خبرگزاری کار ایران

قرائت گزارش حادثه واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان؛

سرعت غیر مجاز عامل واژگونی اعلام شد / قضاوت نهایی برعهده قوه قضاییه

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۵۲۲

وضعیت صندلی‌های اتوبوس، نحوه نصب میله‌های اتوبوس به صندلی‌ها و سایر وضعیت موجود که به عنوان ضعف در اتوبوس لحاظ می‌شود جای تامل دارد فاصله بین صندلی‌ها استاندارد نبوده است و نکته مهمی که ما به آن دست یافتیم این بود که بسیاری از این تغییرات در بدنه اتوبوس پس از اینکه اتوبوس تحویل داده شده است اعمال شده است.

در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران، رئیس کمیسیون عمران شورا گزارش نهایی این کمیسیون درباره واژگونی اتوبوس در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه و مرگ ۸ نفر از شهروندان را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد دنیامالی با تشریح حادثه واژگونی اتوبوس به صورت تصویری و ارائه مستندات موجود، سرعت بالای اتوبوس را عامل اصلی این حادثه عنوان کرد و گفت: این گزارش به صورت منصفانه بر اساس مستندات تهیه شده است و قضاوت نهایی باید توسط مرجع قضایی اعلام شود.

وی با بیان اینکه در مورد این موضوع قضاوت نمی‌کنیم و حتما مراجع قضایی موضوع را پیگیری خواهند کرد گفت: ما به عنوان کار‌شناس این موضوع را به صورت کار‌شناسانه پیگیری کرده‌ایم.

دنیامالی با بیان اینکه در بررسی‌های اولیه مشخص شد که اتوبوس ۵۰ کیلومتر سرعت داشته است گفت: سوالی که پس از این حادثه عنوان شد این بود که چرا این اتوبوس با این شدت تصادف می‌کند و چرا اینقدر تلفات وارده سنگین بوده و مهم‌تر اینکه چرا در بخش بانوان تلفات بیشتر بوده است.

دنیا مالی با بیان اینکه فردای روز این حادثه جلسه‌ای با حضور مسئولان در سازمان‌ها ونهادهای مختلف از جمله و زارت کشور نظام پزشکی شهرداری پلیس راهور و غیره برگزار شد تصریح کرد: این جلسه دستاوردهای خاص خود را داشت اما با این حال ما مطالعات و پیگیری‌های خود را انجام داده‌ایم و براساس گفته‌های مسافران مشخص شد که راننده در زمان خروج از بزرگراه آزادگان و برای ورود به لوپ حکیم ناگهان تغییر مسیر داده و برسرعت خود می‌افزاید و زمانی که مسافران اعتراض می‌کند به اعتراض مسافران توجه نمی کند و مجددا بر سرعت خود می‌افزاید اما متاسفانه از آنجا که دستگاه GPS هر دو دقیقه یکبار میزان سرعت را اعلام می‌کند به طور دقیق نمی‌دانیم سرعت چند کلیو متر بوده است و مستندات در ارتباط با میزان سرعت در دست نداریم اما می‌دانیم سرعت بسیار زیاد بوده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه زمانی که راننده وارد لوپ حکیم می‌شود ۱۹ کیلومتر اتوبوس کشیده می‌شود و در ‌‌نهایت لاستیک سمت چپ خودرو به دلیل فشاری که بر‌آن وا ردمی شود می‌ترکد و با گاردریل برخورد می‌کند گفت: آنچه مسلم است بی‌احتیاطی راننده است که به خوبی نتوانسته است اتفاق را کنترل و با تغییر ناگهانی مسیر موجب افزایش سرعت و این حادثه شده است این اتوبوس پس از آنکه با گاردریل برخورد می‌کند نیز ۳۰متر کشیده شده به طوری که منجر می‌شود ۴ نفر از کشتگان به زیر اتوبوس بروند و جان خودرا از دست بدهند.

دنیا مالی با بیان اینکه براساس مستندات موجود این اتوبوس دوماه بود که اعتبار معاینه فنی آن تمام شده بود گفت: از تمامی مسافران این حادثه سوالهایی از وضعیت راننده و نحوه رانندگی آن صورت گرفته در تمامی موارد برسرعت غیر مجاز راننده تاکید داشتند و حتی یکی از مسافران که پشت راننده نشسته بود اعلام کرد که راننده گوشی به دست بود خانم دیگری اعلام کرد که راننده با مسول خط صحبت کرده است و خطاب به مسول خط گفته است امروز حال خوشی ندارم از اینکه ناچار به رانندگی است گله کرده است اگر چه براساس مستندات موجود گفته یکی از مسافران که راننده با موبایل صحبت می‌کرده است تایید نشده است اما در هر صورت مصدومان حادثه به سرعت غیر مجاز اتوبوس تاکید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه موفق نشدیم دستگاه PCU خودرو را برای تعیین میزان سرعت خودرو مورد استفاده قرار دهیم گفت: در هر صورت با وجود دستگاه جی پی اس از سرعت حادثه اطلاع دقیقی در دست نیست اما شدت حادثه بیانگر این است که سرعت غیر مجاز است.

دنیامالی همچنین به نظر پزشکی قانونی در باره مصدومان حادثه که در یک مورد منجر به آسیب دیدگی مغزی و یک مورد شکستگی ستون فقرات در برخورد با یک جسم سخت اشاره کرد و گفت: در ادامه بررسی‌های خود با محمود صیادی رئیس خط اتوبوس رانی صحبت شد؛ وی گفت در آن روز از مجموع ۲۲ اتوبوس ۱۵ دستگاه سرویس ارائه می‌دادند و آقای شجاعت راننده کمکی این اتوبوس است و به وی پیشنهاد کردم که اگر خسته است استراحت کند اما وی موافقت نکرد و از آنجا که گفته یکی از مسافران بر این بوده است که راننده دندان درد خودر ا به رئیس خط اعلام کرده است با اظهار نظر رئیس خط این موضوع مطابقت ندارد. اما با این حال از آنجا که رفتار‌های غیر طبیعی راننده را مسافران دیده‌اند مشخص است که راننده وضعیت مناسبی نداشته است.

دنیا مالی درباره وضعیت ساختاری اتوبوس نیز گفت: با نماینده شرکت عقاب افشان جلسه‌ای داشتیم ناگفته نماندکه شرکت عقاب افشان در سال ۹۲،۷۰۰۰ اتوبوس تولید کرده است این در حالی است که در سال گذشته ۵۲ درصد از تلفات جاده‌ای نیز متعلق به اتوبوس‌های این شرکت بوده و سهم آن تنها ۱۰درصد از اتوبوس‌های موجود است نماینده شرکت اسکانیا اعلام کرد که بهتر است ملاک شما براساس پیمایش مسیر باشد که با این حال باز این قدر تلفات قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس اسکانیا از سرعت و شتاب بالاتری در مقایسه با سایر اتوبوس‌ها برخوردار است تصریح کرد: وضعیت صندلی‌های اتوبوس، نحوه نصب میله‌های اتوبوس به صندلی‌ها و سایر وضعیت موجود که به عنوان ضعف در اتوبوس لحاظ می‌شود جای تامل دارد فاصله بین صندلی‌ها استاندارد نبوده است و نکته مهمی که ما به آن دست یافتیم این بود که بسیاری از این تغییرات در بدنه اتوبوس پس از اینکه اتوبوس تحویل داده شده است اعمال شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر همچنین نسبت به دستکاری در سیستم کنترل سرعت اتوبوس نیز مواردی را اعلام کرد و گفت: آنچه محرز است این است که این سیستم به درستی کار نمی‌کند در حالی که به گفته نمایندگان شرکت این سیستم در زمان تحویل اتوبوس‌ها درست بوده است همچنین نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد موضوع شیشه‌هاست که شیشه‌های استفاده شده در اسکانیا استاندارد است اما با این وجود باز هم پیگیر استاندارد بودن شیشه‌ها هستیم که چرا به این شکل خرد شده است.

دنیا مالی در ادامه گزارش خود با بیان اینکه حال باید چه کرد گفت: هم اکنون ۶۲درصد از اتوبوس‌های شهر تهران خصوصی شده است و ما بیشتر نگران ۳۰۰۰ اتوبوسی هستیم که هر کدام متوسط ۷ کپسول را حمل می‌کند براساس آخرین اطلاعات باید مخازن این اتوبوس‌ها چک شود و اگر جان مردم برای ما اهمیت دارد باید هزینه تعمیر این اتوبوس که ۶۰میلیارد تومان است تامین شود تا شاهد افزایش کیفی ناوگان اتوبوس رانی باشیم.

وی در پایان گفت: شاید درست نباشد که این را بگویم اما مراجع قضایی وارد این حادثه شده و اقداماتی را نیز انجام داده است اما آنچه محرز است سرعت بالای اتوبوس در زمان حادثه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز