خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران:

هنر ابزاری برای تاثیرگذاری رفتار جامعه است

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۰۸۰

اگر هر واحد و مجموعه مسکونی همت کند و فقط نظافت مجموعه خود را تامین کند و زوائدی را که نما و منظر شهری را تخریب می‌کند، حذف کند، طبیعتا ظرف چند روز شاهد خواهیم بود که به صورت خودجوش و از دل خانه‌ها، شهر نو شده است.

ایلنا: رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید با فرهنگ‌سازی، نظافت و زیباسازی شهر به یک عادت برای شهروندان تبدیل شود.

به گزارش ایلنا؛ رحمت اله حافظی با تمجید از اجرای طرح «به پیشواز بهار می رویم» گفت: این برنامه، طرح نویی است و می‌تواند باعثفرهنگ‌سازی رفتار شهروندی شود. همانطور که همه ما عادت و فرهنگ دیرینه‌ای داریم که در نزدیکی ایام نوروز به نظافت داخلی منازل می‌پردازیم، بد نیست که به چهره خارجی منزل خود هم توجه داشته باشیم و نظافت آن را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: اگر هر واحد و مجموعه مسکونی همت کند و فقط نظافت مجموعه خود را تامین کند و زوائدی را که نما و منظر شهری را تخریب می‌کند، حذف کند، طبیعتا ظرف چند روز شاهد خواهیم بود که به صورت خودجوش و از دل خانه‌ها، شهر نو شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر انتظار داشته باشیم شهرداری این کار را انجام دهد، قطعا حتی با صرف ده‌ها و صدها میلیارد تومان هزینه، اثربخشی لازم را نخواهد داشت و اصولا چنین کاری برای شهرداری‌ها و متولیان مدیریت شهری قابل انجام نیست.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر این طرح برای چند سال ادامه یابد و همین مشوق‌ها در نظر گرفته شود، رفتارهای صحیح شهروندی می‌تواند نهادینه شود و کم کم به یک عادت و فرهنگ تبدیل شود. از این منظر نیز طرح «به پیشواز بهار می‌رویم»، اقدام مثبت و قابل تقدیری است.

حافظی با اشاره به طرح پلاک بهاری و مشارکت مردم در آن گفت: این طرح صرفا مشارکت شهروندی است و چیز دیگری نیست. اما برای جلب مشارکت مردم باید فرهنگ‌سازی کنیم، یعنی باید با همین مشوق‌هایی که دوستان پیش‌بینی کرده‌اند و سال به سال هم باید به آن وسعت و دامنه ببخشند، هر سال به سطوح پایین‌تر جامعه برویم. در حال حاضر شهرداری در سطح شهر تهران این طرح را اجرا می‌کند. اما سال بعد می‌تواند به سطح مناطق و سال بعد از آن به سطح نواحی برسد؛ یعنی شهرداری هر ناحیه، برای محدوده تحت پوشش خود مشوق‌هایی تعیین کند و مداوم با شهروندان مراوده داشته باشد و از آنان بخواهد که در نظافت شهر و نمای خارجی منازل خود مشارکت کنند.

وی تاکید کرد: با گذشت زمان این کار به یک عادت تبدیل می‌شود و فرهنگ آن ایجاد می‌شود. سپس بعد از یکی دو دهه خواهیم دید که همان طور که درون منازل نظافت می‌شود و تحول ایجاد می‌کنیم، سیما و منظر خارجی منازل و مناطق مسکونی هم متحول خواهد شد.

حافظی درباره تاثیر هنر در کاهش آلودگی بصری فضاهای شهری، گفت: هنر یک ابزار است و می‌تواند بسیار موثر باشد. اما این ابزار باید در کنار سایر روش‌ها قرار گیرد تا اثربخشی آن بیشتر شود. وقتی ما می خواهیم بر رفتار جامعه اثرگذار باشیم، هنر یک ابزار است و هنرمندان باید حضور داشته باشند، اما حوزه‌های جامعه شناختی و روان شناختی هم ابزارهای دیگری هستند که باید در کنار هنر حاضر باشند و اهل فن در تمام این حوزه‌ها در یک اقدام مشترک با زبان هنر، انتظارات و مفاهیم را در قالب یک اثر هنری به مردم منتقل کنند.

طرح «به پیشواز بهار می رویم» به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، در هفت بخش، دیدار نو، رفتار نو، خیال نو، رنگ نو، سامان نو، سیمای نو و اندیشه نو برگزار می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز