خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

بازار سیاه فروش مجوز تاکسی

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۳۹۰

تحت هیچ شرایطی افزایش تعداد تاکسی ها را در برنامه نداریم / براساس بخشنامه هر راننده تاکسی که خودروی خود را بفروشد به مدت دو سال حق خرید تاکسی جدید را ندارد / گاهی بین خریدار و فروشنده تاکسی به صورت وکالتی تاکسی خرید و فروش می شود که غیر قانونی است.

ایلنا: اختلاف قیمت بین خودروهای معمولی و خودروهایی که به عنوان تاکسی فعالیت می‌کنند بین ۴ تا ۵۰ میلیون تومان است و دلیل آن نیز مشخص است. این اختلاف قیمت در حقیقت بهای مجوز خط تاکسی‌ها و بسته به نوع آن متفاوت است و طبق معمول هر جا اختلاف قیمتی باشد پای دلالان به آن باز می شود.

خرید و فروش مجوز خطوط چنانچه در چارچوب مشخص و تحت نظارتی قرار نگیرد موقعیتی را برای واسطه ها و ایجاد بازار سیاه در این بخش ایجاد خواهد کرد که ستون بلند بالای آگهی خرید و فروش تاکسی درصفحات نیازمندی روزنامه ها شاهدی بر این مدعاست.

" ابوالفضل قناعتی " عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره بازار سیاه فروش مجوز تاکسی، اظهار کرد: اگر این مسئله صحت داشته باشد حتماً شورای شهر بر اساس اختیاراتی که دارد ورود جدی به این موضوع خواهد داشت.

وی با بیان این که از مجموع ۸۰ هزار تاکسی شهر تهران ۸ هزار و ۸۰۰ تاکسی باید نوسازی شود؛ تاکید کرد: برخی از خطوط تاکسیرانی در آمد خوبی دارد و اگر به هر دلیلی راننده تاکسی بخواهد مجوز خود را واگذار کند. باید در چهار چوب این کار انجام شود اما اگر دلال بازی و واسطه گری برای خرید و فروش فراهم شود وظیفه ما برخورد با این افراد است.

وی با بیان این که بر اساس برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران باید شاهد سیر نزولی و کاهش تعداد تاکسی ها باشیم، گفت: در راستای کاهش آلودگی هوا از تعداد تاکسی های شهر تهران کاسته و بر حمل و نقل عمومی و ریلی افزوده می‌شود.

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تحت هیچ شرایطی افزایش تعداد تاکسی ها را در برنامه نداریم، خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد تاکسی گردشی صاحب خط شود باید بر اساس سهمیه موجود سازمان تاکسیرانی باشد اما با این حال به عنوان نماینده شورا در سازمان تاکسیرانی با هر گونه دلال بازی و تخلف در حوزه تاکسی برخور جدی صورت می گیرد.

مظفر رئیس سازمان تاکسی رانی شهر تهران نیز در پاسخ به این پرسش با تاکید بر این که افزایش تاکسی در دستور کار ما نیست، تصریح کرد: هر گونه نقل و انتقال تاکسی باید بر اساس ضوابط صورت گیرد.

وی با اشار ه به راه اندازی نرم افزار سیما تاکسی، گفت: در چند ماه گذشته که این نرم افزار فعالیت خود را آغاز کرده است تمامی مشخصات تاکسیرانان در این سیستم ثبت شده است و در صورت خرید و فروش تاکسی و خط، مشخصات خریدار و مالک در سامانه ثبت خواهد شد.

مظفر با بیان اینکه روند واگذاری تاکسی در این سیستم کاملاً تعریف شده است و پس از ارائه مدارک و ثبت تمامی روند واگذاری به صورت دقیق عملیاتی خواهد شد، گفت: ناظر ما در شرکت‌های خصوصی بر روند این جابجایی دقت نظر کافی دارند و بعد از تایید مدارک سیتسم به طور اتوماتیک فرایند را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به این که با نرم افزار سیما تاکسی دلال بازی و کار غیر قانونی صورت نمی گیرد، تاکید کرد: براساس بخشنامه هر راننده تاکسی که خودروی خود را بفروشد به مدت دو سال حق خرید تاکسی جدید را ندارد.

مظفر با اشاره به این که البته گاهی بین خریدار و فروشنده تاکسی به صورت و کالتی تاکسی خرید و فروش می شود که غیر قانونی است؛ اعلام کرد: در صورت مشاهده حتما با این افراد برخورد می شود. همین جا اعلام می کنم که سازمان نسبت به این نوع خرید و فروش هیچ مسئولیتی نمی پذیرد.

وی در پایان گفت: ما منکر این تخلفات نمی‌شویم همانگونه در بسیاری از کارها این تخلفات وجود دارد چرا که هر چه قدر ما تظارت کنیم هستند کسانی که به صورت غیر قانونی این کار را انجام می دهند مسئولیت این کار نیز بر عهده خودشان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز