خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل مترو تهران:

خط ۳ مترو نماد کاهش فاصله جنوب به شمال تهران / رتبه اول ساخت ارزان مترو در دنیا را داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۵۵

بنا به گفته درویشی طبق آمار‌، در هر سفر از طریق مترو، حدود ۶۵ صدم لیتر در مصرف سوخت و ۲۷ دقیقه در اتلاف وقت صرفه‌جویی ‌می‌شود.

ایلنا: مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو)، پروژه خط ۳ مترو را به عنوان یکی از دستاوردهای بارز مدیریت شهری در کاهش فاصله بین جنوب و شمال تهران توصیف کرد.

به گزارش ایلنا، هابیل درویشی با گرامیداشت دهه مبارک فجر از مترو به عنوان کارآمد‌ترین شبکه حمل‌و‌نقل عمومی شهری یاد کرد و افزود: مترو نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی ناشی از معضل ترافیک دارد‌.

وی که در جلسه کمیته برگزاری افتتاح بخش جنوبی خط ۳ مترو سخن می‌گفت، افزود: خودروهای شخصی با مصرف روزانه حدود ۱۳میلیون لیتر بنزین و چندین میلیون لیتر گازوئیل فقط در شهر تهران، خسارت‌های بسیار هنگفتی به اقتصاد ملی و زیست محیطی وارد می‌کنند و لذا مترو یکی از مهم‌ترین راهکار‌های حل مشکل راه‌بندان و آلودگی هوا شناخته شده است.

درویشی با بیان اینکه متروی تهران از نظر میزان هزینه تمام شده‌، به ازای هر کیلومتر ساخت‌، به طور متوسط ۳۰ درصد ارزان‌تر از کلیه متروهای در حال ساخت دنیا است خاطرنشان کرد: این میزان در مقایسه با متروی دبی حدود ۴۰ درصد و در مقایسه با متروی استانبول دست کم ۲۵ درصد ارزان‌تر است‌؛ این رقم در مقایسه با متروی کلان‌شهرهای قاره اروپا و آمریکا هم بسیار کمتر است و با صرفه بودن احداثمترو در تهران را به خوبی نمایان می‌کند‌.

مدیرعامل شرکت مترو تهران به ثبت روزانه بیش از ۳ میلیون سفر در تهران از طریق شبکه مترو اشاره کرد و گفت: مطابق بررسی‌ها به ازای این میزان از سهم جابجایی مسافر توسط مترو، روزانه یک میلیون و ۹۵۰ هزار لیتر در سوخت پایتخت صرفه‌جویی می‌شود‌.

بنا به گفته درویشی طبق آمار‌، در هر سفر از طریق مترو، حدود ۶۵ صدم لیتر در مصرف سوخت و ۲۷ دقیقه در اتلاف وقت صرفه‌جویی ‌می‌شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران متذکر شد: براساس آمار و اطلاعات‌، سفر با مترو موجب صرفه‌جویی سالانه ۳۵۰ میلیارد تومان در مصرف سوخت می‌شود که می‌تواند سهمی بسیار بالا در کاستن از اثرات آلودگی هوا و خسارات ناشی از آن داشته باشد.

درویشی با اشاره به اینکه خسارات ناشی از آلودگی هوا در یک سال‌، بر اساس آمار بانک جهانی بالغ بر۱۰ میلیارد دلار است افزود: با توسعه و تکمیل خطوط موجود و همچنین احداثخطوط طراحی شده می‌توان هدر رفتن سرمایه‌های ناشی از آن را برای سال‌های آینده جبران کرد. کار‌شناسان سازمان ملل تخمین می‌زنند خسارت ناشی از آلودگی هوا در ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی برابر ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران، بهره برداری رسمی از بخش جنوبی خط ۳ مترو را در این شرایط نقطه عطفی در فعالیت‌های این شرکت در امر خدمت‌رسانی به ملت شریف به ویژه قشر آسیب‌پذیر دانست و افزود: خط ۳ مترو تهران به عنوان یکی از نمادهای عدالت محوری است که به معنای واقعی کلمه، امکانات شهری را در تمام نقاط شهر توزیع و در این راستا توازن ایجاد می‌کند.

درویشی با تاکید بر اینکه پیشرفت بخش جنوبی خط ۳ آن هم در شرایط سال‌های اخیر کشور جز از مسیر گفتمان و مدیریت جهادی به چنین سرانجام نویدبخشی منتهی نمی‌شده است گفت: این خط از مصادیق بارز هدف مهم مدیریت شهری در کاهش فاصله جنوب به شمال پایتخت است و این پروژه را از طرف مدیریت جهادی به مردم شریف هدیه می‌کنیم.

به گفته درویشی خدمت به مردم مخصوصاً اقشار آسیب‌پذیر که بیشترین حجم استفاده از سامانه حمل‌و‌نقل سریع‌، ارزان و ایمن را دارند‌، جزو مطالبات و تاکیدات مکرر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و دغدغه همیشگی آن بزرگوار بوده است و امروز در متروی تهران مصمم هستیم‌، به بهترین نحو ممکن‌، این تدابیر را به منصه ظهور برسانیم و خداوند را شکرگزاریم که این پروژه و محصول مدیریت جهادی به عنوان گفتمان غالب در مدیریت شهری، تائید و ابراز رضایت معظم له را موجب شده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بالا‌ترین حجم عملیات عمرانی در گستره وسیع تهران بزرگ در حال انجام است‌، به نحوی که سه خط عظیم مترو(خطوط ۳،۶، و ۷) به طور همزمان و با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا در حال ساخت است و در صورتی که منابع مالی به موقع تأمین شود‌، رکورد جدیدی در سرعت ساخت و تکمیل خطوط مترو به نام خدمت‌گزاران ایران اسلامی رقم خواهد خورد‌.

مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان داشت: بر‌اساس برآوردهای انجام شده‌، برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده در قانون باید ۲۱۷ کیلومتر خطوط مترو در تهران احداثشود. اکنون در ساخت خطوط مترو‌، برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده‌، اولویت نخست ساخت نیمه شمالی خط سه مترو مصلی امام خمینی(ره) تا محله ازگل در شمال شرقی تهران است‌؛ بخش بزرگی از این خط هم‌اکنون ساخته شده که مرحله‌ اول آن به طول ۷ کیلومتر سال گذشته به بهره‌برداری رسید و بخش جنوبی آن به طول ۱۲ کیلومتر از بزرگراه آزادگان در جنوب تهران تا چهارراه ولی‌عصر(عج) با همت و تلاش شبانه‌روزی همه همکارانم به اتمام رسیده در مرحله بهره برداری رسمی قرار دارد. خطوط ۶ و ۷ نیز براساس برنامه به ترتیب در مسیرهای کن تا جنوب شهرری و میدان صنعت تا قصر فیروزه برابر برنامه در حال احداثاست.

وی در ادامه با بیان اینکه متخصصان در مترو تهران به معنای واقعی کلمه «استقلال» را به عنوان یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ تجلی بخشیده‌اند افزود: در حال حاضر به صراحت می‌توان ادعا کرد که ساخت مترو، ۱۰۰ درصد بومی است‌. هم‌اکنون در زمینه طراحی و ساخت تونل و ایستگاه‌ها به طور کامل از توان متخصصان داخلی استفاده می‌شود. همچنین بیش از ۵۰ درصد تجهیزات ثابت و متحرک مورد نیاز خطوط ساخته شده را از داخل تأمین می‌کنیم‌.

وی به لزوم حمایت از پروژه مترو بر اساس قوانین تعریف شده منجمله لایحه قانون حمایت از حمل‌و‌نقل ریلی و قانون مدیریت مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: این قوانین مترو را مکلف کرده است که در طول پنج سال، ظرفیت حمل‌و‌نقل عمومی توسط این شبکه را به ۳۰ درصد از سهم حمل‌و‌نقل عمومی شهر تهران برساند. امروز با توانمندی کسب شده، هیچ‌گونه مانع و یا مشکل فنی در توسعه خطوط مترو‌، به حول و قوه الهی وجود ندارد‌. تنها مشکل موجود در فرایند ساخت مترو‌، تأمین به‌موقع مالی این پروژه عظیم زیربنایی و ملی است‌. طبق قانون بایستی۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت مترو توسط دولت و ۵۰ درصد دیگر توسط شهرداری تهران تأمین شود‌. که خوشبختانه در این شرایط شورای اسلامی شهر، دولت و شهرداری تهران در این امر مهم متفق القولند.

مدیرعامل شرکت مترو تهران تصریح کرد: انتظار داریم سرعت فزاینده حرکت ساخت مترو‌ از سوی متولیان امر مورد توجه جدی‌تر قرار گیرد و برابر این حرکت عظیم‌، بودجه ‌ها به‌موقع تزریق شود تا خللی در این سرعت ایجاد نشود‌. چه بسا اگر تأمین نقدینگی هماهنگ با سرعت ساخت خطوط مترو انجام شود‌، قطعاً بار سنگینی از مشکلات رفت و آمد و گرفتاری‌های مردم از بابت حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه در تهران برداشته خواهد شد.

بخش جنوبی خط ۳ مترو تهران حدفاصل بزرگراه آیت الله سعیدی - چهارراه ولیعصر(عج) به طول ۱۲ کیلومتر هم اکنون آماده بهره برداری رسمی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز