خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران:

بروکراسی غیر منطقی ما را از پا در می‌آورد

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۷۷۷

«آنقدر که دولت در امورات تصدی‌گری در کشور دخالت می‌کند در امورات تولی‌گری و حاکمیتی توجه نمی‌کند. / مادامی که این تمرکز زدایی انجام نشود امکان ندارد بر مشکلات اقتصادی فائق شویم.»

شهردار تهران با بیان اینکه شورا و شهرداری‌ها یک مجموعه هستند که تضعیف هر کدام تضعیف دیگری است تصریح کرد: این دو مجموعه باید با محبت و گذشت بیشتری امور مردم را با یکصدا و آن هم صدای مردم حل کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر قالیباف صبح امروز در سومین همایش شورا‌ها و مدیریت محلی که در ایوان شمس برگزار شد اظهار کرد: سوالاتی در حوزه شورا‌ها و جود دارد که همه ما از آن مطلع هستیم و جلسات متعددی نیز به منظور پرداختن به بحثشورا‌ها تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه نوع حکومت و نظام اسلامی مبتنی بر مردم است تصریح کرد: بار‌ها امام راحل فرموده است که کار‌ها را به دست مردم بدهید. در قانون اساسی نیز به نقش و جایگاه شورا‌ها تاکید شده است. یادمان باشد که مردم حضور و جایگاه‌شان را در دوران دفاع مقدس به خوبی نشان دادند، اگر مردم به کمک نمی‌آمدند ارتش و سپاه نمی‌توانستند در جنگ موفق شوند.

شهردار تهران با بیان اینکه عملا امروز این فرصت را به مردم نمی‌دهیم تاکید کرد: به نظر من این اشکالات در نظام اداری و اجرایی است و روحیات افرادی است که این فرصت را به مردم نمی‌دهند اما در بخش دیگری به عملکرد شورا‌ها باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه شورا‌ها نیز همانند سایر مراکز دولتی و تصمیم گیر قطعا با اشکالاتی مواجه هستند تصریح کرد: اشکالات شورا‌ها کم نیست. متاسفانه شورا‌ها تجربه کمتری دارند و اختلاف آن‌ها با شهرداری‌ها ضربات سنگینی را به مردم می‌زند.

به گفته شهردار تهران، مجموعه مدیریت شهری شامل شهرداران و اعضای شورای‌ها است و تضعیف هر کدام تضعیف دیگری است.

قالیباف با بیان اینکه نوع کار مدیریت شهری با مجلس و دولت تفاوت دارد و ما باید خیلی مأنوس‌تر با محبت‌تر و با گذشت بیشتری امورات مردم را حل کنیم تصریح کرد: باید یکصدا آن هم صدای مردم باشیم، نباید بحث‌های فردی، سلایق سیاسی فردی و گروهی منجر به تصمیم گیریهای غلط مدیریتی توأم با لجبازی باشد که خسارت آن تنها به شهر و مردم وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه شورا‌ها تبلور عینی مردم در عرصه تصمیم گیری است اعلام کرد: این نهاد بزرگ مردمی افتخار نظام است که بر سرنوشت خود دخیل‌اند، متاسفانه به دلیل تمرکز زیاد در نظام اداری و اجرایی مشکلات زیادی در کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: مادامی که دولت دغدغه امورات جاری را داشته باشد نمی‌تواند به مسائل کلان همچون افزایش ارزش پول کشور، افزایش درآمد سرانه، ‌پیشرفت و توسعه در کشور توجه کند، باید مسائل ریز به مردم و مدیریت شهری واگذار شود.

شهردار تهران صراحتا گفت: آنقدر که دولت در امورات تصدی‌گری در کشور دخالت می‌کند در امورات تولی‌گری و حاکمیتی توجه نمی‌کند این اشکالی است که باید برطرف شود، باید کارهای ملی و محلی از هم تفکیک شوند و از همه مهم‌تر تمرکز زدایی شود. مادامی که این تمرکز زدایی انجام نشود امکان ندارد بر مشکلات اقتصادی فائق شویم.

وی با بیان اینکه در ابتدای دهه ۸۰ نفت ۱۲دلار بود اما در انتهای این دهه به ۱۱۰دلار رسید گفت: بیست سال است که کار مطالعاتی در این بخش انجام می‌دهم. مشکلات اقتصادی به جای حل شدن افزایش یافته است. ریشه این مسائل تمرکز گرایی و بی‌توجهی به کار ملی و محلی است که اولویت بندی صورت نمی‌گیرد. جایی که اراذل بر افاضل سبقت گیرند و فروغ بر اصول ارجحیت یابد موجب می‌شود که بروکراسی غیر منطقی ما را از پا در آورد.

وی در پایان با اشاره به تهیه پیش نویس قانون جامع مدیریت شهری توسط مرکز مطالعات شهرداری تصریح کرد: این قانون ۳۰۰ماده دارد که در آن تمامی دغدغه‌های شهری تهیه شده است. این پیش نویس آماده است. حال از کانال شورای عالی استان یا از طریق مجلس در قالب طرح یا دولت در قالب لایحه به تصویب برسد اهمیتی ندارد مهم این است که از کانالهای مطرح شده به تصویب و به اجرا برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز