خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران:

وضعیت آلودگی هوای تهران از مرز بحران گذشته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۶۸

مهم‌ترین آلاینده موجود در هوای تهران، ذرات معلق با قطر کمتر از ۵ / ۲ میکرون است / کیفیت تولید سوخت و ساخت خودرو ارتقاء نیابد وضع بهتر نمی‌شود.

ایلنا: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم‌زمان با آغاز هفته هوای پاک گفت: در حال حاضر هوای تهران در شرایط بحرانی قرار دارد و آلودگی هوا به عنوان مهم‌ترین چالش زیست محیطی کشور به اصلیترین مشکل پایتخت تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا، " سید جعفر تشکری هاشمی " افزود: منابع متحرک، ریشه اصلی آلودگی هوا هستند و تردد روزانه میلیون‌ها دستگاه خودرو و موتورسیکلت غیر استاندارد و مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر سوخت بی‌کیفیت، بیشترین سهم را در تولید آلودگی هوای تهران دارد.

وی با اعلام اینکه مهم‌ترین آلاینده موجود در هوای تهران، ذرات معلق با قطر کمتر از ۵ / ۲ میکرون است، تأکید کرد: باید به دنبال کنترل آلاینده‌ها از منبع بوده و به جای اجرای طرح‌های کوتاه مدت و مقطعی مانند اجرای سراسری طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس که بر مشکلات شهروندان می‌افزاید، نسبت به اجرای راهکارهای بلند مدت مطابق با اسناد بالادستی اقدام کنیم.

مگر وقتی مدارس را تعطیل می‌کنیم دانش‌آموزان در خانه می‌مانند؟

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه تعطیلی شهر و ممنوعیت تردد وسایل نقلیه در واقع برخورد با معلول است در صورتی که علت جای دیگری است، اظهار کرد: بر فرض که مدارس را تعطیل کردیم، مگر دانش‌آموزان در خانه می‌مانند و درِ اتاق خود را می‌بندند تا مبادا ذرات آلاینده را استشمام کنند؟

تشکری هاشمی با بیان اینکه ذرات معلق سرطان‌زا هستند و خودروهای فرسوده نقش به سزایی در تولید این ذرات دارند، تصریح کرد: خودروهای فرسوده باید هر چه زود‌تر از جامعه حذف شوند و دولت و مجلس در اجرایی کردن هر چه سریع‌تر خروج این خودرو‌ها اهتمام ورزند.

وی با تأکید بر اینکه هر دستگاه موتورسیکلت‌ سه برابر یک دستگاه خودروی یورو دو آلودگی تولید می‌کند، اضافه کرد: طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های فعلی در چرخه حمل و نقل شهری باید هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

وضعیت آلودگی هوای تهران از مرز بحران گذشته است

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه خودروهای دیزلی، انبوه آلودگی را وارد هوای تهران می‌کنند، اظهار کرد: در طرح جامع کاهش آلودگی هوا علاوه بر ارتقای استاندارد تولید سوخت و ساخت خودرو، بر خروج خودروهای فرسوده و انجام معاینه فنی خودرو‌ها نیز تاکید شده اما این طرح را کنار گذاشته‌ایم و بر طرح‌های مقطعی که مانند مسکّن عمل می‌کنند، اصرار می‌کنیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوای تهران از مرز بحران نیز گذشته، تصریح کرد: در شرایطی که بنا بر اعلام مسئولین مربوطه روانه ده‌ها نفر در تهران به واسطه تنفس هوای آلوده جان خود را از دست می‌دهند و صد‌ها نفر نیز روانه بیمارستان‌ها می‌شوند، اکتفا به برگزاری جلسات در مورد آلودگی هوا تأمل برانگیز است.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازان با خلف وعده و بهانه تراشی استاندارد خودرو‌ها را به تعویق انداخته‌ و هنوز خودروی یورو دو تولید و روانه بازار می‌کنند و علاوه بر آن همچنان بنزین بی‌کیفیت در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود، اضافه کرد: چنین شرایطی باعثشده تا جان میلیون‌ها نفر از شهروندان در تهران در معرض خطر قرار گیرد.

کیفیت تولید سوخت و ساخت خودرو ارتقاء نیابد وضع بهتر نمی‌شود

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه روزانه صد‌ها دستگاه خودروی بی‌کیفیت در تهران شماره شده و هر روز بر حجم تردد و ترافیک در این کلان شهر افزوده می‌شود، اظهار کرد: تا کیفیت تولید سوخت و ساخت خودرو در کشور ارتقای جهشی پیدا نکند و با خودروسازان به منظور اعمال استانداردهای روز دنیا برخورد سخت‌گیرانه صورت نگیرد، وضعیت از این بهتر نمی‌شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه تا فضا برای تحمیل خودروهای بی‌کیفیت به مشتریان باز باشد و سلامت شهروندان در نظر گرفته نشود، نمی‌توان امید چندانی به بهبود وضیعت موجود داشت، تصریح کرد: آیا به مخاطره افتادن جدی سلامت و جان میلیون‌ها نفر ساکنان یک شهر و ایستادن قلب آن‌ها از تپش، ارزش چرخیدن چرخ چند خط تولید را دارد؟

وی در پایان با تاکید بر اینکه مسئولان مربوطه در نظر داشته باشند که ضربان قلب ساکنان تهران را با چه قیمتی به حراج می‌گذارند، خاطرنشان کرد: وقت آن فرا رسیده که یک بار برای همیشه به معامله نابرابر جان چند میلیون نفر انسان در مقابل تولید چند هزار دستگاه خودروی بیشتر پایان داده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز