خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهرا::

ساخت و ساز در حریم پایتخت افزایش یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۰۹۰

«روستاییان نه زمین­خوارند و نه درفکر زمین خواری هستند. / تنها خواسته روستائیان این است که بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی سرایی و باغات؛ مستثنیاتی که قانون گذار برای باغات دیده است اجرایی شود.»

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه ساخت و سازها در حریم پایتخت بیشتر شد و در آینده حسرت امروز را می خوریم، تاکید کرد: باید چارچوبی تعریف شود که حداقل به صورت مقطعی تکلیف این شرایط مشخص شود.

به گزارش ایلنا، نخستین دستور جلسه امروز شورای اسلامی شهرستان تهران گزارش ابوالفضل میررفیع عضو شورای اسلامی بخش کن بود که مورد بررسی اعضای این شورا قرارگرفت.

این عضو شورای شهرستان تهران با بیان اینکه روستاییان نه زمین­خوارند و نه درفکر زمین خواری هستند، گفت: سال های سال است که کوهها و اراضی در جای خود هستند و علی رغم زندگی روستاییان در آنها هیچ گونه تعرضی از جانب این افراد به منابع طبعی رخ نداده است.

وی با بیان اینکه حتی روستائیان به شهرها آمده و در مشاغل دون پایه مشغول شده اند اما تعرضی به منابع در دسترسشان انجام نداده اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه آب مصرفی برای استفاده در زمین های کشاورزی از گذشته تعیین و تعریف شده است و آب مازاد بر آن وجود ندارد در نتیجه اصلا امکان تعرض برای روستائیان وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهرستان تهران تاکید کرد: تنها خواسته روستائیان این است که بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی سرایی و باغات؛ مستثنیاتی که قانون گذار برای باغات دیده است اجرایی شود.

میررفیع با تاکید بر واجب بودن موضوع صیانت از حریم گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده پیشنهاد دادیم که اداره کل یا سازمانی جدای از شهرداری برای موضوع حریم شکل گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین سازمان و دستگاه معارض نمی تواند رسالت صیانت را بر عهده داشته باشد، گفت: وجود اداره کل حریم در زیر مجموعه شهرداری قابل تامل است.

وی در ادامه به ماده ۴ حفظ کاربری اراضی و باغات و ۷ استثنایی که در آن برای روستاییان در نظر گرفته شده است اشاره کرد و ادامه داد: اگر هر کدام از این ۷ استثنا در باغات انجام شود نشان دهنده تغییر کاربری نیست و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

حسین خانلری، مدیرکل حریم شهر تهران در جریان بررسی این دستور جلسه با بیان اینکه مدیریت شهری تهران به شدت مخالف ساخت و ساز در حریم است، تاکید کرد: شهرداری تهران به دنبال کسب درآمد در حریم نیست.

وی با بیان اینکه تمام اتفاقاتی که در شهر رخ می دهد جنبه قانونی دارد، گفت: به نظر من برای برون رفت از وضعیت کنونی می بایست به سمت مدیریت یکپارچه حرکت کرد.

مدیرکل حریم شهر تهران با اشاره به بازدید خود از برخی روستاها در حریم شهر تهران اظهار داشت: دغدغه تمام ساکنین روستاها اعم از جوان و پیر حفظ روستا است.

خانلری با تاکید بر اینکه مدیریت شهری و مسئولین می بایست موارد ضروری برای حفظ روستاها و ماندن روستائیان در روستاها را فراهم کنند، گفت: نگرانی روستائیان طرح هادی روستا بود که به نظر می رسد با مدیریت راهبردی و مدیریت یکپارچه، مشکلات روستاییان قابل حل شدن باشد.

وی با بیان اینکه یک اداره کل به تنهایی قادر به انجام تمام کارهای مرتبط با حوزه حریم نیست، تصریح کرد: هم اکنون ابزار مورد نیاز در حوزه حریم در حوزه مسئولیت دستگاه دیگری است و در عین حال قانون گذاری نیز در نهادی دیگر انجام می شود.

مدیرکل حریم شهر تهران با بیان اینکه باید به موضوعات مرتبط به حریم به صورت کلان نگریسته شود، گفت: امروز این توانایی وجود دارد تا حریم را به صورت یکپارچه اداره شود و یا رای حفاظت از حریم نگهبان حریم ایجاد شود.

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهرستان تهرن با بیان اینکه اداره کل حریم در حوزه اجرا قرار دارد، گفت: دستگاه مجری به لحاظ وظایفی که دارد می بایست برای حل موضوعات به دنبال راهکار بوده و در قبال وظایف خود پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه نباید انجام تکالیف را منتظر شرایط گذاشت، اظهار داشت: باید تکلیف دو حوزه مربوط به توقعات روستاییان و ساخت و سازها در حریم مشخص شود.

وی با بیان اینکه با ادامه روند کنونی ساخت و سازها بیشتر شد و در آینده حسرت امروز را می خوریم، تاکید کرد: باید چارچوبی تعریف شود که حداقل به صورت مقطعی تکلیف این شرایط مشخص شود و سپس برای کارهای کلان راههایی را انجام داد.

پشمچی زاده، شهردار منطقه ۵ نیز در این جلسه با بیان اینکه در محدوده این منطقه هیچگونه مجوزی از طرف شهرداری منطقه ۵ برای ساخت و ساز در حریم صادر نشده است، اعلام کرد: در عرصه شمالی حریم نیز جایی را نداریم که شهرداری تهران مجوز ساخت و سازی را صادر کرده باشد.

فتحعلی، رئیس شورای اسلامی روستای کیگا دیگر شخصی بود که در این جلسه بر لزوم تعریف حریم روستا، پیش از قراردادن حریم بان در روستاها تاکید کرد و گفت: به عنوان نمونه حریم روستای کیگا چندین سال است که علی رغم مصوبات قانونی تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه حریم بان این روستا را بر اساس طرح هادی سال ۴۱ می بیند، گفت: در حدود ۶ سال است درخواست بازنگری طرح هادی این روستا ارائه شده و ضمن انجام مقدماتاین بازنگری انجام هم شده است با این وجود همچنان منابع طبیعی میزان افزایش روستا را در نظر نمی گیرد.

رئیس شورای اسلامی روستای کیگا با مطرح کردن پرسشی مبنی بر اینکه چرا روستاهای محدوده حریم شمالی تهران به جای فعالیت در حوزه هایی مربوط به دامداداری و کشاورزی در حوزه هایی همچون قلیان سراها فعالیت می کنند، گفت: در حالی روستائیان به طور طبیعی و بدون هزینه فضای سبز ایجاد می کند که با قوانین کنونی تنها اجازه ایجاد فضای مسکونی خود را دارند و محدوده فعالیت اقتصادی - از جمله باغات و زمین های مزروعی - برای آنها متصور نیست.

فتحعلی دلیل تمام مشکلات روستاها را وضع قوانین بدون تعریف روستا دانست و گفت: مسئولین باید به گونه ای برنامه ریزی و عمل کنند که روستائیان در روستاها بمانند و حاشیه ساز خیابان های شهر نشوند.

دبیر، مدیر بنیاد مسکن تهران، پردیس و قدس دیگر شخصی بود که در جریان بررسی این دستور جلسه با اشاره به وظایف بنیاد مسکن در حوزه های روستایی به تبیین حریم روستاها پرداخت و گفت: براساس قانون هر روستایی یک حریم کمی که جامعه روستایی در آن زندگی می کنند و یک حریم کیفی که موضوعات مرتبط با مباحثاقتصادی و توسعه آتی روستا در آن تعریف شده است، دارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در بسیاری از روستاهای شهرستان تهران حریم کیفی وجود ندارد، گفت: این موضوع بزرگترین مشکل را برای روستائیان به وجود آورده است، چرا که وضعیت محدوده اقتصادی این روستاها مشخص نشده است و بر همین اساس بنیاد مسکن نمی تواند خدمات لازم را در این خصوص به این روستائیان ارائه کند.

مدیر بنیاد مسکن تهران، پردیس و قدس با بیان اینکه به دلیل وسعت محدوده کنترل دشوار است، گفت: اگر این کنترل را اختیار دهیاری ها و یا بخش داری ها قرار گیرد کنترل آن بسیار راحت تر خواهد بود.

دبیر با اشاره به محدودیت های قانونی موجود، تاکید کرد: ما نیز به شدت به این موضوع معترض هستیم.

وی ادامه داد: حتی میزان اندک زمینی که بنیاد مسکن می خواهد به روستاها اضافه کند، زمان بسیار طولانی در دستگاه های مرتبط به تاخیر می افتد، که اسباب نارضایتی روستائیان را ایجاد می کند.

مدیر بنیاد مسکن تهران، پردیس و قدس با تاکید بر اینکه می بایست به فکر حریم دوم روستاها که حریم توسعه کیفی و توسعه آتی روستاها بود اظهار داشت: نباید عرصه را به روستائیان آنقدر سخت گرفت که روستائیان مجبور به مهاجرت به شهرها شده و برای امرار معاش دست به اقدامات دون پایه بزند.

دبیر تاکید کرد: اگر به فکر توسعه و صیانت از روستاها نباشیم در آینده با فجایعی در اکوسیستم های زیست محیطی مواجه خواهیم شد و در آن زمان دیگر قادر به جبران نخواهیم بود.

پرویز سروری، عضو شورای شهرستان تهران در این جلسه با بیان اینکه گزارش های ارائه شده واقعیت تلخی را نشان می دهد، گفت: هم مسئولین شهرداری و هم مسئولین وزارت مسکن و شهرسازی و سایر مسئولین در این حوزه همگی به وضعیت موجود اعتراض دارند.

وی با تاکید بر اینکه بالاخره باید مسئول این وضعیت درحریم شهر تهران مشخص شود، گفت: برای حل چنین موضوعی باید در تصمیمات کلان کشوری این مسئولیت و متصدی آن مشخص شود تا مدیریت یکپارچه حریم تحقق یابد.

عضو شورای شهرستان تهران درخصوص وضعیت موجود و اقداماتی که هم اکنون می توان انجام داد، اظهار داشت: می توان برای هر موضوعی که در این جلسه مطرح می شود مسئولی را مشخص کرد تا وی پاسخگو باشد.

سروری با بیان اینکه ساخت و ساز در حریم تهدیدی برای شهر تهران است، گفت: اگر در این جلسه تفاهمی صورت گیرد و به مسئولین بالا دستی نیز اعلام شود می توان مسئله اصلی را حل کرد؛ و موجب از بین رفتن گسست ها در میان مسئولین شهرستان تهران شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان تهران در پایان بررسی این گزارش با بیان اینکه به نظر نمی رسد اجرای مستثنیات مشخص شده در قانون کار دشواری باشد، گفت: تمام مسئولین شهرستان نیز بر این موضوع تاکید داشتند ضمن اینکه تمامی شهرداران مناطق در این زمینه مشارکت می کنند.

وی در ادامه به شیوه نامه اجرای قوانین مرتبط با روستاهای حریم شهر تهران اشاره کرد و گفت: این شیوه نامه با هدف ساختارمند کردن رویکرد ها در خصوص روستاهای حریم شهر تهران است که هم اکنون در کمیسیون ها در دست بررسی است.

رئیس شورای شهرستان تهران در ادامه به مباحثمطرح شده با شهردار تهران در همین خصوص اشاره کرد و گفت: شهردار تهران معتقد بود که هیچگونه ساخت و سازی توسط شهرداری در محدوده حریم شهر تهران رخ نداده است و اگر هم رخ داده، خلاف قانون بوده و می بایست با آن برخورد کرد.

وی با بیان اینکه در صورت دیوار کشی حفاظت از باغات که مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری است بسیار دشوار می شود، اظهار داشت: روستائیان بر این عقیده هستند که در حالی در برخی نقاطی از محدوده حریم تخلفات صورت می گیرد که محدوده روستاها از حد اقل های مشخص شده در قانون برخوردار نیستند.

استماع گزارش مدیر کل حریم شهر تهران دیگر دستور جلسه امروز شورای شهرستان تهران بود که مورد بررسی قرار گرفت.

حسین خانلری، مدیرکل حریم شهر تهران با اشاره به بازدید خود از روستاهای واقع در حریم پایتخت گفت: روستایی باید حریمی که باغاتش در آن قرار دارد را داشته باشد تا به فعالیت های اقتصادی خود بپردازد.

وی ادامه داد: با این وجود قانون این اختیار را از اداره کل حریم صلب کرده و در اختیار شورایعالی شهرسازی و معماری قرار داده است.

مدیرکل حریم شهر تهران با یادآوری قوانین مرتبط به روستاهای واقع در حریم گفت: تمامی قوانین نشان می دهد که حوزه مستثنیات از اختیار اداره کل حریم خارج است و این اداره کل تنها می تواند در این خصوص پیشنهاد دهنده باشد.

خانلری با بیان اینکه ما تنها یک حریم می توانیم داشته باشیم، گفت: مشکلات در این حوزه می بایست با بنیاد مسکن مرتفع شود.

وی با بیان اینکه انتظارات مردم به حق است به عدم امضا تفاهم نامه میان شهرداری و شورای روستا به دلیل نارضایتی روستاییان اشاره کرد و گفت: در تفاهم نامه حریمی برای روستا مشخص شده بود که به دلیل اینکه باغات خارج از محدوده مشخص شده در تفاهم نامه است، تفاهم نامه غیر کاربردی شده است.

مدیرکل حریم شهر تهران ادامه به طرح مورد عمل بنیاد مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: طرحی که بنیاد مسکن براساس آن عمل می کند برای حدود ۱۰ سال گذشته است که برای روستا مفید نیست.

خانلری با اعلام اینکه شهرداری آمادگی تامین بودجه مورد نیاز برای تهیه طرح های هادی روستاهای حریم پایتخت را دارد، گفت: می بایست کار روستا انجام داده شود.

وی با بیان اینکه اگر اشتباهی نیز در سطح مسئولان صورت گیرد باید اصلاح شود گفت: اداره کل حریم و بنیاد مسکن می توانند با هدف حفظ وضعیت موجود تا زمان ابلاغ طرح راهبردی صورتجلسه ای را امضا کرده و به شورای عالی معماری و شهرسازی برای تصویب ارائه دهند.

مهدی چمران، عضو شورای شهرستان تهران در جریان بررسی این دستورجلسه با بیان اینکه مباحثمطرح شده سال هاست که در حال مطرح شدن در شورا است، گفت: در حدود ۱۰ سال پیش طرح هادی ۲۱ روستای واقع در محدوده شهر تهران توسط مدیریت شهری تهیه و پس از ۸ جلسه بررسی در شورای شهر تهران طی نامه ای رسمی به بنیاد مسکن و شهرسازی ارائه شد.

وی ادامه داد: کاری که بنیاد مسکن هم اکنون می تواند انجام دهد این است این طرح ها را برای اجرا به روز رسانی کند.

عضو شورای شهرستان تهران با تاکید بر لزوم واقعی بینی در تهیه طرح هادی گفت: محیط باید برای زندگی روستایی فراهم شده و باغات اطراف روستا نیز در اختیار روستایی قرار گیرد.

چمران با بیان اینکه واگذاری اختیار باغات به دستگاههای مختلف مردم را مجبور به انجام تخلفات می کند، پیشنهاد داد تا شورای شهرستان تهران از بنیاد مسکن بخواهد حداکثر ظرف مدت ۶ ماه تمامی طرح های هادی را تهیه و ابلاغ بکنند تا تکالیف مشخص شود. وی از آمادگی شورای شهر تهران برای کمک به تحقق این موضوع خبر داد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم شکل گیری مدیریت مشترک و یکپارچه شهری گفت: در حال حاضر فرمانداری، بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و شهرداری می بایست در خصوص حفظ حریم بر اساس قانون توافق کنند و بر اساس آن توافق عمل کنند.

عضو شورای شهرستان تهران با بیان اینکه باید مستثنیات را برای باغات درنظر بگیریم، گفت: برای محقق شدن این موضوع اگر نیاز باشد شورای شهر تهران آمادگی دارد موضوعات را برای تصویب به شورایعالی شهرسازی و معماری ارجاع داده و برای تصویب آن رایزنی های لازم را انجام دهد.

چمران همچنین به خطراتی که روستا های اطراف تهران را تهدید می کند اشاره کرد و گفت: روستایی به باغداری می پردازد و درآمدی را کسب می کند در حال که با فروشی زمین خود می تواند چندین برابر درآمدی که دارد را به دست می آورد.

وی با بیان اینکه برخی روستاها در خطر هجوم و ورود شهرنشینان هستند، گفت: برای اینکه بتوان نظر داد که این موضوع خوب است یا بد باید بررسی های لازم انجام شود و بر اساس آن طرحی راهبردی مطابق قانون ایجاد شود.

ارائه گزارش آقای آرام، نماینده فرماندار تهران دیگر دستور این جلسه بود که مورد بررسی اعضا قرار گرفت.

وی با اشاره به سه بخش کن، آفتاب و مرکزی گفت: مسئولیت اداره کل حریم واقعا سنگین است چرا که علاوه بر پوشش دادن شهرستان تهران می بایست ۸ شهرستان دیگر را نیز پوشش دهد.

نماینده فرماندار تهران با بیان اینکه در شهرستان تهران ۲۷ روستا واقع است ادامه داد: در شهرستان تهران در بخش مرکزی ۴ روستا(که ۲ عدد از آنها خالی از سکنه است) ۱۱ روستا در بخش کن و ۱۲ روستا در بخش آفتاب قرار دارد که جمعیتی در حدود ۵۰ هزار نفر در آن ساکن هستند.

آرام با بیان اینکه هر کدام از این روستاها شرایط خاص خود را دارد گفت: کنترل کردن این روستاها با هماهنگی مسئولین به راحتی قابل انجام است چرا که توقع یک روستایی تنها ارائه خدمات خوب و در نهایت توسعه روستا است.

وی با بیان اینکه در این ۲۷ روستا که در حدود ۲۴ تا از آنها طرح هادی دارند محدوده خدماتی تعریف شده است، گفت: در آن روستاهایی که شهرداری تهران خدمات دهی می کند، روستائیان رضایت دارند.

نماینده فرماندار تهران پیشنهاد داد: مباحثمطرح شده در این جلسه مورد بررسی تخصصی قرار گیرد و در نهایت به کار گروه بنیاد مسکن رفته و در نهایت عملیاتی شود.

آرام همچنین از عملکرد شهرداری منطقه چهار در ارتفاعات تلو تقدیر کرد و گفت: این شهرداری توانسته است به خوبی ارتفاعات تلو را کنترل کرده و فضای سبز را به خوبی توسعه دهد و بر همین مبنا فرماندار تهران کتباً از این شهرداری تقدیر کرده است.

وی در ادامه به ساخت و سازها در محدوده منطقه ۲۲ شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: اقدامات انجام گرفته در محدوده منطقه ۲۲ شهرداری تهران کاملاً قانونی بوده و مراحل قانونی خود را طی کرده است.

در ادامه دبیر، مدیر بنیاد مسکن تهران، پردیس و قدس با اشاره به ۲۲ طرحی که از شورا به بنیاد مسکن ارائه شد اشاره کرد و گفت: در آن زمان به بنیاد مسکن دستور داده شد تا برای روستاهای حریم شهر تهران طرح تهیه کند و بر همین اساس طرح هایی تهیه شده که کاملا انقباضی بود و به همین دلیل نتوانست برای توسعه روستا و حریم آن کاری پیش ببرد.

وی درخصوص برگزاری جلسه مشترک اعلام رضایت کرد و گفت: تمامی سازمان های تاثیرگذار از جمله شهرداری، بنیاد مسکن، وزارت جهاد و کشاورزی، منابع طبیعی، اوقاف و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) می بایست در این موضوع متفق القول شوند.

مدیر بنیاد مسکن تهران، پردیس و قدس اظهار داشت: اگر قرار باشد برای روستاهای حریم شهر تهران تعیین تکلیف شود به طور قطع این سازمان ها باید در جهت ادامه این تصمیمات همکاری کنند.

رئیس شورای شهرستان تهران در پایان این جلسه با اعلام اینکه جلسات شورای شهرستان تهران در بخش های مختلف برگزار خواهد شد گفت: شرایطی اتخاذ خواهد شد تا اعضای شورا در محل های مورد بحثحاضر شده و از آنها بازدیدی کنند.

مسجدجامعی همچنین در خصوص موضوع مطرح شده مبنی بر تملک زمین برای فضای سبز و تغییر کاربری آن تاکید کرد: اینکه زمینی برای تبدیل شدن به فضای سبز تملک شود و استفاده دیگری از آن صورت گیرد تخلف است و جایگاه حقوقی آن بسیار خدشه دار است.

وی همچنین از شهردار منطقه ۲۲ خواست تا گزارشی را برای شورای شهرستان ارائه کنند تا موضوعات مطرح شده در این جلسه مشخص شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان تهران همچنین خطاب به بینیاد مسکن در خصوص تامین بودجه مورد نیاز برای تهیه طرح های هادی روستاهای حریم شهر تهران توسط مدیریت شهری اعلام آمادگی کرد و خواستار تعیین زمان برای انجام این طرح ها شد.

مسجدجامعی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر می بایست طرحی تهیه شود تا براساس آن وضع موجود حفظ شود، به نحوی که هم حقوق روستائیان رعایت شده و هم حریم شهر محفوظ بماند.

وی همچنین به شیوه نامه اجرایی برای تدوین و اجرای قوانین اشاره کرد و دستور داد تا در جلسه آتی در دستور جلسه قرار گیرد تا با تفاهم موجود این کار انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز