خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران مطرح کرد:

ضرورت تدوین قانون یک پارچه مدیریت شهری

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۹۸۹

آنچه قانون اساسی در مورد اهمیت شوراها بیان داشته است در حال حاضر و در شرایط فعلی مشاهده نمی شود. به طوری که در دستگاههای اجرایی با عدم توجه به بحثشوراها مواجه ایم.

رئیس شورای شهر تهران ضروری ترین کار در مقطع فعلی برای سامان بخشیدن به اداره شهر را تدوین قانون یک پارچه و منطبق با تغییرات روز در مدیریت شهر دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد مسجد جامعی در سومین همایش شوراها و مدیریت محلی که امروز در تالار ایوان شمس شهرداری تهران برگزار شد، با بیان این که در قانون اساسی صدو بیست بار واژه شوراها آمده است گفت: این نشان می دهد که در قانون اساسی اصل های مختلفی به شوراها ارجاع شده است و قانون به روابط بین دستگاه حکومت و مردم از طریق شوراها توجه کرده است.

وی ادامه داد: قانون گذار توانسته است تفاوت شور ابا دستگاه اجرایی را به شیوه ای کاملاً ظریف مشخص کند و آن این است که شوراها توان اجرایی خود را از طریق جلب مشارکتهای مردم به دست می آورند.

مسجد جامعی اضافه کرد: اما آنچه قانون اساسی در مورد اهمیت شوراها بیان داشته است در حال حاضر و در شرایط فعلی مشاهده نمی شود. به طوری که در دستگاههای اجرایی با عدم توجه به بحثشوراها مواجه ایم.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در زمینه اداره امور شهر با چند چالش جدی مواجه ایم پراکندگی در حوزه برنامه ریزی، چالشهای عملکردی؛ چالشهای مدیریتی تفرق ساختار سازمانی؛ و چالشهای مالی و اقتصادی شهر. از جمله این چالشها است

وی توضیح داد بسیاری از نهادهای اجرایی و مدیریتی شهر برنامه های خود را به اطلاع و تصویب شورای شهر نمی رساند. و این موجب پراکندگی ها در برنامه ریزی می شود همچنین بسیاری از فعالیت ها در شهر به صورت موازی انجام می شود. و تقسیم فعالیت بین نهادهای سازمانی به درستی انجام نمی شود. همچنین عدم نظارت یک نهاد واحد مانند شورا موجب تفرق، ناهماهنگی در عملکرد سازمانها می شود.

به گفته مسجد جامعه ای در حال حاضر در کشور در حدود ۱۱۰۰ شهر با هویت و فرهنگ مختلف هستیم، این در حالی است که چهارچوب و عملکرد قا نون ما مربوط به سال ۱۳۳۴ است، که در این مدت بر حسب ضرورت ملحقات و اضافاتی به آن افزوده شده است.

مسجد جامعی خاطر نشان کرد از همین رو ضروری ترین کار تدوین قانون یکپارچه و منطبق بر مدیریت شهر روز است. که قوانین کار آمدی برای اداره شهر داشته باشد.

وی با تشکر از شهردار تهران مبنی بر لغو ۱۰۰۰ بخشنامه داخلی برای تسهیل روند مدیریت شهری گفت: بسیاری از این بخشنامه ها دست و پاگیر بود و مشکلات بسیاری را حل کرد اما با این وجود ما به یک قانون مدیریت شهری نیازمندیم

مسجد جامعه ای با تشکر از شخص رئیس جمهور نیز گفت: در دلت فعلی کمیسیون ویژه ای برای رسیدگی به مسائل کلان شهرها تشکیل شده است که اعضای دولت و ۱۳ عضو از وزارت خانه های مختلف در آن حضور دارند.

وی همچنین با توجه به نگاه وزیر کشور به دنبال این هستیم که نگاه ونظرات شوراها را در چهارچوب تصمیم گیری ها بر مسائل شهرها و کلان شهر ها مورد استفاده قرار دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد: تا دردور جدید شوراهای شهر و روستا با همکاری مجلس زمینه برای برگزاری هر چه بهتر و قدرتمند تر انتخابات شورایاری ها فراهم شود و سلسله مراتب شوراها به صورت نرده بانی از پایین به بالا در اداره کشور مورد استفاده قرار گیرد تا شاهد استفاده از این سرمایه ملی برای پیشرفت هر چه بیشتر و بهتر در انجام امور اداره کشور باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز