خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای شهر تهران در بازدید خود از شهرری مطرح کرد؛

تاکید بر حفظ بافت تاریخی و فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۶۹

بازارچه سنتی، قدیمی شهرری و کاروانسرای دوقولو، کاروانسرای قاجار و کاروانسرای شاه عباسی، احیا و حفظ کاروانسراهای تاریخی فراهم خواهد شد.

ایلنا: رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در بازدید از منطقه ۲۰، بر طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و ساخت موزه مشاهیر معاصر تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، " احمد مسجد جامعی " با حضور در منطقه ۲۰ تهران، از مکان هایی چون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، موزه آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، بازار شهرری، کاروانسرای دوقلو، کاروانسرای قاجار، کاروانسرای شاه عباسی، مسجد و بیمارستان فیروز آبادی، انجمن خوشنویسان شهرری، چشمه علی و چند منزل و محل تاریخی بازدید و با بزرگان و اهالی این منطقه دیدار و گفتگو کرد.

رئیس شورای شهر تهران صبح جمعه به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) رفت و پس از زیارت، از موزه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) دیدن کرد. در این موزه آثاری چون نسخه های خطی قرآن کریم، تابلوهای نقاشی سبک قهوه خانه ای و اشیاء تاریخی نگهداری می شود. از اسناد جالب در این موزه اولین مجوز سانسور مطبوعات با امضای ناصرالدین شاه قاجار بود که مورد توجه رئیس شورای شهر قرار گرفت.

وی همچنین به بازارچه سنتی و قدیمی شهرری رفت و از کاروانسرای دوقولو، کاروانسرای قاجار و کاروانسرای شاه عباسی بازدید کرد. در این بازدید که با حضور کارشناسانی از سازمان میراثفرهنگی همراه بود، مقرر شد تا شرایط احیا و حفظ کاروانسراهای تاریخی فراهم شود. مسجد جامعی ضمن بازدید از بافت فرسوده اطراف حرم عبدالعظیم در برخی از مغازه های قدیمی از جمله قدیمیترین عطاری، کبابی و خیاطی بازار حضور یافت. آشنایی مسجدجامعی با خیاطی آقای الفت که خیاط دوران کودکی مسجدجامعی بود از نکات جالب این بخش بود.

مسجد جامعی سپس به مسجد فیروزآبادی واقع در محوطه بیمارستان فیروزآبادی رفته، بر مزار آیت الله العظمی فیروزآبادی، بنیانگذار مسجد و بیمارستان فیروزآبادی، جلال آل احمد، نویسندة معاصر و استاد سید حسین میرخانی، بنیانگذار انجمن خوشنویسان ایران، حضور یافت و یاد آنها را گرامی داشت.

با پیشنهاد مسجدجامعی و موافقت پسر آیت الله العظمی فیروزآبادی، مقرر شد خانه این عالم بزرگ که در محوطه بیمارستان قرار دارد ثبت میراثفرهنگی شده به موزه مشاهیر معاصر شهرری تبدیل شود و تندیس آیت الله العظمی فیروزآبادی نیز در یکی از میادین شهر نصب شود. همچنین قرار شد با کمک خیرین بیمارستان ساز، ساختمان نیمه تمام این بیمارستان به اتمام رسیده، به مرکز قلب جنوب تهران تبدیل شود.

مسجدجامعی در این باره گفت: متولی بازسازی این بیمارستان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. اما چون بنای این بیمارستان از سال ۱۳۱۳ با نیت خیر گذاشته شده، می توان به صورت مشارکتی با خیرین، این بنا را تکمیل کرد.

انجمن خوشنویسان شهرری مقصد بعدی رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود. وی ضمن بازدید از این انجمن و دیدار با هیات مدیره آن اظهار داشت: اساتید خطاطی زیادی چون عمادالکتاب، استاد حسن و استاد حسین میرخانی در شهر ری دفن هستند که باید نمادی برای این بزرگان طراحی و در محل مزارشان نصب شود.

چشمه علی میزبان بعدی احمد مسجد جامعی و همراهان بود. وی ضمن بازدید از این مکان و کتیبه ای که در این محل وجود داشت، خاطرنشان کرد: این کتیبه مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار و رو به نابودی است. باید تدابیری اندیشیده شود که این کتیبه حفظ و نگهداری شود. مسجد جامعی در جوار چشمه علی به زیارت مقابر بزرگانی چون میرزا غلامرضا اصفهانی، خوشنویس بنام معاصر و نجم الملک، نخستین کسی که نقشه تهران را ترسیم کرد و همچنین چندتن از شاعران مدفون در این محل رفت.

وی همچنین در منزل قاسم اکبری از مورخان معاصر شهرری؛ عبدالله زارع، مربی پیشکسوت کشتی و آیت الله اثنی عشری از روحانیون بنام شهر ری حضور یافت و با آنان دیدار و گفت و گو کرد. وی همچنین با حضور در یکی از کارگاه های صنایع دستی از نزدیک با صنعت شیشه گری آشنا شد.

دیدارهای دوره‌ای رئیس شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «کشف تهران» هر صبح جمعه با هدف بازدید از هویت تاریخی فرهنگی تهران و آشنایی با مسائل و مشکلات مردم مناطق مختلف تهران انجام می‌پذیرد که این هفته به منطقه ۲۰ اختصاص یافته بود. البته به دلیل اهمیت منطقه ری این سومین باری است که رئیس شورای شهر برنامه " کشف تهران " را به منطقه ۲۰ اختصاص داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز