خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران عنوان شد:

اگر ناچار شویم تهران را با آب خلیج فارس سیراب می‌کنیم / ۵۵ درصد پایتخت شبکه فاضلاب ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۰۵۳

«۱۷ هزار واحد صنعتی آلاینده در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران به روش غیر قانونی مستقر هستند / نشست و برخاست هر هواپیما در فرودگاه مهر آباد با هواپیماهای موجود، ۲ تا ۳ هزار برابر آلودگی هوا ایجاد می‌کند همچنین ۲ برابر بیش از حد مجاز آلودگی صوتی ایجاد می‌کند.»

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، گفت: ‌ اگر نتوانیم مشکل آب را در تهران حل کنیم چه بسا نظریه انتقال آب از خلیج فارس و دریای خزر برای تهران نیز مطرح شود و من موافق آن هستم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شاعری در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه ۱۷ هزار واحد صنعتی آلاینده در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران به روش غیر قانونی مستقر هستند که با هزینه زیاد ساماندهی می شود، اظهار کرد: متاسفانه نادیده گرفتن قانون در کلان شهرها و اجازه استقرار صنایع آلاینده توسط وزارت صنایع سلامت و بهداشت شهروندان را به مخاطره انداخته است.

صنایع آلاینده عامل ۳۰ درصد آلودگی تهران و ۵۰ درصد آلودگی اصفهان

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به صنایع آلاینده است، اعلام کرد: ۵۰ درصد از آلودگی هوای اصفهان به دلیل وجود فعالیت صنایع آلاینده همچون نیروگاه شهید رجایی و منتظری است که با سوخت مازوت کار می کند البته فعالیت کارخانه سیمان و نیروگاه بعثت در شهر تهران نیز از جمله مواردی است که به عنوان صنایع غیر مجاز، آلودگی هوای تهران تشدید می کند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، با اشاره به اینکه براساس قانون و مصوبه موجود تنها صنایع سازگار با محیط زیست حق استقرار در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را دارد تصریح کرد: متاسفانه قانون به خوبی اجرا نشده است اگر چه خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته ۴۰درصد از این صنایع آلاینده کاهش یافته است.

شاعری با اشاره به اینکه نیروگاه بعثت در شهر تهران هیچ راندمانی ندارد وتنها موجب آلودگی محیط زیست می شود از دولت خواست تا با همکاری بیشتر نسبت به تعطیلی فعالیت صنایع آلاینده در شهر تهران همکاری بیشتری با شهرداری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شناسایی صنایع بزرگ و متوسط آلاینده شهر تهران به صورت جد در دستور کار شهرداری قرار گرفته است در باره توقف فعالیت روغن نباتی قو نیز گفت: از دستگاههای دولتی به ویژه سازمان محیط زیست و فرمانداری تهران خواهش داریم که با شورا و شهرداری تهران برای پلمپ این واحد آلاینده همکاری داشته باشند و به بهانه اشتغال چندین کاگر سلامت مردم را به خطر نیاندازند.

اعلام آمادگی شهرداری تهران برای ورود به مساله سوخت

مشاور شهردار تهران درحوزه محیط زیست با بیان اینکه شهرداری تهران کمک خود را به دولت در بخش هایی که قانونا نیز وظیفه برعهده ندارد اعلام می کند، تصریح کرد: ما آمادگی داریم در توسعه جایگاههای سوخت کنترل تولید خودرو بدون استاندارد و ساماندهی صنایع آلاینده به دولت کمک کنیم.

شاعری در باره آلودگی صوتی نیز گفت: متاسفانه در شهر تهران آلودگی صوتی سلامت شهروندان را تهدید می کند و ما تلاش کردیم تا با نصب دیوارهای صوت را کاهش دهیم.

خطر جدی نسبت به فعالیت فرودگاه مهرآباد

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، با اشاره به اینکه باید فعالیت فروردگاه مهرآباد متوقف شود، تاکید کرد: ‌ نشست و برخاست هر هواپیما در فرودگاه مهر آباد با هواپیماهای موجود، ۲ تا ۳ هزار برابر آلودگی هوا ایجاد می‌کند همچنین ۲ برابر بیش از حد مجاز آلودگی صوتی ایجاد می‌کند. ما مسئول خروج فرودگاه مهر آباد از تهران نیستیم و متولی آن سازمان محیط زیست است اما این فرودگاه باید تنها باید به صورت تشریفات خدمات دهد.

وی با بیان اینکه بالاترین حقوق شهروندی حقوق محیط زیست است گفت: شعار امسال در هفته محیط زیست اراده ملی برای حفظ محیط زیست شهری است و باید در این مسیر اقدامات موثری انجام شود.

شاعری در باره وضعیت آب شهر تهران نیز گفت: درحالی که سرانه مصرف آب در دنیا ۱۵۰ لیتر است این سرانه در کشور ما ۲۵۰ لیتر است و متاسفانه ۷۰ درصد از‌ آبی که تصفیه و به شبکه تزریق می شود به دلیل شبکه فرسوده نابود می شود و اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم قطعا با جیره بندی آب مواجه می شویم.

شاعری با اشاره به اینکه اگر نتوانیم مشکل آب را در تهران حل کنیم چه بسا نظریه انتقال آب از خلیج فارس و دریای خزر برای تهران نیز مطرح شود و من موافق آن هستم، تاکید کرد: کمبود آب تهران کاملا راه حل دارد چرا که متاسفانه تلفات آب در تهران۳۰ درصد است درحالی که استاندارد آن در دنیا ۱۰ درصد است.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد شهر تهران شبکه فاضلاب ندارند و فاضلاب تولید شده توسط شهروندان به سیستم آب زیرزمینی تزریق می شود تاکید کرد: قرار است با همکاری معاونت شهر سازی برای مجمتع های بزرگ که در تهران ساخته می شود تنها در صورتی پایان کار صادر شود که سیستم فاضلاب برای آن طراحی شود این مسئله قانونی نیست اما باید به قانون تبدیل شود.

فاضلاب غیر بهداشتی شهرک آتی ساز تهران به درکه تخلیه می شود

شاعری با اشاره به اینکه فاضلاب غیر بهداشتی شهرک آتی ساز تهران به درکه تخلیه می شود تاکید کرد: متاسفانه فاضلاب خدماتی محدوده فرحزاد نیز به دلیل نبود سیستم فاضلاب به دره فرحزاد ریخته می شود سازمان محیط زیست باید با متخلفین برخورد جدی داشته باشد در گام نخست باید جریمه وسپس در صورت تکرار باید واحد متخلف پلمپ شود.

این مقام مسئول درباره تولید خودرو غیر استاندارد نیز گفت: متاسفانه خودرو سازان بار دیگر برای خود زمان خریده اند واین مسئله موجب شده است تا آلودگی هوا در تهران به دلیل تولید خودروهای غیر استاندارد افزایش یابد تازمانی که بنده در سازمان محیط زیست مسئولیت داشتم ۵۰ درصد اقدامات اولیه برای تولید خودرو با یورو ۴ مهیا شد اما متاسفانه به دلیل نبود نظارت کافی خودرو ساز به این مهم توجه نمی کند.

تاکنون یک لیتر بنزین پتروشیمی در تهران توزیع نشده است

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، در باره تولید بنزین از پتروشیمی نیز گفت: تاکنون یک لیتر بنزین پتروشیمی در تهران توزیع نشده است و بنزین مورد نیاز تهران براساس اعلام وزارت نفت از شازند اراک و شهید تندگویان تامین شده است. هم اکنون تمامی جایگاه‌های سوخت تهران دارای بنزین و گازوئیل یورو ۴ هستند.

وی همچنین از انعقاد تفاهم نامه مشترک میان شهرداری و سازمان محیط زیست برای ساماندهی خرید وفروش جانواران غیر مجاز در آینده ای نزدیک خبر داد وگفت: تهران ۱۵۸ گونه جانور و ۱۲۰۰ گونه گیاهی دارد که باید برای حفظ آن تلاش کنیم اما متاسفانه شاهد تخریب ارتفاعات در شمال شهر تهران هستیم.

شاعری همچنین درباره تولید گاز گلخانه ای گفت: متاسفانه رتبه خوبی در این زمینه نداریم همچنین تا پایان امسال تمامی مینی بوس های فرسوده شهر تهران نوسازی خواهد شد و فیلتر هوا نیز بر روی اتوبوس ها نصب خواهد شد.

وی در پایان صحبتهای خود خطاب به خبرنگاران گفت: فعالیت دربخش محیط زیست به قدری گسترده است که امکان ورود به مباحثسیاسی وجود ندارد متاسفانه زمانی که در سازمان محیط زیست فعالیت می کردم مسئولان شهرداری به مقوله محیط زیست نگاه سیاسی داشتند اما خوشبختانه این نگاه هم اکنون مرتفع شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز