خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

واژگونی اتوبوس شرکت واحد از دیدگاه یک راننده باتجربه

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۸۰۵

«در حادثه واژگونی اتوبوس شرکت واحد در آزادراه آزادگان خطای راننده غیر قابل انکار است، اما واقعیت این است که عوامل دیگری به غیر از خطای راننده نیز در بروز این حادثه نقش داشتند از جمله استاندراد نبودن مسیر ورودی در تقاطع بزرگراه‌های حیکم و آزادگان که می‌تواند بصورت غیر مستقیم باعثبروز حادثه روز گذشته شده باشد.»

یک راننده شرکت واحد تهران در رابطه با حادثه روزگذشته واژگونی یک دستگاه اتوبوس و کشته شدن هفت نفر از مسافران، گفت: بر خلاف آنچه گفته می‌شود، به غیر از راننده عوامل دیگری از جمله استاندارد نبودن مسیر حرکت اتوبوس‌ها نیز در بروز این حادثه موثر بوده‌اند.

«سید رسول طالب مقدم» که راننده اتوبوس‌های بی‌ آر تی سامانه ۹ شرکت واحد است در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: در حادثه واژگونی اتوبوس شرکت واحد در آزادراه آزادگان خطای راننده غیر قابل انکار است، اما واقعیت این است که عوامل دیگری به غیر از خطای راننده نیز در بروز این حادثه نقش داشتند از جمله استاندراد نبودن مسیر ورودی در تقاطع بزرگراه‌های حیکم و آزادگان که می‌تواند بصورت غیر مستقیم باعثبروز حادثه روز گذشته شده باشد.

این راننده شرکت واحد که بیش از ۱۷ سال سابقه کار دارد، با بیان اینکه برای ریشه یابی و نیز خاتمه دادن به وقوع چنین حوادثی مسئولان باید به همه عوامل به وجود آورنده توجه کنند، گفت: هرچند سرعت بالای اتوبوس دلیل اصلی بروز حادثه روز گذشته بود اما نباید فراموش کرد که در این تقاطع، جاده فرعی شیب و پیچ تندی دارد که این مسئله می‌تواند به صورت غیر مستقیم در واژگونی اتوبوس و یا هر وسیله نقلیه سنگین دیگری نقش داشته باشد.

وی همچنین از شرایط و امکانات اتوبوس واژگون شده به عنوان یکی دیگر از عوامل احتمالی وقوع حادثه روز گذشته یاد کرد و افزود: بر اساس تصاویر منتشر شده مبلمان این اتوبوس را صندلی‌های فایبر گلاسی تشکیل می‌داده‌اند که تنها برای جابجایی مسافران در مسیرهای داخل شهری مناسب است.

این راننده در توضیح بیشتر افزود: تجربه تردد در مسیرهای حاشیه‌های همچون بزرگراه‌ها نشان داده است که این صندلی‌ها برخلاف صندلی‌های ابری حتی نمی‌توانند در سرعت‌های معمولی مسافران را ساکن نگهدارند و با کوچک‌ترین تغییراتی در سرعت اتوبوس ممکن است مسافران از روی صندلی‌ها جدا شوند.

رانندگان بخش خصوصی وزانه تا ۱۶ ساعت کار می‌کنند

طالب مقدم در ادامه از شرایط کاری رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد به عنوان یکی دیگر از عوامل غیر مستقیم احتمالی در بروز حادثه روز گذشته یاد کرد و گفت: در حال حاضر رانندگان بخش خصوصی در شرکت واحد روزانه تا ۱۶ ساعت کار می‌کنند که این میزان حداقل دو برابر زمان کاری رانندگان طرف قرارداد مستقیم با شرکت واحد است.

وی افزود: از سوی دیگر چون رانندگان بخش خصوصی ملزم هستند تا روزانه مبلغ معینی را از محل وصول کرایه‌های مسافران به پیمانکاران بخش خصوصی پرداخت کنند، بیشتر این رانندگان ناچارند تا برای انجام تعهدات خود در ساعات کار به نوعی محدودیت‌های مربوط به سرعت و زمان تردد را نادیده بگیرند.

این راننده شرکت واحد ادامه داد: هیچ بعید نیست که این شرایط در بروز حوادثی نظیر آنچه که دیروز اتفاق افتاد موثر باشد.
وی همچنین با اشاره به تفاوت‌های مهارتی که میان رانندگان طرف قرارداد شرکت واحد با رانندگان بخش خصوصی وجود دارد، گفت: این مسئله نیز می‌تواند از عوامل به وجود آمدن این حادثه باشد.

وی یادآور شد: در حالی که رانندگان طرف قراداد شرکت واحد باید پیش از استخدام و حتی در طول خدمت در دوره‌های مختلف آموزش رانندگی درون شهری شرکت کنند، تا همین اواخر در بخش خصوصی رانندگان اتوبوس به صرف داشتن گواهی نامه پایه یک و بدون گذراندن دوره‌های آموزش رانندگی در شهر استخدام می‌شدند.

وی بابیان اینکه به تازگی رانندگان بخش خصوصی نیز ملزم به گذراندن دوره‌های آموزشی شده‌اند، گفت: بیشتر این رانندگان تجربه کار در جاده‌های بیرون شهری را دارند و طبیعی است که در محیط‌های شهری دچار مشکل شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز