خبرگزاری کار ایران

استاندار تهران هشدار داد:

جیره‌بندی آب در صورت عدم کاهش ۲۰ درصدی مصرف

asdasd
کد خبر : ۱۵۷۹۸۷

«افزایش نرخ حمل و نقل پس از اجرای فاز دوم هدفمندی / قطع ارتباط ۸ ساله شورا، استانداری و شهرداری / تشکیل کمیته‌ای با حضور ۱۳ وزیر و استاندار تهران / حریم تهران حساب و کتاب ندارد.»

استاندار تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران از احتمال جیره‌بندی آب در صورت کاهش نیافتن ۲۰ درصدی مصرف در فصل تابستان امسال خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسین هاشمی استاندار تهران در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه هشدار داد: اگر مردم ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی نکنند مجبور می‌شویم در فصل تابستان آب را به طور زمان بندی شده قطع کنیم.

هاشمی توضیح داد: این تصمیم کشوری است و خاص تهران نیست.

هاشمی با اشاره به مشکل آب شهر تهران افزود: یکی از مشکلات جدی ما در شهر تهران در سال جدید آب شرب است. اگر در تهران مردم ۲۰ درصد صرفه جویی کنند ان شاالله مشکلی نداریم اما اگر مردم صرفه جویی نکنند قطعی آب خواهیم داشت.

وی افزود: موضوع برق هم به همین صورت است. بیش از ۵۵ درصد تجهیزات برق تهران بیش از ۲۷ سال عمر دارد و فرسوده است. خوشبختانه در بودجه ۹۳ قبول کرده‌اند درآمدهای آب و برق را به خودشان برگردانند تا تجهیزاتشان را نوسازی کنند.

افزایش نرخ حمل و نقل پس از اجرای فاز دوم هدفمندی

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنانش زمان اعمال افزایش نرخ حمل و نقل عمومی را بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد و گفت: دولت تصمیم گرفته این افزایش قیمت‌ها بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعمال شود.

هاشمی این تصمیم را نیز کشوری دانست.

وی افزود: دولت تمایل دارد این افزایش قیمت یکبار برای سال جدید و یک بار هم با افزایش قیمت برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعمال نشود.

قطع ارتباط ۸ ساله شورا، استانداری و شهرداری

حسین هاشمی با تاکید بر ضرورت برقرار شدن تعامل بین استانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: ۸ سال هیچ ارتباطی بین این دو نهادهای حاکمیتی نبود اما حالا ما تعامل بسیار خوبی با شهرداری تهران داریم. این راس سه مثلثباید جلسات و نشست‌های تعاملی داشته باشند تا به مردم تهران خدمت رسانی بهتر و بدون منتی را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: اولین موضوعی که در استان تهران رسانه‌ای کردم آلودگی هوای تهران بود. سلامت تهران برای ما از اولویت اول برخوردار است. شهر تهران بیش از ۸ و نیم میلیون جمعیت دارد و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از مضرات الودگی هوا شیوع بیماری سرطان است.

هاشمی با اشاره به مطرح شدن موضوع آلودگی هوای تهران در چند جلسه متعدد با رییس جمهور تاکید کرد: این موضوع تنها توسط شهرداری یا استانداری حل نمی‌شود. خوشبختانه این موضوع خیلی خوب توسط رسانه‌ها مطرح و کمیته رسیدگی بحران الودگی هوا در استانداری با حضور دستگاههای مختلف تشکیل شد.

استاندار تهران ادامه داد: ما برای اولین بار دو ساعت بعد از ظهر اداره‌ها را تعطیل کردیم اما رییس جمهور با تعطیلی پایتخت به شدت مخالف بودند. ایشان معتقدند پایتخت را نباید به هیچ وجه تعطیل کرد. من به ایشان گفتم ایین نامه دستورالعمل اجرایی این وظیفه را به عهده کمیته گذاشته است. دکتر روحانی اشاره کردند در تهران با توجه به اینکه پایتخت سیاسی است باید با وسواس بیشتری و با هماهنگی ریاست جمهوری تعطیلی انجام شود.

هاشمی توضیح داد: این وسواس باعثشد در دولت بار‌ها موضوع آلودگی هوا مطرح شود. حرکت خوبی که شورا انجام داده و از مسئولین اجرایی دولت دعوت کرده تعامل بسیار ارزشمندی است. معاونین رییس جمهور، من به عنوان استاندار و حضور آقای قالیباف باعثشده در دولت فضای خوبی برای رسیدگی به آلودگی هوای تهران و کلان شهر‌ها ایجاد شود.

تشکیل کمیته‌ای با حضور ۱۳ وزیر و استاندار تهران

به گفته هاشمی، برای اولین بار کمیته‌ای با حضور ۱۳ وزیر و استاندار تهران برای بررسی وضعیت کلان شهر‌ها تشکیل شده است. این کمیته در وزارت کشور و با مسئولیت معاون عمرانی وزیر کشور اداره می‌شود.

وی تاکید کرد: من در جلسه دولت به دکتر روحانی گفتم ما در تهران وضعیت بسیار نگران کننده‌ای داریم. این مریض در حال مرگ در آی سی یو است. ما اول باید این مریض را از آی سی یو خارج کنیم.

هاشمی در ادامه آمارهایی را از خودروهای فرسوده شهر تهران ارائه کرد و گفت: ۸ هزار و ۶۰۰ تاکسی فرسوده پیکان، ۲۲ هزار تاکسی فرسوده سمند و پراید، یک سوم از ۲۰۰ هزار دستگاه در اختیار آژانس‌ها و در مجموع ۱۰۰ هزار خودروی آلوده در تهران تردد می‌کنند که باید در اولین مرحله این ۱۰۰ هزار دستگاه از تهران خارج شوند.

استاندار تهران از تعاملی که با زنگنه وزیر نفت انجام شده خبرداد و گفت: آقای زنگنه برای جایگزینی خوردوهای فرسوده با خودروهایی که استاندارد یورو ۴ دارند و مصرف بنزین‌شان بین ۴ تا ۶ لیتر است ابراز تمایل کردند. چنانچه درباره تعیین بنزین یورو ۴ با حرکتی ضربتی عملی کردند. ایشان جلسه‌ای با مدیران خودروسازی گذاشتند و یادآوری کردند که در سال ۹۰ قرار بود کل تولیدات شما یورو ۴ باشد. الان تنها ۵۰ درصد خودرو‌ها یورو ۴ هستند. از آن‌ها تاریخ عملی خواستند و خودروسازان اعلام کردند خردادماه امسال تمام بنزین‌های تولیدی به این استاندارد می‌رسند.

وی از شورای شهر تهران هم درخواست کرد آلودگی هوای تهران را به عنوان یک موضوع خاص در نظر بگیرند و به یک کمیسیون خاص واگذار نکنند.

وضعیت صنوف تهران بسیار نگران کننده است

هاشمی در ادامه با اشاره به استقرار صنعت در قالب اصناف در شهر تهران توضیح داد: وضعیت صنوف تهران بسیار نگران کننده است. در حال حاضر ۱۴۷ هزار و ۱۲۳ واحد صنفی با پروانه در تهران مشغول فعالیت هستند. ۴۵ هزار و ۹۰۶ هزار در غالب صنف کار می‌کنند اما واحد تولیدی هستند. یکی از کارهای اساسی که ما باید به آن بپردازیم انتقال این واحد‌ها به خارج از تهران است.

هاشمی با بیان اینکه ساماندهی صنعت و صنف در تهران یکی از اولویت‌های استانداری است گفت: استانداری دکتر ترکی و شهرداری دکتر صلاحی را مامور کرده است که اولویت‌ها را مشخص کنند و ساماندهی اصناف را پیش ببرند.

وی اضافه کرد: من وقتی از مجلس وارد استانداری تهران شدم فکر نمی‌کردم تهران اینقدر مشکل داشته باشد. اولین کار وضعیت بودجه استان را بررسی کردم و متوجه شدم در همین سال ۹۳ حدود ۵۲/۸ درصد مالیات کل استان‌های کشور را تهران تامین می‌کند. همچنین سپرده گذاری مردم در بانک‌ها در شهر تهران ۵۰ درصد کل کشور است. این ارقام بسیار بالا است و ما تنها کاری که توانستیم انجام دهیم با هماهنگی با دکتر نوبخت این بود که فضای بودجه خودمان را برای سال ۹۳ بهبود بخشیدیم و ۴ رتبه بالا آمده و از رتبه یازدهم به رتبه هفتم رسیدیم.

هاشمی خاطر نشان کرد: حق مردم تهران است که از خدمات بیشتری برخوردار باشند و ما هم از شورای اسلامی شهر تهران انتظار داریم در این زمینه‌ها همکاری کنند.

حریم تهران حساب و کتاب ندارد

استاندار تهران حریم این شهر را یکی از موضوعات اساسی دانست و اظهار داشت: حریم تهران موضوع بی‌در و پیکری است و هیچ حساب و کتابی ندارد. کدام استان است که شهر‌هایش هویت نداشته باشند؟ در استانداری ما این را با همکاری دوستان مصوب کردیم که به شهرهای خارج از شهر تهران هویت بدهیم و شرایط مناسبی در مسیر بین شهرهای استان تهران ایجاد کنیم. امیدواریم این حریم را با کمک شما بتوانیم تعیین تکلیف کنیم.

وی در خصوص اجرای طرح تفصیلی شهر تهران نیز تذکر داد: باید قبول کنیم با اینکه طرح تفصیلی اجرا شده من به عنوان یک شهروند این اجرا را خوب نمی‌بینم. هیچ کجای دنیا نمی‌بینید که در یک خیابان ساختمان‌ها سینوسی باشد. همه جا نظم و نظام دارد. ما در تهران چنین نظمی را نداریم. مثلا در مهرآباد جنوبی کوچه‌ای که ۶ متر عرض دارد ۵ طبقه ساختمان سازی شده است. حتی در شمال تهران که نسبتا مرفه نشین هستند. خیابان ۲۰ متری ۱۵ طبقه ساختمان ساخته شده است. این دغدغه ذهن من را مشغول کرده و آرزو می‌کنم هیچ اتفاق بدی نیافتد چون به بن بست می‌خوریم.

هاشمی همچنین با اشاره به بروز روزانه زلزله در تهران و اطراف تهران گفت: ساخت و سازهای تهران جلوی حرکت باد را در این شهر گرفته است. از طرفی معماری اسلامی هم به عنوان موضوعی که آقا هم بر آن تاکید داشته در شهر تهران اجرا نمی‌شود.

در مسکن مهر آثاری از معماری ایرانی اسلامی وجود ندارد

وی تاکید کرد: در این مضوع حتی دولت هم کم گذاشته است. در مسکن مهر که خود دولت اجرا کرده هیچ آثاری از معماری ایرانی اسلامی وجود ندارد. آیندگان درباره عملکرد ما قضاوت می‌کنند.

استاندار تهران همچنین به ایراداتی که فرمانداری به بودجه مصوب ۹۳ شهرداری تهران وارد کرده بود اشاره کرد و گفت: ما بودجه را برای اجرا ابلاغ کرده‌ایم. فقط ۱۲ بند ایراد عبارتی بود و بقیه هم قابل حل است در جلسات کمیته. من به فرماندار گفته بودم و تذکر داده بودم که کار را سرعت بدهند. به طور دقیق ماده ۸۰ شورای اسلامی شهر تهران را رعایت کردیم و این به معنی تعامل است.

درخواست همکاری برای ساماندهی متکدیان و معتادان

هاشمی همچنین درباره ساماندهی متکدیان و معتادان از شورای شهر درخواست کرد برای ساخت و ساز مراکزی در شهر با استانداری همکاری داشته باشند. وی گفت: ما در عید نزدیک ۳ هزار معتاد را از خیابان‌ها جمع کردیم و اجازه ندادیم فضای شهر نا‌مناسب باشد. شورای شهر هم می‌تواند مصوب کند و منابع یا امکانات را در اختیار ما قرار دهد.

استاندار تهران همچنین به گرانیتی بودن جداول جوب‌های خیابان در تمام دنیا اشاره کرد و گفت: در اروپا یک شهر پیدا نمی‌کنید که برای جداول جوب‌ها از سنگ گرانیت استفاده نکنند. ما هنوز این جداول را بتونی می‌سازیم و زمستان این بتون‌ها خراب می‌شوند. اگر یک بار سرمایه گذاری کنیم هم شهر زیباتری خواهیم داشت و هم استحکام بیشتری دارد.

هاشمی بازیافت آسفالت در شهر تهران را ضروری دانست و اظهار داشت: ما چون نفت و قیر داریم به این موضوع دقت نمی‌کنیم. در دنیا آسفالت را بازیافت می‌کنند و با مقداری افزودنی دوباره‌‌ همان آسفات را روی خیابان می‌ریزند. تهران می‌تواند در این زمینه الگو باشد. همانطور که در لکه گیری خیابان‌ها الگوی کشور شده است.

وی اضافه کرد: من تعجب می‌کنم تهران با همه استعداد‌ها در گردشگری نتوانسته است به جایگاه خودش برسد. ما باید در این زمینه کارهای بیشتری انجام دهیم. یکی از اولویت‌های استانداری گردشگری شهر تهران است. ما مرکز جذب و سرمایه گذاری را در استانداری تعریف کرده‌ایم که این امر را تسهیل می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز