خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران:

قوانین مجلس در جهت محدود ساختن شوراهاست

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۸۰۱

«از زمان آغاز فعالیت رسمی شورا‌ها تاکنون بار‌ها و بار‌ها قانون شورا‌ها از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مورد بازنگری قرار گرفته است. / در این مدت هربار بازنگری، اختیارات و جایگاه شورا‌ها تحدید شده است.»

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران:
تاکید بر احیای شورا‌ها / نگرانی از تحدید شوار‌ها در مجلس


رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، گفت: تنها راهکار برای دستیابی به جایگاه نظارتی در شورا‌ها، احیای جایگاه شوراهاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمت اله حافظی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور با اشاره به اینکه ۳۵ سال از صدور فرمان امام(ره) به شورای انقلاب مبنی بر تشکیل شوراهای اسلامی و تأکید بر نقش مردم در اداره امور کشور می‌گذرد، اظهار کرد: آیت‌الله طالقانی نیز از پیشگامان طرح راه‌انداری شوراهای شهر و روستا و مشارکت مردم در امور کشور است که مسئله شورا‌ها را از اساسی‌ترین اصول اسلامی تلقی می‌کرد.

وی شورای اسلامی را نمادی از جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تجلی‌گاه بروز ارادهٔ امت در نهاد حکومت دانست و افزود: سؤال اینجاست امروز این اصل مهم تا چه میزان تحقق یافته است؟

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، با بیان اینکه امروز شورای شهر تهران با داشتن تجربیات تلخ و شیرین سه دوره گذشته دیگر فرصتی برای آزمون و خطا ندارد، گفت: شورای شهر تهران تنها باید با اندیشه شورایی به دنبال جلب مشارکت مردمی و محقق ساختن حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش گام بردارد. همگان دیدیم آفت سیاست‌زدگی، شورای اول را به انحلال کشاند، انحلالی که اعتماد شهروندان را نسبت به شورا‌ها سلب کرد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار صمیمانه‌شان با اعضای شورای شهر تهران رسالت هر یک از اعضا را هدایت، نظارت و حمایت عنوان فرموده‏‌اند، چه باید کرد؟ آیا باید همانند قبل و طبق روال گذشته قدم برداریم؟! آیا وقت آن نرسیده که از جایگاه حمایتی خاص، پافرا‌تر گذاشته و در ابعاد هدایت و نظارت، قوی‌تر از گذشته عمل کنیم؟ آیا نباید جایگاه شورا را از شورای شهرداری به شورای اسلامی شهر تهران ارتقاء بخشیم؟

حافظی با تاکید بر اینکه «تجربه را آزمودن خطاست»، اعلام کرد: تنها راهکار این مهم برگشتن به اصل شوراهاست. باید به سمت احیای جایگاه شورا‌ها حرکت کنیم. حرکتی که سرمنزل مقصود هرکدام از اعضای کنونی باید باشد.

وی با بیام اینکه از زمان آغاز فعالیت رسمی شورا‌ها تاکنون بار‌ها و بار‌ها قانون شورا‌ها از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مورد بازنگری قرار گرفته است، تاکید کرد: در این مدت هربار بازنگری، اختیارات و جایگاه شورا‌ها تحدید شده است. در واقع قانونگذار به جای تفویض اختیارات قانونی شورا‌ها، آن را محدود‌تر کرده است. این فضا منجر به تهدید شورا از سوی رانتخواران در حوزه شهری نیز شده است.

وی ادامه داد: البته بر کسی پوشیده نیست که تثبیت جایگاه شورا‌ها نه در رقابت با مجلس شورای اسلامی بلکه در راستای یاری و حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور احیاء جایگاه شورا و جلب مشارکت مردم در اداره امور خویش است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز