خبرگزاری کار ایران

در دیدار اعضای شورای شهر از شرکت واگن‌سازی عنوان شد؛

تاکید بر کمک دولت برای سرعت بخشیدن به افتتاح خط متروی تهران - پرند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۱۶

حتی اگر هزینه‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر تمام شود به صرف و صلاح ملی است که به تولیدکننده داخلی کار سپرده شود / اگر اعتبارات تامین شود، آینده خوبی برای مترو پیش بینی می‌کنیم / حدود هزار میلیارد تومان اعتبار برای هر خط به همراه واگن نیاز است.

ایلنا: اعضای شورای شهر در دیدارشان از شرکت واگن‌سازی تهران، برکمک دولت برای سرعت بخشیدن به افتتاح خط متروی تهران - پرند و تامین اعتبارات مورد نیاز تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اعضای کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در دومین بازدید خود از پروژه‌های در حال احداثمتروی تهران از شرکت واگن سازی تهران و خط متروی تهران – پرند بازدید کردند.

" احمد دنیامالی "، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران پس از بازدید در جمع خبرنگاران، حاضر شد و با بیان اینکه نگرانی امروز در حوزه تجهیزات و بحثتامین واگن است، تصریح کرد: ‌ هم‌اکنون واگن سازی اراک و چند واگن سازی دیگر اقدام به تامین واگن‌های مورد نیاز کرده‌اند اما ما در تلاش هستیم از ظرفیت واگن‌سازی تهران ببشتر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه چیزی که برای شورا حائز اهمیت است تلاش ویژه برای توسعه مترو در برنامه پنج ساله آینده است، تاکید کرد: ‌ بابد حداقل بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ واگن در سال به مدار خطوط مترو تزریق کنیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران افزود: ‌ تامین این تعداد واگن حجم بالایی اعتبار و تلاش در تولید صنعتی کشور را می‌طلبد البته باید به واگن سازی تهران و شرکت‌هایی که به نوعی شریک این مجموعه هستند کمک کنیم.

دنیامالی با بیان اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد تجهیزات از کشورهای اروپایی و چین وارد می‌شود، تاکید کرد: امیدواریم در آینده اگر مشکل تحریم‌ها حل شود این شرکت‌ها بتوانند خودشان اقدام کنند و از حالت انحصار موجود خارج شوند.

وی ادامه داد: ‌ حتی اگر هزینه‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر تمام شود به صرف و صلاح ملی است که به تولیدکننده داخلی کار سپرده شود. هم‌اکنون سهم مترو به عنوان نماینده شهرداری تهران در واگن سازی ۳۰ درصد است علاقه‌مندیم این سهم به مردم واگذار شود.

" هابیل درویش " مدیر عامل شرکت مترو تهران که در دیدار اعضای شورا را همراهی می‌کرد، با بیان اینکه به تامین اعتبارات نیاز داریم، ادامه داد: ‌ مترو توانایی ساخت سالانه ۳۰ کیلومتر مترو را دارد و می‌تواند سالی ۱۶۰ دستگاه واگن در کارخانه واگن سازی تهران تولید کند. اگر اعتبارات تامین شود، آینده خوبی برای مترو پیش بینی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش ساختمانی نزدیک به ۱۰۰ درصد کار به وسیله متخصصین داخلی و در بخش تجهیزات بیش از ۵۰ درصد تجهیزات واگن به دست صنعتگران داخلی تولید می‌شود، تاکید کرد: واگن‌سازی تهران تنها واگن سازی کشور نیست بلکه بر اساس قراردادهای موجود نیازهای متروی تهران را تامین کند. در واقع قرارداد هزار و ۵۰ میلیاردی با واگن سازی تهران داشتیم که رو به اتمام است.

مدیر عامل شرکت مترو تهران با اشاره به اینکه به تازگی ۲۲ رام قطار از محل فاینانس خریداری، مونتاژ و راه اندازی آن به این کارخانه سپرده شده است، تصریح کرد: حدود هزار میلیارد تومان اعتبار برای هر خط به همراه واگن نیاز است.

مدیر عامل متروی تهران در مورد پروژه ایستگاه شهر آفتاب نیز به خبرنگاران گفت: این پروژه به طول ۵۱ کیلومتر کار اجرایی‌اش در سال ۹۱ آغاز شد و امروز بیشتر از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ۱۹ دهنه پل، ۱۰ کیلومتر تونل و ۱۶ کیلومتر ریل گذاری در این پروژه انجام شده است.

درویش با بیان اینکه متاسفانه به دلیل عدم تامین اعتبارات پیشرفت این مترو به کندی پیش می‌رود، افزود: ‌ در صورت تامین اعتبارات پروژه، پیش بینی می‌کنیم در سال ۹۳ پروژه به اتمام برسد. یعنی از ایستگاه شاهد بهشت زهرا(س) تا فرودگاه امام(ره) و از آنجا تا شهر پرند به بهره برداری برسد.

محسن سرخو دیگر عضو کمیسیون عمران که در این بازدید حضور داشت به اولویت شهرداری در مورد توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو اشاره کرد و افزود: شرکت واگن سازی تهران در این مسیر نقش ممتازی دارد. در حال حاضر این شرکت ۴۵ واگن نیمه کاره دارد که اگر اعتبارات ریالی آن توسط شرکت مترو و شهرداری تهران تامین شود، می‌تواند این ۴۵ واگن را تا ۲۲ بهمن سال جاری تحویل دهد.

وی ادامه داد: با تحویل این ۴۵ واگن یک طبقه و دوطبقه آسایش خوبی برای شهروندان فراهم می‌شود. البته ۲۲ رام قطار جدید هم برای مونتاژ به این شرکت داده شده است که قرار است این واگن‌ها در خط سه مترو در سال آینده مورد استفاده قرار گیرند.

سرخو با اشاره به اینکه در متمم بودجه ۹۲ شهرداری ۳۵۰ میلیارد تومان به مترو اختصاص یافته است، گفت: ‌ اگر حوزه مالی، پا به پای حوزه‌های اجرایی و فنی اقدامات خود را به موقع انجام ندهد طبیعتا انجام پروژه‌ها دچار تعویق می‌شود. خواسته اعضای شورا این است که مصوبات شورا به سرعت توسط شهرداری دنبال شود تا شاهد بهره‌برداری این ۴۵ رام قطار تا قبل از ۲۲ بهمن باشیم.

به گفته سرخو شرکت واگن سازی تهران حتی پس از اتمام توسعه خطوط مترو برای تعمیر و نگهداری واگن‌ها و کاهش زمان سرفاصله از ۵ / ۴ دقیقه فعلی به دو دقیقه با تلاش مضاعف باید مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در ادامه به سهم ۵۰ درصدی دولت در تامین اعتبارات توسعه خطوط مترو پرداخت و افزود: در سال‌های اخیر به دلیل برخی مسایل از سهم ۵۰ درصدی دولت گاهی ۱۰ درصد و گاهی تنها هشت درصد تامین می‌شود، امیدواریم در این دولت کمک دولت به روند توسعه مترو سرعت گیرد.

اقبال شاکری عضو دیگر کمیسیون عمران نیز در این بازدی گفت: ‌ این بازدیدهای اعضای شورا، نشان دهنده توجه شورا به ویژه کمیسیون عمران به مسئله حمل و نقل عمومی است. تا از این طریق بتوان مشکلات و معضلات این شرکت‌ها را در صحن شورای شهر تهران پیگیری کنیم. از طریق این بازدید‌ها به اهداف برنامه پنج ساله دوم شهرداری در خصوص حمل و نقل عمومی و توسعه آن برسیم.

در ادامه این بازدید اعضای از پروژه شهر آفتاب بازدید کردند. دنیامالی در مورد پروژه ایستگاه شهر آفتاب، نیز گفت: در مدت یکسال و نیم گذشته پروژه رشد خوبی داشته است در برخی از این بخش‌ها بالای ۶۵ درصد و در سمت پرند در بحثزیرساخت‌ها و روسازی تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته است. امیدواریم با تعامل میان دولت به خصوص وزارت راه و شهرسازی و قول‌های که داده شده منابع این پروژه تامین شود.

وی تصریح کرد: ‌ بخشی از این منابع برای گشایش ال‌سی‌ها و بخشی برای تامین تجهیزات است. امیدوارم در سال آینده با ایجاد این تعامل شاهد بهره‌برداری این پروژه که بخشی از آن روی زمین و بخشی زیر زمین انجام شده، باشیم.

دنیا مالی گفت: جلسه‌ای مشترک با وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت و کمک خواهیم کرد این پروژه زود‌تر روند کاری خود را دنبال کند و بخش قابل توجهی از مسافرین که نیاز به تردد به سمت فرودگاه امام(ره) و شهر پرند را دارند جابجا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز