خبرگزاری کار ایران

محسن رضایی در صحن علنی شوراها:

افزایش ۵ برابری تعداد شهرها / شهرهای ایران روستاها را می‌بلعند

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۷۹۲

«در هشتاد سال اخیر تعداد شهر‌ها ۵ برابر افزایش یافته است. / در حالی که رشد شهر نشینی در ۶۰ سال اخیر ۳/۴ درصد افزایش یافته است رشد جمعیت ۲/۲ درصد بوده است. / باید امور ملی و محلی از هم تفکیک شوند و مداخله حداکثری دولت کاهش یابد چرا دولت هر جا بخواهد دخالت می‌کند و این به فرهنگ تبدیل شده است.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از دستاوردهای انقلاب را ارتقای شورا‌ها دانست و اظهار کرد: سکونت گاه‌ها و زیست‌گاه و زندگی مردم محصول سه عامل نظام شهری، شهرسازی و سبک زندگی است که در ۸۰ سال اخیر این سه عامل به ناکجا آباد تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن رضائی دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه نظام شهری نامتوازن است، اعلام کرد: در طی هشتاد سال گذشته جمعیت کشور در ده شهر استقرار یافته‌اند. در واقع این شهر‌ها دهان باز کرده و تمام روستا‌ها را بلعیده‌اند.

دبیر محجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در این مدت تعداد شهر‌ها ۵ برابر افزایش یافته است گفت: در حالی که رشد شهر نشینی در ۶۰ سال اخیر ۳/۴ درصد افزایش یافته است رشد جمعیت ۲/۲ درصد بوده است.

و با بیان اینکه شامل تغییرات چشمگیر در زندگی و در نظام شهری هستیم ادامه داد: دگرگونی در نظام شهری سلامت، آلودگی حاشیه نشینی، مواد مخدر؛ بیکاری و موارد نابسامان دیگر که در گذشته یا وحود نداشته است و یا بسیار کم بوده است امروز به صورت تصاعدی رشد کرده است. علت این مسئله تغییر در مدیریت کشور؛ فرهنگ اقتصادی، نظام اقتصادی و اجتماعی است.

رضایی با اشاره به اینکه نظام شهری معلول عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی و… است، افزود: با تغییرات غیر هدفمند به سمت ناکجا آباد در حال حرکت است.

وی تصریح کرد: از عوامل مهمی که می‌تواند علت این مسائل باشد ساخت دولت متمرکز، بزرگ؛ نفتی، رانتی است. اگر نگاه بکنیم می‌بینیم پادگانهای بزرگ ما در چند شهر بیشتر وجود ندارد صنعت نیز همین گونه است در واقع صنعت با تولید بیگانه شده است.

وی با اشاره به اینکه شاهد برچیده شده ایالات و ولایات بوده‌ایم گفت: در تمام دنیا دولت‌ها دیگر متمرکز نیستند اما ما به سمت تمرکز دولت حرکت می‌کنیم. با وجود ایجاد شورا‌ها و مدیریت محلی که شروع تحول در مدیریت کشور بود همچنان به راه خود ادامه داده‌ایم این دو گانگی مشکل ساز است مدیریت محلی یعنی مدیریت غیر متمرکز حالا که شرایط ما تمرکز در دولت را نشان می‌دهد این دو گانگی در مدیریت مشکل ساز شده است.

محسن رضایی با طرح این پرسش که «حال باید چه کنیم» اعلام کرد: در ساختار مدیریت کشور به تحول نیاز داریم. تحول در دولت مرکزی در واقع عمر دولتهای اکثریتی در ایران باید به پایان برسد و به سمت دولتهای ائتلافی برسیم در واقع این موضوع می‌تواند به مناظرات مربوط به پس از انتخابات پایان بدهد.

وی ادامه داد: امروز در شورای شهر تهران این الگو را می‌بینیم و باید در مجلس و دولت نیز اتفاق بیفتد که عده‌ای پز انتخابات اکثریت آراء را ندهند. اینکه مجلس و دولت تنها به یک گروه اختصاص یابند این بزرگ‌ترین آسیب است. این با دموکراسی غربی سنخیت ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار تحول اقتصادی در واگذاری ارائه خدمات ادارات به مدیریت محلی شد و تصریح کرد: شهرداری‌ها هم دولت کوچکی هستند. باید به این نگاه شهری و ساختار مدیریتی نیز پایان دهیم.

وی ادامه داد اگر دیدگاه ما خانه سازی باشد بسیاری از فجایع عمومی رخ خواهد داد اما اگر شهرسازی باشد موضوع چیز دیگری است. در خانه سازی که تنها به آسایش فرد فکر می‌کنیم اما در شهرسازی به اقتصاد، هویت؛ امنیت و ارامش سلامت جمعی و معنوی مردم می‌اندیشیم.

وی با اشاره به اینکه امام راحل حتی به شورای شهر تهران نیز نکاتی را ارائه کرده بود درباره چالش شورا‌ها نیز گفت: باید امور ملی ومحلی از هم تفکیک شوند و مداخله حداکثری دولت کاهش یابد چرا دولت هر جا بخواهد دخالت می‌کند و این به فرهنگ تبدیل شده است.

وی به ضعف جایگاه حقوقی شورا‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تحقق مدیریت یک پارچه هماهنگ ایجاد هماهنگی میان دستگاههای اجرایی درد مشارکت حداکثری و کوچک سازی مواردی هستند که باید به‌آن توجه کرد.

رضایی در پایان با بیان اینکه سند راهبردی ریاست کلی شوراهای اسلامی و مدیریت محلی در حال تهیه است گفت: با هویت ایرانی اسلامی و رعایت ملاحظات فرهنگی اجتماعی و امنیتی می‌توان به مشکلات غلبه کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز