خبرگزاری کار ایران

عباس جدیدی:

نظارت، رویکرد هدایت گر و حمایت کننده از مدیریت شهری دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۳۰

بیشتر مغایرت‌ها و مشکلات نظارتی احصاء شده در این گزارش مربوط به شهرسازی و معماری است. پیشنهاد می‌شود صندوق‌های پیشنهادات و انتقاداتی در مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری و یا کمیسیون‌های تخصصی شورا در شهرداری‌ها ایجاد شود تا شهروندان که شاهد انحرافات و تخلفات هستند آن‌ها را گزارش دهند.

ایلنا: اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان چهل و هفتمین جلسه شورا مستمع اولین گزارش نظارتی معاونت نظارت شورا بودند.

به گزارش ایلنا، " عباس جدیدی " معاون نظارت و نایب رییس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر تهران در چهل و هفتمین جلسه شورا ضمن ارائه گزارش عملکرد و فعالیت‌های معاونت نظارت شورا با تاکید بر رویکرد نظارتی شورا در دوره چهارم خاطر نشان کرد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری این رویکرد سازنده، هدایت گر و حمایت کننده از مجموعه مدیریت شهری است و بنابراین به معنای دخالت در امور اجرایی شهر نیست.

وی در این گزارش به اهم ایرادات و مشکلات در شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: تعدد دستورالعمل‌ها، ‌بخشنامه‌ها و صورتجلسه‌ها در شهرداری تهران، نقص آراء ماده صد قانون شهرداری در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، اتخاذ تصمیمات غیر قانونی در شورای معماری شهرسازی مناطق شهرداری تهران، اخذ عوارض غیر قانونی از مؤدیان(عوارض متفرقه…)، عدم تعیین تکلیف املاک واقع در طرح و عدم تأدیه بموقع حقوق مالکانه، ناشی از وقوع ملک در طرح اجرائی شهرداری تهران و نیز عدم رعایت برخی از پهنه‌بندی مندرج در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران در هنگام صدور پروانه ساختمان، عدم رسیدگی بموقع به اختلافات پیمانکاران با شهرداری تهران و عدم تأدیه مطالبات پیمانکاران از سوی شهرداری تهران و نبودن شفافیت‌ در نحوه و میزان محاسبه عوارض و اطلاع رسانی در این خصوص به شهروندان از جمله مشکلات مو جود در شهرداری تهران است.

‌جدیدی همچنین خاطر نشان کرد: طبق سوابق و بررسی‌های بعمل آمده، حوزه معاونت شهرسازی و معماری مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران به لحاظ وظایف و تنوع فعالیت در امور پروانه ساختمان، پایانکارساختمان، عوارض‌ساختمان، تخلفات‌ساختمان، ‌تغییرکاربردساختمان، تثبیت واحدتجاری و غیره، بیشترین مراجعات و اعتراضات مردمی را به خود اختصاص داده است.

به همین جهت حوزة‌ معاونت نظارت جهت تشریک مساعی بیشتر و رفع مشکلات موجود جلسات مستمر و منظم در سطح معاونین، مدیران و کار‌شناسان دریک برنامه زمان بندی مشخص برقرار کرده است.

نایب رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه یاد آور شد؛ ایجاد وحدت رویه در کلیه مناطق در خصوص محاسبه وصول عوارض از طریق معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، ارائه دستورالعمل شرح وظایف شورای معماری و شهرسازی جهت بررسی به معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران، ارائه کلیه مصوبات نظارت و حمایت دوره‌ای از طریق معاون شهرسازی و معماری به حوزه نظارت شورای شهر جهت بررسی و رفع مغایرتهای احتمالی با طرح تفصیلی، ماحصل تشریک مساعی در جهت رفع مشکلات بخش شهرسازی و معماری است.

بخش دوم گزارش معاون نظارت شورا به ایرادات عملکرد دفا‌تر الکترونیکی شهرداری تهران اختصاص داشت.

در این بخش آمده است، شهرداری تهران در راستای تحقق و استقرار دولت الکترونیک و کاهش تصدی‌گری با بکارگیری بخش خصوصی در چارچوب برنامه پنج ساله و مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نسبت به تأسیس و راه اندازی حدود ۱۲۳ دفتر الکترونیک در سطح نواحی و مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران اقدام کرده است.

این دفا‌تر الکترونیک به نیابت از شهرداری تهران خدماتی از قبیل صدور انواع پروانه ساختمان، ارائه خدمات نظارت فنی، ‌تجمیع و تفکیک املاک، کسب و پیشه، خدمات مرتبط با مؤدیان «پرداخت عوارض» و سایر موارد خدمات ارائه می‌دهند که متأسفانه اخبار و گزارشات واصله در خصوص عملکرد دفا‌تر الکترونیک حکایت از این دارد که نظارت ناکافی شورای راهبری و عدم وجود هماهنگی لازم مناطق شهردای با دفا‌تر الکترونیک منجر به حصول عملکرد نامطلوب در بخش‌هایی از جمله: صدور مجوز تعدادی از دفا‌تر الکترونیک بر خلاف آئین نامه اجرائی مربوط، مشخص نبودن میزان و نحوه محاسبه و نوع ارائه خدمات برای شهروندان، بازرسی و نظارت ناکارآمد بر نحوه عملکرد این دفا‌تر، و عدم هماهنگی لازم مناطق شهرداری تهران با دفا‌تر الکترونیک شده است.

وی افزود: برای رفع مشکلات فوق جلسات هماهنگی را با سازمان فن آوری شهرداری و موسسات نظارتی بر دفا‌تر الکترونیک داشته‌ایم که در آینده این موضوعات ارائه خواهد شد.

نظر به اینکه ۶ ماه از مسئولیت اینجانب بعنوان معاون گروه نظارت شورای اسلامی شهر تهران می‌گذرد در مرحله اول سعی گردید از تجربه و تفکر کار‌شناسان این حوزه در امر بهبود روش رسیدگی، پیگیری، تسریع در انجام اقدامات ستادی و بالاخص پاسخگویی مناسب به شهروندان محترم تهران و نیز ایجاد هماهنگی و همکاری با سطح معاونین و مدیران‌ستادی و شرکت‌ها وسازمانهای‌ تابعه شهرداری تهران ‌استفاده‌گردد. بدین ترتیب مقرر شد حوزة معاونت نظارت شورای اسلامی شهر تهران در یک برنامه کوتاه مدت و بر اساس اولویت ۴ موضوع مهم و ضروری را در دستور کار برنامه پیش رو خود قرار دهد.

گفتنی است بخش دیگر این گزارش نیز به برنامه‌های اجرایی معونت نظارت شورا و بازدید‌هایی که از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران داشته است و نیز پاسخگویی به مراجعین در شورا و مناطق احتصاص داشت.

احمد مسجد جامعی –رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در این گزارش نکات قابل نظارت و پیگیری امده است تاکید کرد: نظارت امری عامی است و این‌ام باید در تمام بخش‌های شورا و شهرداری جریان یابد.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی شورا نیز با اشاره به بخش‌های اختصاصی گزارش فوق به مباحثشهرسازی گفت: بیشتر مغایرت‌ها و مشکلات نظارتی احصاء شده در این گزارش مربوط به شهرسازی و معماری است. پیشنهاد می‌شود صندوق‌های پیشنهادات و انتقاداتی در مناطق، سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری و یا کمیسیون‌های تخصصی شورا در شهرداری‌ها ایجاد شود تا شهروندان که شاهد انحرافات و تخلفات هستند آن‌ها را گزارش دهند.

تذکرات اعضای شورای شهر

همچنین در این جلسه اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نسبت به قرار نگرفتن، ادامه بررسی دستور جلسه بودجه ۹۳ شهرداری تهران در دستور کار شورا اعتراض کرد و گفت: این خلاف قانون و نادیده گرفتن اصل برنامه و بودجه در کارهای اجرایی است، چرا که بحثدرآمدهای بودجه سال ۹۳ شهردرای تهران در شورا به تصویب رسیده است و موضوع هزینه‌ها هنوز بلاتکلیف است.

وی افزود: با توجه به اینکه تنها ۲۵ روز از سال باقی مانده است اما ما هنوز پرونده بودجه ۹۳ شهرداری را نبسته‌ایم و این باعثمی‌شود تا شهرداران مناطق و مدیران اجرایی نتوانند کارهای مقدماتی قرارداد‌ها را به موقع انجام دادند.

دوستی در ادامه از هیأت رئیسه شورا خواست تا مطابق قانون، در جلسه آینده موضوعی جز بررسی بودجه سال ۹۳ شهرداری تهران را در دستور کار قرار ندهد.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز ضمن تأیید اعتراض دوستی، گفت: ما در کمیسیون بودجه آمادگی کامل برای بررسی بودجه را داریم، اما بدلیل اینکه موضوعات را با نظر کمیسیون‌های تخصصی اعمال می‌کنیم بنابراین منتظر نظرات کمیسیو‌ها هستیم که هنوز اعلام آمادگی نکرده‌اند تا کمیسیون تلفیق را برگزار کنیم.

رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر کمک شهرداری تهران جهت ساخت مساجد و اماکن مذهبی، گفت: سیاست کلی این مصوبه این بوده است که مساجد با مشارکت مردم ساخته شود و به گونه‌ای نباشد که مساجد دولتی باشند بنابراین در بودجه سال ۹۳ باید درخصوص اعتبارات این موضوع دقت لازم شود چرا که ما باید پاسخگوی هزینه کرد بیت المال باشیم.

عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورا ۴۰۰ مسجد در طول ۵ سال می‌بایستی در سطح شهر ساخته شود، گفت: ما در کمیسیون فرهنگی نه تنها نسبت به ساخت مساجد حساسیت داریم بلکه درخصوص موضوع ورزش، هنر و غیره نیز احساس مسئولیت داریم.

وی افزود: در بحثاعتبارات مساجد ما در کمیسیون فرهنگی تنها بحثسخت افزاری را مدنظر قرار نداده‌ایم بلکه بحثنرم افزاری مساجد را نیز در نظر گرفته‌ایم.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، تاکید کرد: با توجه به آنکه شورای شهر تهران در دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری، فرمایشات ایشان را درخصوص برنامه‌های شهری در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران به عنوان سند بالا دستی گنجاند، اکنون نیز شورای شهر می‌بایستی در اجرایی کردن این سیاست کلی نقش خود را ایفاد کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از بندهای این سیاست کلی پرهیز از موازی کاری است، از شورای شهر خواست تا در قالب طرحی از شهرداری بخواهد تا وظایف معاونت اجتماعی و سازمان فرهنگی و هنری شهردرای تهران را که موازی هم هستند را تعیین تکلیف کند شاکری در ادامه با اشاره به اینکه، لایحه بودجه سال ۹۳ شهرداری تهران برشی از برنامه ۵ ساله شهرداری، قبل از تصویب در شورای شهر تهران می‌باشد، بنابراین خواستار آن شد که بودجه به شهرداری برگردانده شود تا مطابق با برنامه مصوب شورا تهیه و ارائه شود.

این عضو شورای شهر تهران همچنین نسبت به رویکرد بودجه فرهنگی، اعتراض کرد و افزود: بیش از ۸۵ درصد از بودجه فرهنگی کالبدی است و در حوزه ساخت و ساز تخصیص می‌شود و تنها ۱۵ درصد از این اعتبارات صرف کارهای کیفی فرهنگی می‌شود، بنابراین این رویکرد با فرمایشات رهبری مبنی بر اولویت کارهای فرهنگی مغایرت دارد و پیشنهاد می‌دهم شورای چهارم بر کارهای محتوایی فرهنگی تمرکز کند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در ابتدای جلسه ضمن تشکر از رئیس جمهور بدلیل دعوت از رئیس شورا و شهرداری تهران جهت شرکت در جلسات هیأت دولت، گفت: معاون اجتماعی شهردار تهران که با برگزاری آئین‌های شمسه و فعالیت‌های فرهنگی مشابه، جایگاه خاصی در نهادینه کردن فرهنگ رفتار و گفتار، اخلاقی در بین مردم دارد، متأسفانه در مصاحبه خود بیان کرده است که رئیس شورای شهر تهران در معیت شهردار در جلسه هیأت دولت شرکت کرده است، که بیان این موضوع جدای از شخصیت آقای مسجدجامعی به کیان شورای شهر لطمه می‌زند.

وی افزود: این سخنان باعثشد تا مطبوعات نیز به جای آنکه به اصل موضوع شرکت مسئولین مدیریت شهری در جلسه هیأت دولت بپردازند به موضوع‌های حاشیه‌ای روی بیاورند.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه پنج تن از سربازان کشورمان در شهر مرزی سرابان توسط گروه‌های تروریستی اسیر شده‌اند، گفت: به عنوان شورای شهر تهران از شورای شهر سرابان می‌خواهیم تا زمینه کمک و همکاری به نیروهای مسلح را فراهم کنند تا در آزادسازی این عزیزان هر چه سریع‌تر اقدام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز