خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز شورای شهر تهران مطرح شد؛

افزایش ظرفیت بهشت زهرا تا سال ۹۷

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۰۰۳

با تغییر کاربری و تدابیر در نظر گرفته شده می‌توان امکان استفاده از ظرفیت مجموعه بهشت زهرا تا سال ۹۷ افزایش داد.

معاون خدمات شهری شهردار تهران با اشاره به اینکه روزانه ۱۶۰ نفر در مجموعه بهشت‌زهرا پذیرش می‌شوند، افزود: در سال ۹۲ حدود ۵۸ هزار نفر در این مجموعه دفن شدند که ۵۷ درصد آنها مذکر و ۳۹ درصد آنها مونثبودند.

به گزارش ایلنا، مجتبی عبداللهی در صحن علنی امروز شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت فوت در میان متوفیان ایست قلبی گزارش شده است، گفت: منطقه ۴ با ۲ هزار و ۴۰۶ متوفی و منطقه ۲۲ با ۱۸۳ متوفی بیشترین و کمترین آمار فوت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه بهشت‌زهرا از سه فاز تشکیل شده است، افزود: فاز یک آن از قطعه یک تا ۱۱۲، فاز دو آن از قطعه ۲۰۰ تا ۲۵۸، و فاز سه آن از قطعه ۳۰۰ تا ۳۲۰ است.

عبداللهی با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران تصریح کرد: این مجوز وجود دارد که برای دفن افراد در فاز اول از ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان، برای دفن متوفی در فاز دوم از ۶.۵ تا ۲۰ میلیون تومان و در فاز سوم از یک تا ۴ میلیون تومان دریافت شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران افزود: دفن در قطعات جاری تا سقف ۷۰ درصد از ظرفیت موجود به صورت رایگان است، یعنی جدا از حداکثر هزینه ۲۵۰ هزار تومانی که به آن اشاره شد، اگر خانواده‌ای بخواهد متوفی خود را در فاز سه و قبور جاری دفن کند، هزینه پرداخت نخواهد کرد.

عبداللهی با بیان اینکه طبقه دوم و سوم قطعات جاری به خانواده متوفی واگذار و ۷۰۰ هزار تومان در قالب هر چک ۱۰۰ هزار تومانی از خانواده متوفی دریافت می‌شود، افزود: خانواده‌های مستمندی که درخواست تخفیف کنند، هزینه جاری از آنها دریافت نمی‌شود و فقط کافی است به صورت شفاهی یا از طریق برخی افراد به ما معرفی شوند.

وی با اشاره به اینکه کل هزینه‌ای که بابت خدمات کفن و دفن پرداخت می‌شود به طور مشخص ۱۹۳ هزار تومان است، اظهار کرد: ممکن است به رغم درخواست‌های خانواده، متوفیان این رقم تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش یابد.

عبداللهی با بیان اینکه ظرفیت مجموعه بهشت زهرا ۵۶ هزار فضاست، افزود: براساس آمار افرادی که به صورت میانگین روزانه فوت می‌کنند در سال ۲۶ هزار فضا یا قبر نیاز دارند که براین اساس تا سال ۹۵ امکان و قابلیت دفن متوفین در مجموعه بهشت زهرا وجود دارد اما می‌توان با تغییر کاربری و تدابیر در نظر گرفته شده امکان استفاده ظرفیت مجموعه را تا سال ۹۷ افزایش داد.

وی در ادامه به پروژه ساماندهی گورستان‌ها اشاره کرد و گفت: بر روی ۱۴۰ گورستان مطالعاتی صورت گرفته که در این بین ۶۰ گورستان تغییر کاربری داده‌اند، ۴۷ گورستان به فضای شهری و فرهنگی تبدیل شده‌اند و ۳۳ گورستان قابل تدفین به صورت استثناء، محلی و فرامنطقه‌ای تشخیص داده شده‌اند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: ۸۰ گورستان مورد مطالعه قرار گرفته که در مجموع مساحتی حدود ۱۲۲ هکتار دارند که با ساماندهی آنها این مقدار اراضی به فضاهای مناسب شهری افزوده شده و کارکرد فرهنگی و اجتماعی آنها غیرقابل انکار است.

عبداللهی با بیان اینکه حداکثر ۱۵ درصد از فضاهای ذکر شده قابلیت دفن به صورت استثناء محلی یا منطقه‌ای را با هزینه سنگین در پی خواهد داشت، گفت: هرگونه تغییر کاربری در آرامستان‌های فوق مستلزم توافق شهرداری، سازمان اوقاف، سازمان میراثفرهنگی و نهادهای عرفی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز