خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

۱۱۰۵ زوج جوان تحت پوشش طرح پیوند آسمانی قرار گرفتند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۱۶

در رابطه با بحثازدواج جوانان طرح پیوند آسمانی توانسته به ۱۱۰۵ زوج برای تشکیل خانواده کمک کند در طرح حرم زائران حرم رضوی نیز ۶۷۳ نفر توانستند به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) مشرف شوند در ۲۹ دی ماه نیز طرحی با عنوان دست‌های مهربانی برگزار خواهد شد.

ایلنا: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه در سال جاری شاهد انجام ۱۸۰۰ وقف بودیم، گفت: در رابطه با بحثازدواج جوانان، طرح پیوند آسمانی توانسته به ۱۱۰۵ زوج برای تشکیل خانواده کمک کند.

به گزارش ایلنا، حجت‌السلام علی محمدی با بیان اینکه آمار موقوفات امسال به ۱۸۰۰ موقوفه رسیده است، گفت: ترویج فرهنگ وقف از خود وقف هم مهم‌تر است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: هفته وقف از ۹ تا ۱۵ دی برگزار می‌شود و در طول این هفته برنامه‌های زیادی در راستای ترویج فرهنگ انجام خواهد شد که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در این هفته همایش وقف و رسانه است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان، مربوط به امامزادگانی است که در شهر‌ها و یا در مسیر تردد مسافران است و امکان پذیرایی دارند و سعی شده تا این بقاع به مراکزی فرهنگی تبدیل شوند که با تلاش‌های صورت گرفته در ۲۱۵۰ بقعه مرکز فرهنگی و قرآنی دایر شده است که در این مراکز برنامه‌های مختلفی از جمله برنامه ضیافت ماه رمضان در بیش از ۱۳۰۰ بقعه و برنامه‌های دیگری از جمله برنامه قربان تا غدیر و برگزاری محافل قرآنی انجام گرفته است و نکته قابل توجه دیگر در این بقاع متبرکه، راه اندازی خیمه‌های معرفت با حضور علما و طلاب است که آشنایی به مسائل مختلف دینی و خانوادگی دارند.

وی با اشاره به این مطلب که رشد بسیار قابل توجهی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی در سازمان اوقاف صورت گرفته است گفت: بیش از ۳۵ هزار نفر در سال ۸۸ در مسابقات قرآنی کشوری شرکت داشته‌اند که این آمار در سال ۸۹،۵۰هزار نفر رسید و امسال نیز بیش از یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر در مسابقات کشوری مشارکت داشته‌اند و این یک توفیق بسیار بزرگ است هر چند ما معتقدیم که تا ۵ میلیون نفر هم ظرفیت خواهیم داشت.

حجت الاسلام محمدی تأکید کرد: ما این مسابقات بین المللی را یک رویداد مهم فرهنگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و یکی از سیاست‌های بزرگ ما این بوده که سعی کنیم تا همگان در این برنامه مهم قرآنی شرکت داشته باشند و منحصر به سازمان اوقاف نباشد هر چند مسئولیت اجرای آن از گذشته تاکنون نیز بر عهده سازمان اوقاف است.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: وظیفه مهم دیگری که برای ما تعهد ایجاد کرد تا ظرف ۴ سال آن را مورد توجه خاص قرار دهیم مربوط به فرمایش رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی است که در تعهد ما خود را موظف دانسته‌ایم تا ظرف این ۴ سال یک میلیون حافظ تربیت کنیم از برنامه‌های مربوط به این تعهد ایجاد فضای مجازی هم جزیی از آن است.

وی در رابطه با مسابقات قرآنی ویژه خواهران افزود: برای خواهران در عرصه کشوری مسابقات برگزار می‌شود اما فعلاً برای مسابقات بین المللی خواهران بحثفقهی و شرعی مطرح است که در این رابطه باید نظر مقام معظم رهبری و دیگر مراجع مورد نظر باشد که اگر این موضوع حل شود می‌توان به این موضوع هم پرداخت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با انتشارات اسوه و چاپ کتاب‌های دینی بیان داشت: ما سعی کرده‌ایم تا از ظرفیت موجود این انتشارات کمال استفاده شود و در این راستا قرآن، نهج البلاغه، مفاتیح و دیگر کتب مذهبی را چاپ کرده‌ایم اما باز هم نسبت به نیاز جامعه فاصله زیادی داریم که امیدواریم با حمایت مسئولان این نیاز را برطرف کنیم.

حجت الاسلام محمدی احیای ترویج وقف را امری مهم دانست و اظهار داشت: باید همه افراد جامعه نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند که می‌توانند در امر وقف حضور داشته باشند که در رابطه با ترویج این فرهنگ علما، اساتید حوزه و تمام ائمه جماعات و امامان جمعه به ما می‌توانند کمک کنند. احیای موقوفات موجود هم موضوع مهمی دیگر است که در حال پیگیری است و امیدواریم مردم هم در این رابطه به ما کمک کنند، نکته سوم دعوت و تشویق مردم به موقوفات جدید است که البته مردم ایران همیشه در این رابطه پیش قدم بوده‌اند.

وی در رابطه با بعضی از فعالیت‌های صورت گرفته در سازمان اوقاف تصریح کرد: در رابطه با بحثازدواج جوانان طرح پیوند آسمانی توانسته به ۱۱۰۵ زوج برای تشکیل خانواده کمک کند در طرح حرم زائران حرم رضوی نیز ۶۷۳ نفر توانستند به زیارت علی بن موسی الرضا(ع) مشرف شوند در ۲۹ دی ماه نیز طرحی با عنوان دست‌های مهربانی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: میانگین آمار گذشته سازمان اوقاف تا سال ۸۸ نزدیک به ۲۲۰ موقوفه بوده اما امسال ۱۸۰۰ موقوفه داشته‌ایم و این نشان دهنده این است که مردم به این امر علاقه‌مند هستند در مورد اجرای نیات واقفه هم ساختاری که مجموعه‌ای از مرکز سازمان تا استان‌ها است تعریف شده که وظیفه دارد نسبت به اجرای نیات واقفین به طور دقیق توجه کند و ما با ایجاد سامانه بانک اطلاعات و مدیریت موقوفات و امامزادگان اطلاعات کلی را در این سیستم پیاده کرده‌ایم.

وی سخنانش تصریح کرد: برای بازخوانی وقف‌ها هرچه اسناد در مراکز راکد و فعال داریم خدمت دوستان ابلاغ شده تا وقف نامه‌ها و شرایط واقفین را مورد مباحثه قرار دهند و بعد از رسیدن به نتیجه آنرا ثبت کنند و در سامانه هم به گونه‌ای طراحی شده که این امر باید ۶ مرحله را تا مرحله آخر و نهایی طی کند. از طرفی ما از دوستان خواسته‌ایم تا گزارش سازمانی ندهند بلکه گزارششان باید گواهی شرعی باشد که مطابق نیات وظیفه‌شان را به طور کامل انجام داده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز