین محورهای نشست خبری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران بود.

به گزارش ایلنا؛ رحمت الله حافظی امروز در نشست مطبوعاتی با اشاره به عملکرد یکساله این کمیسیون گفت: پس از ۱۵ سال از تشکیل شوراهای شهر این کمیسیون شکل گرفت و روز به روز بیشتر بر ضرورت تشکیل چنین کمیسیونی تاکید و مشخص شد سالها مورد غفلت واقع شده بود. تهران الگویی برای سایر شهرهاست و ایجاد چنین کمیسیونی می تواند زمینه ساز مطالبه گری حقوق مردم با موضوع سلامت و محیط زیست و خدمات شهری باشد.

وی ادامه داد: این کمیسیون نقش تعاملی و داوری با سایر نهادهای مرتبط در این حوزه را دارد به طور مثال در خصوص مشکلات فاضلاب شهری در مناطقی که چالش هایی میان شهرداران مناطق و شرکت آب و فاضلاب بود این کمیسیون به عنوان داور و حکم ورود پیدا کرد تا از سرعت این پروژه کاسته نشود.

حافظی با اشاره به اهداف تشکیل کمیسیون سلامت گفت: برنامه ریزی برای ارتقای سلامت عمومی شهر تهران، افزایش ایمنی، رسیدن به محیط زیستی عاری از آلودگی ها و همگام با شاخص های توسعه پایدار، کاهش هزینه های جاری واحدهای ذی ربط در شهرداری تهران، کاهش هزینه های نگهداشت در شهر تهران، محاسبه قیمت تمام شده پروژه ها و خدمات اجرایی در شهرداری، الزام شهرداری به فعالیت های برنامه محور و مبتنی بر مصوبات، الزام شهرداری تهران به استفاده از منابع درآمدی پایدار، تدوین ضوابط و آیین نامه های نظارت بر اقدامات و عملکرد شهرداری، صیانت از منابع و میراثطبیعی شهر و گسترش سطح کیفی و کمی خدمات عمومی به شهروندان از اهداف و رویکردهای این کمیسیون است.

وی درباره مهمترین وظایف کمیسیون نیزگفت: نظارت عالی به بر عملکرد شهرداری تهران، نظارت بر چگونگی تخصیص و هزینه کرد بودجه های مصوب، ایجاد تعامل و فضای مشارکت میان نهادها، سازمان ها و مردم و ارزیابی عملکرد واحدهای اجرایی در شهر تهران از جمله این وظایف است.

به گفته حافظی، این کمیسیون تاکنون ۶۴ جلسه در ۷۳ موضوع اصلی برگزار کرده که خروجی آن ۱۵۳ مصوبه و ۲ هزار و ۶۶۵ نفر ساعت کار است.

تفاهم با سازمان های بین المللی در خصوص سلامت پایتخت

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست در ادامه با اشاره به تعامل این کمیسیون از ابتدای تشکیل با نماینده سازمان ملل در کشور، گفت: پس از نشست های مقدماتی تفاهم نامه همکاری بین شورا و این سازمان در خصوص سلامت مردم، آلودگی هوا و آلودگی صوتی و غیره منعقد شود.

وی درباره ارتباط با سازمان های مردم نهاد نیز اعلام کرد: در این زمینه با مدیر یکی از مراکز خیریه معولان که در سوله ای نامناسب فعالیت می کردند، جلسه ای برگزار شد و با هماهنگی هایی که با شهرداری منطقه ۲ داشتیم محلی مناسب برای فعالیت خیریه معلولان در نظر گرفته شد همچنین برای انجمن مدیریت بحران نیز مکانی مناسبی با همکاری شهرداری مهیا شد.

محدودیت ورود موتورسیکلت های بنزینی در محدوده طرح ترافیک

حافظی در ادامه به مشکلات آلودگی هوا و صدا اشاره کرد و گفت: موتورسیکلت با توجه به آلایندگی هایی که در زمینه هوا و صوت ایجاد می کند یکی از تهدیدات جدی شهروندان تهرانی است. خوشبختانه عوارض واردات این کالا از ۴۰ درصد به ۴ درصد کاهش داشته و مطمئنا در سال ۹۴ ما با محدودیت و ممنوعیت تردد موتورسیکلت در سطح شهر تهران با اولویت بازار و محدوده طرح ترافیک روبرو خواهیم بود.

آخرین وضعیت کارخانه های آلاینده در پایتخت

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه های آلاینده در پایتخت گفت: در منطقه ۱۸ کارخانه شن و مای که مجوز قانونی پلمپ آن وجود داشت مورد بررسی قرار گرفت و طی تفاهم نامه ای فرجه ای برای برطرف کردن مشکلات داده شد. قرار است زمینی ۴۰۰ هکتاری در این منطقه به فضای سبز و فرهنگی بدل شود که در صورت تحقق آن تا سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش طبقاتی جنوب و شمال پایتخت خواهیم بود.

دبیرخانه کمپین جهانی صلح در شورا تشکیل شود

حافظی با اشاره به درخواست ایجاد کمپین جهانی صلح در یکی از نطق های پیش از دستور شورا، گفت: این موضوع به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد و ما درخواست می کنیم برای آنکه وفاقی جهانی در برابر زورگویی ها و رفتارهای مستبدانه ایجاد شود، دبیرخانه این کمپین در شورا تشکیل شود. در این زمینه مذاکراتی نیز با وزارت امورخارجه داشته ایم.

توقف ایرفو پس از ۲۰ سال

رئیس کمیسیون سلامت شورا با اشاره به توقف فعالیت کارخانه ایرفو با وجود رایزنی ها پس از ۲۰ سال، گفت: خوشبختانه کوره ذوب چدن از این منطقه کنده شده و دیگر امکان بازگشت این کارخانه وجود ندارد ۱۰۰ درصد فعالیت آن متوقف شده است.

حافظی در ادامه به آخرین وضعیت توقف فعالیت روغن نباتی پارس قو اشاره کرد و گفت: ۲۰ سال پلمپ این کارخانه به تاخیر افتاده و مسئولان دولتی باید ما را برای خروج از این کارخانه همراهی کنند. به جای استمرار فعالیت این کارخانه آلاینده که به سلامت شهروندان لطمه وارد می کند، دولت کمک کند تا ۱۲۰ کارگری که بیش از ۲۰ سال در این کارخانه فعالیت می کنند بتوانند بازنشستگی پیش از موعد بگیرند و اجازه دهند مشکل این کارخانه با راه حل های منطقی حل شود.

وی گفت: نباید مسایل ۲۰ سال پیش مجددا تکرار شود بهتر است به جای تثبیت فعالیت کارخانه کمک کنند تا فعالیت آن متوقف شود.

کمک رسانه ها به سلامت شهروندان

وی با بیان اینکه کارخانه سیمان تهران مدعی است استانداردهای لازم را در خصوص غبار خروجی از کارخانه رعایت می کند و لحظه لحظه آلاینده های خروجی از طریق نرم افزارهای تخصصی مورد سنجش قرار می گیرد، گفت: ظرف دو هفته آینده به همراه نماینده شورای تامین استان، نماینده محیط زیست و وزارت بهداشت از نزدیک از این کارخانه بازدید می کنیم و اطمینان پیدا می کنیم که تهدیدی برای سلامت مردم وجود ندارد. همچنین نیروگاه بعثت نیز طی شش ماه گذشته مکاتباتی را با کمیسیون سلامت داشت و اعلام کرد با مداخلاتی که انجام داده ۵۰ تن دی اکسید کربن متصاعد شده از این کارخانه را کاهش داده است.

پیگیری تخریب دبستانی در بزرگراه صدر

این عضو شورای شهر تهران در ادامه به رسیدگی مشکل دبستان توحید که به دلیل تعریض بزرگراه صدر تخریب شده بود اشاره کرد و گفت: ۲ سال است که تعهدات شهرداری در این خصوص انجام نشده است. همچنین رایزنی هایی نیز برای واگذاری زمینی به بیمارستان بهارلو در منطقه ۱۱ انجام شده و موافقت های اصولی آن گرفته شده است.

به گفته حافظی، جهاد دانشگاهی طرح ملی شهرک سالمندان را ارائه و اقدامات اولیه ای در مرکز سالمندان اندیشه دایر کرده و زمینه تحقق این طرح فراهم شده است. همچنین فعالیت هایی در زمینه توسعه دولت الکترونیک برای کاهش هزینه های رفت و آمدی مردم انجام شده است.

وی با اشاره به مشکل سازمان رفاه و آسیب های اجتماعی شهرداری در خصوص استفاده از ظرفیت های ان جی اوها گفت: متاسفانه اگر این سازمان از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد استفاده کند و مشکلی ایجاد شود سیستم قضایی این سازمان را محکوم می کند. ما در این مدت زیرساخت های قانونی و حقوقی مشارکت های مردمی در این سازمان را ایجاد کردیم.

تذکر به شهرداری در خصوص زمین فرمانیه

رئیس کمیسیون سلامت شورا با اشاره به تذکری در خصوص زمین ۲۰ هزار متری در فرمانیه که ۱۶ هزار متر آن تغییر کاربری داده و به مسکونی و اداری تبدیل و در حال حاضر در مرحله گود برداری است، گفت: از شهرداری می خواهیم مستندات قانونی خود را در رابطه با این که کدام مرجع مجوز تغییر کاربری این زمین را صادر کرده و با چه قیمتی به بخش خصوصی فروخته شده است، ارایه کند.

حافظی با اشاره به گزارشات آلودگی مواد غذایی مورد مصرف در شورای راهبردی و پایش مواد غذایی گفت: پس از ارایه این گزارشات برنامه ها برای سلامت این مواد پیش بینی شده است.

رسیدگی به ۴۰۰ پرونده راکد در حوزه صنوف مزاحم

به گفته وی در یک سال گذشته ۴۰۰ پرونده راکد در حوزه صنوف مزاحم و آلاینده در پایتخت به جریان افتاده است و بخش عمده این پرونده ها تعیین و تکلیف شده است از مردم می خواهیم در صورت فعالیت صنوف مزاحم به کمیته سلامت اطلاع دهند.

آخرین وضعیت فاضلاب پایتخت

رئیس کمیسیون سلامت شورا با اشاره به آخرین وضعیت فاضلاب پایتخت، گفت: تا کنون ۴۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب ایجاد شده که در کل تهران به ۹ هزار کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز دارد. پیش بینی ما برای تکمیل این شبکه در سال ۹۳ هزار کیلومتر است و امیدواریم با رفع مشکلاتی چون توقف و محدودیت های فعالیت به خصوص در تعطیلات روزهای آغاز فصل مدارس و ایام بارندگی هرچه سریعتر این شبکه تکمیل شود.

تذکر دوباره در خصوص عدم دعوت روسای کمیسیون ها به کمیته تخصیص

وی از تذکر دوباره شورا در خصوص عدم دعوت روسای کمیسیون ها به کمیته تخصیص، گفت: این تذکر من منجر به طرح سوال از شهردار شد اما به دلیل مصلحت در امور شهر از ادامه آن اغماض کردم. این قانون پس از عدم اظهار نظر شورای حل اختلاف لازم الاجرا شده بود اما در جلسه ۱۰ تیرماه امسال تنها آقای دبیر به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه حضور داشت دعوت شد و از سایر روسا هیچ دعوتی به عمل نیامد؛ این در حالی بود که پس از طرح سئوال از شهردار وی قول به مساعدت برای حضور روسای کمیسیون ها داده بود، بنابراین دوباره تذکری در این رابطه به شهردار ارایه شد که امیدواریم پاسخی قانع کننده ارایه کنند در غیر این صورت مسیر قانونی در این زمینه طی می‌شود و هیچ گونه اغماضی نیز نخواهیم داشت.

حافظی با اشاره به بازدید کمیسیون سلامت از روند تولید اتوبوسهای اسکانیا، گفت: این کارخانه تولیدکننده بر اساس استانداردهای ارایه شده در حال تولید محصول است اما در حال حاضر این استانداردها زیر سوال است همچنین خریداران با مداخله در سیستم ذخیره سوخت و برق رسانی خطرات زیادی را برای مسافران ایجاد می‌کنند که با تفاهمنامه ای که این کارخانه با پلیس راهور داشته، اتوبوس های سنوات گذشته برای بازبینی فراخوانده شده اند.

به گفته این عضو شورای شهر مصدومین حادثه بزرگراه آزادگان روند درمان و سلامت شان در حال پیگیری است.

انتقاد از روش دفع پسماند در پایتخت

رئیس کمیسیون سلامت شورا در ادامه با اشاره به ایجاد فراکسیون کارگری شورا و رسیدگی به مشکلات پرسنل آتش نشانی و اتوبوسرانی در ادامه با انتقاد از نحوه دفع پسماند در پایتخت، گفت: دفع پسماند در تهران استاندارد نیست و باید به روز رسانی شود و از روشهای مکانیزه بهره مند شویم.

حافظی با اشاره به پیگیری اصلاح قانون معاینه فنی خودروها، گفت: از مجلس می خواهیم قانون افزایش سن معاینه فنی را اصلاح و به دو سال کاهش دهد زیرا به واسطه تصمیم اشتباه خسارت به سلامت مردم وارد شده است باید سن معاینه فنی خودروها از ۵ به ۲ سال کاهش یابد.

رئیس کمیسیون سلامت شورا در ادامه با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر در کشورهایی مانند سوئد ۳۴۵ و در سوئیس ۳۱۵ لیتر است، گفت: این میزان در کشور ما پیش از هدفمندی یارانه ها ۱۰۰ لیتر بود که بعد از اجرای قانون هدفمندی به ۶۰ لیتر رسیده است. متاسفانه آلودگی شیر پرچرب به روغن پالم نیز سبب کاهش مصرف شیر پرچرب شده است در حالی که استاندارد مصرف یک لیتر در روز است.

وی پیشنهاد کرد هزینه مصرف شیر از آب کمتر شود و مطمئناً این سرمایه گذاری به نفع سلامت مردم است و سبب کاهش هزینه های درمان می‌شود. چرا باید برای روغن و قند و شکر یارانه پرداخت شود که تهدیدکننده سلامت مردم است.

حافظی با تاکید بر اینکه ما اجازه نمی دهیم پشت پرده ها به سلامت مردم لطمه بزنند، گفت: در خصوص فعالیت های کارخانه هایی مانند کارخانه روغن ۳۰ سال اغماض شده و فرصتی برای اغماض وجود ندارد و خسارتی که این نوع کارخانه ها به سلامت مردم می زنند باید صرف سلامت شهروندان شود.

توسعه نامتوازن سبب ایجاد حاشیه نشینی

حافظی با بیان این که عدم توسعه متوازن علت ایجاد حاشیه نشینی و سکونتهای غیررسمی است، گفت: عدم رسیدگی به روستاها و مناطق دور افتاده سبب می‌شود بیغوله هایی در اطراف شهرهای بزرگ ایجاد شود که ساکنان همین حلبی آبادها نیز راضی تر از آن هستند که به شهرهای خودشان باز گردند و برای ساماندهی این گونه سکونتگاه ها نیاز به رشد متوازن در همه شهرها هستیم.

انتقاد به برگزاری جلسات غیرعلنی روز یکشنبه

وی با اشاره به این که دلیلی ندارد مسایل مردم پشت درهای بسته بررسی شود از هیئت رئیسه شورا درخواست کرد جلسات یکشنبه در صحن علنی و با حضور اصحاب رسانه برگزار شود.

وی تاکید کرد: شاید یک یا دو جلسه در سال نیاز به برگزاری جلسه غیرعلنی باشد و خوب است اجازه دهیم جلسات به صورت علنی برگزار شد.

بهتر است مکان جدید بهشت زهرا محرمانه باقی بماند

رئیس کمیسیون سلامت شورا در خصوص آخرین وضعیت طرح توسعه بهشت زهرا(س)، گفت: مسئولان شهری این اطمینان را به ما داده اند طی ۴ سال آینده مشکلی در خصوص فضای دفن در پایتخت وجود ندارد اما ایجاد گورستان جدید نیز سه تا چهار سال زیرساختهایش زمان می برد. ما فرجه ای سه ماهه به شهرداری داده ایم که در خصوص این موضوع تعیین تکلیف کند که همچنان دو ماه آن باقی مانده اما بهتر است برای عدم حضور واسطه ها مکان پیش بینی شده، محرمانه باقی بماند.

نمونه گیری از میوه های عرضه شده در میادین میوه و تره بار

حافظی در ادامه با بیان اینکه دو سال و نیم است میوه های عرضه شده در میادین میوه و تره بار مورد پایش قرار می گیرند، گفت: برای آن که مشخص شوند میوه های آلوده از کدام منطقه آمده اند کدگذاری از مبداء ایجاد شده است همچنین آموزش هایی در خصوص کود شیمیایی برداشت صحیح، سمپاشی به تولید کنندگان داده شده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص سیاستهای جمعیتی در کشور، گفت: این سیاستها نباید الزام آور باشد. باید زیرساختهایی را فراهم کنیم که مردم بر اساس تشخیص خود تصمیم یگی کنند و این موضوع با بخشنامه و قانون و تکلیف مدیریت نمی‌شود.

۲۰ سال اغماض کردیم کافی است

وی همچنین از شهروندان خواست تا با کمیسیون سلامت مکاتبه داشته باشند و اعلام کرد: قرار است یک شماره مخصوص برای اطلاع رسانی شهروندان از معضلات زیست محیطی و سایر مسایل اعلام شود. وقتی موضوع مطرح شود کارشناسان و کمیته فنی برای بررسی به محل مراجعه می کنند. در هر صورت در صورت تایید آلایندگی فعالیتی شورا از آن اغماض نمی کند ۲۰ سال اغماض کردیم کافی است نباید بیش از این سلامت مردم آسیب ببیند.

حافظی همچنین با اشاره به اینکه طرح سوال از شهردار حق قانونی اعضای شورای شهر است، گفت: هر عضوی می تواند از این حق استفاده کند وقتی موضوع تذکر داده می شود به دلیل نا مشخص بودن مواردی است که ممکن از پس طرح تذکر حل شود.

وی همچنین درباره خرید مجازی از فروشگاه های شهروند و میادین میوه و تره بار با اشاره به بازدید صورت گرفته تصریح کرد: این کار باید توسعه یابد البته باید به شهروندان اطلاع رسانی شود تا بداند می توانند بدون پرداخت اضافی جنس مورد نظر را تهیه کنند همچنین باید برای خرید مجازی از میدان مرکزی میوه و تره بار نیز گام های ابتدایی برداشت تا بتوان با دسته بندی این کار اجرایی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز