خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور در شورای شهر تهران:

برای رسیدن به نقطه‌ی صفر میراثفرهنگی، دو سال زمان نیاز است

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۳۸۶

انتقال مرکز میراثبه شیراز و یا صنایع دستی به اصفهان و بازگرداندن آن به تهران خسارت جبران ناپذیری بر پیکره اشیا و اسناد میراثفرهنگی به وجود آورده است. / به زودی گزارشی از سوی نهادهای نظارتی از خسارتهای وارد شده توسط مدیریت اعمال شده در ۸ سال گذشته ارائه می‌شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری در صحن علنی شورای شهر تهران گفت: در آینده نزدیک ایران نیز از سهم ۱۵۰ میلیارد دلاری صنعت توریسم سلامت سهمی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که خود پیش از این عضو شورای شهر تهران بوده است، در جلسه امروز شورای شهر به مناسبت روز گردشگری مهمان شورای شهر تهران بود.

وی پس از اظهار نظر اولیه درباره وضعیت این سازمان و شنیدن صحبتهای اعضای شورای شهر اظهار کرد: میان بافت فرسوده و تاریخی تفاوتی وجود دارد اگر خانه یک فردی در ایران جزو آثار تاریخی باشد آن فرد به نوعی بدبخت می‌شود اما در خارج از ایران وجود این خانه موجب فعالیت اقتصادی و فرهنگی شده و موجب در آمد زایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آماری که در دست داریم از تعداد بناهای تاریخی ثبت شده در کشور بودجه این سازمان با همکاری شهرداری‌ها تنها پاسخگوی کمتر از ۵ درصد نیازهای مالی این حوزه است تصریح کرد: باید در حفظ و مرمت آثار تاریخی هزینه کنیم اگر چه تنها ما بودجه ۵ درصد این بنا‌ها را در دست داریم اما امیدواریم بتوانیم اماکن نفیس تاریخی که ثبت جهانی شده است را حفظ کنیم.

رئیس سازمان میراثفرهنگی با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی در نگه داشت اماکن تاریخی کشور گفت: ما با واگذاری نگه داری این اماکن به بخش خصوصی مخالفتی نداریم اما با نظارت دقیق می‌توانیم علاوه بر حفظ این اماکن درآمد اقتصادی نیز ایجاد کنیم. برای نمونه در یزد این کار آغاز شده است که بسیار موفقیت آمیز بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در ۸ سال گذشته این نگاه متوقف شده بود و باید با نگاه فرصت محور به این موضوع نگاه کرد چرا که به دلیل اعمال برخی مدیریت‌های نابخردانه اشکالات زیادی بر پیکره این سازمان وارد شده است. برای نمونه انتقال مرکز میراثبه شیراز و یا صنایع دستی به اصفهان و بازگرداندن آن به تهران خسارت جبران ناپذیری بر پیکره اشیا و اسناد میراثفرهنگی به وجود آورده است.

سلطانی فر با بیان اینکه به زودی گزارشی از سوی نهادهای نظارتی از جمله کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، بازرسی بیت رهبری، سازمان بازرسی کشور و… از خسارتهای وارد شده توسط مدیریت اعمال شده در ۸ سال گذشته ارائه می‌شود، تاکید کرد: حداقل به دو سال زمان نیاز داریم تا ضعف و مشکلات موجود در این سازمان را به نقطه صفر برسانیم اما نکته مهم‌تر این است که امروز ۸۰ درصد پرسنل این سازمان که در طول سالهای گذشته سه برابر افزایش یافته است غیر متخصص هستند و باید راهکاری برای آن بیابیم.

معاون رئیس جمهور درباره توسعه توریسم سلامت اعلام کرد: در سال ۲۰۱۳ صد و پنجاه میلیارد دلار از توریسیم سلامت در آمد زایی شده است که امیدواریم ما نیز سهمی از این در آمد داشته باشیم. خوشبختانه دبیر خانه توسعه گسترش توریسم سلامت در سازمان میراثفرهنگی تشکیل شده است و ۷ پروژه بیمارستانی در حال احداثاست و با توجه به نیروی انسانی مجرب و تحهیزات مناسب پیش بینی می‌کنیم در آمد زایی خوبی از این محل داشته باشیم.

وی همچنین در باره توریسم زیارتی نیز گفت: سال گذشته یکی از شرکتهای هواپیمایی داخلی ایران موفق شد پانصد هزار نفر از شیعیان کشورهای عربستان، کویت و بحرین را به مشهد مقدس بیاورد و این تلاش‌های خوب است اما با این حال متاسفانه در مقابل ده میلیارد خروخی تنها ۵ میلیارد دلار از محل گردشگری داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز