خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال خبر داد:

رونمایی از کارت ملی هوشمند در ۲۲ بهمن / اعلام اولویت‌های دریافت کارت

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۶۴

تولید کارت هوشمند سال گذشته ۵۰۰۰ هزار، امسال ۱۰ هزار و سال آینده ۱۵ هزار تومان هزینه دربردارد / استفاده‌ی کاربران از اینترنت در افراد دارای کارت هوشمند ثبت می‌شود.

ایلنا: معاون وزیر کشور گفت: ۲۲ بهمن ماه امسال از کارت ملی هوشمند رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناظمی اردکانی در نشست خبری خود با خبرنگاران؛ با بیان اینکه کارت ملی هوشمند ۲۲ بهمن ماه امسال رونمایی می‌شود؛ اظهار کرد: پیش پایلوت و پایلوت این کارت؛ در شهر قم اجرا شد که نتایج خوبی دربرداشت.

وی با بیان اینکه صدور کارت ملی هوشمند موجب می‌شود تا برای نخستین بار شناسایی ایرانیان در فضای مجازی ثبت شود، تاکید کرد: در این کارت اثر انگشت و امضای دیجیتال افراد ثبت می‌شود و از آنجا که امنیت کامل برای این کارت دیده شده است؛ امکان جعل آن از نظر ما صفر است.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت اخوال با اشاره به اینکه اثر انگشت تمام دارندگان این کارت به‌طور کامل ثبت می‌شود، گفت: دو اثر انگشت در داخل حافظه‌ی این کارت قرار می‌گیرد. همچنین دارنده‌ی این کارت دارای یک پست الکترونیک خواهد شد تا انتقال در این پست قرار گیرد.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه برخی از مطالعات ازجمله اطلاعاتی که پیش از این روی کارت ملی افراد قرار می‌گرفت؛ روی کارت هوشمند ملی قرار می‌گیرد، افزود: برخی اطلاعات داخل شناسنامه ازجمله مشخصات همسر، تعداد فرزندان و اطلاعاتی که درمصوبه هیات وزیران و آئین‌نامه‌ای تاکید شده همچون میزان تحصیلات، شغل و گروه خونی در داخل کارت قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق برنامه ۵ ساله پنجم همه سازمان‌ها نهاد‌ها مکلفند از ظرفیت این کارت به نحو احسن استفاده کنند، تاکید کرد: لازمه‌ی دستیابی به این مهم اجرای کامل دولت الکترونیکی است. برای نمونه ما با وزارت بهداشت و درمان سازمان مالیاتی وزارت علوم آموزش پرورش به منظور چگونگی استفاده از این کارت وارد تعامل شده‌ایم.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه در صورت راه‌اندازی اینترانت ایرانی؛ هر فردی که هر استفاده‌ای از اینترنت داشته باشد؛ این استفاده توسط کارت ملی هوشمند به نام وی ثبت می‌شود، گفت: تا به امروز ۱۰۰هزار کارت به‌صورت آزمایشی صادر شده است. همچنین ما در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر برای مجریان؛ کارت هوشمند ملی صادر و از آن استفاده کرده‌ایم.

ناظمی اردکانی تاکید کرد: مراحل اول استفاده از کارت هوشمند ملی به افرادی که سن قانونی آن به ۱۵ سال می‌رسد، تعلق می‌گیرد. سپس افرادی که تغییراتی در سند هویت‌شان ایجاد شده یا کارت ملی‌شان به هر دلیلی مفقود شده؛ از کارت هوشتند برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه درصورت تامین اعتبار هزینه‌ی صدور کارت ملی هوشمند شاید بتوانیم برای سالهای بعدی فراخوان صدور کات ملی هوشمند را بدهیم، گفت: تا پایان سال ۹۴ اعتبار کارت‌های ملی قدیمی تمدید شده و مورد تایید است. امیدواریم بتوانیم در سال ۹۵ فراخوان صدور کارت را داشته باشیم.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه کسانی که مشمول دریافت کارت ملی هوشمند می‌شوند با ورود به پایگاه اطلاعات و پرکردن فرم موجود؛ کد رهگیری را دریافت می‌کنند، ادامه داد: پس از دریافت این کد؛ فرد به یکی از ادارات ثبت احوال مراجعه تا اثر انگشت‌ش ثبت شود.

ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه از ۶۰۰ اداره ثبت احوال کشور بیش از ۴۵۰ اداره مجهز برای دریافت مشخصات شهروندی هستند؛ درمورد ساختار این کارت گفت: معماری این کارت از بالا‌ترین فن‌آوری موجود دنیا بهره گرفته و باد بگویم بسیاری از بدنه آن هم اکنون از خارج تامین می‌شود. اما به دنبال آن هستیم تا تراشه‌ی کارت، سیستم عامل و بدنه آن را در کشور تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه عکس و نوشته‌ی روی کارت به صورت لیزری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدام امکان جعل کارت را تقریباً صفر کرده است. به دنبال آن هستیم تا اعتبارات لازم تامین شود تا فراخوان کارت را در دستور کار قرار دهیم.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه به دلیل نبود اعتبار فراخوانی برای شناسنامه‌های مکانیزه نیز اعلام نشده؛ گفت: در صورت مکانیزه شدن شناسنامه‌ها؛ امکان جعل و سوء‌استفاده از آن کاهش می‌یابد. امیدواریم اعتبارات در این زمینه نیز تامین شود.

وی همچنین درباره هزینه‌ی صدور کارت ملی هوشمند گفت: از آنجا که بسیاری از قطعات مورود نیاز این کارت از خارج تامین می‌شود لذا هزینه‌ی آن هر سال تغییر می‌کند برای نمونه در سال گذشته صدور این کارت ۵۰۰۰ هزار تومان هزینه داشت اما امسال به ۱۰ هزار تومان افزایش یافته و پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده به ۱۵ هزار تومان افزایش یابد.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه این کارت؛ در انتخابات مجلس یازدهم حتماٌ کاربردی خواهد بود؛ ابراز امیدواری کرد پایان دولت یازدهم صدور کارت ملی هوشمند را به سرانجام برساند.

معاون وزیر در پایان گفت: هر ساله یک میلیون و پانصد هزار نفر از جمعیت ایران به سن ۱۵ سالگی می‌رسد. از این رو پیش‌بینی ما بر این است که بتوانیم باوجود شرایط موجود برای این افراد کارت ملی هوشمند صادر کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز