خبرگزاری کار ایران

آلودگی هوا اولویت اول کمیته محیط زیست شورای شهر

کد خبر : ۱۱۸۷۹۴

آلودگی هوا و رسیدگی به مسائل خدمات شهری مانند نخاله های ساختمانی، کاهش تولید زباله و رسیدگی به وضعیت زباله های خطرناک بیمارستانی و صنعتی از اولویت های کاری این کمیته است.

ایلنا: در نخستین نشست کمیته محیط زیست و خدمات شهری درباره آلودگی هوا به عنوان الویت اول تاکید شد.

به گزارش ایلنا، نخستین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری امروز در شورای شهر تهران با حضور محمد حقانی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه با وجود گذشت ۱۴ سال از عمر از عمر شورا ها هنوز دوره نوپایی را می گذرانیم و بسیاری از وظایف و قوانینی که مربوط به اختیارات شورای ها است به مرحله اجرا گره نخورده است، افزود: ما هنوز شورای شهرداری هستیم نه شورای شهر، در بسیاری از شهرهای دنیا شوراها شهر را اداره می کنند و اداره شهر در دست نمایندگان مردم است.

حقانی افزود: با توجه به این که حدود نیم قرن در شهرداری فعالیت داشتم و به زیر و بم مدیریت شهری آشنایی هستم می دانم هنوز شورای شهر در ابتدای راه است اما امید واریم به همت کارشناسان گامی به پیش رویم.

وی با اشاره به مشکلات شورای شهر اول، شورای دوم و سوم را چنین توصیف کرد: در دومین و سومین دوره هر چند زحمت های زیادی کشیده شد اما شورای شهر بی سر و صدا کار کرد و در اتاق در بسته به کارش ادامه داد. در این دوره با توجه به این که بر اساس قانون اعضای شورا از ۱۵ به ۳۱ نفر رسیده است به دلیل کثرت افراد و هم چنین کثرت گرایش‌ها و تخصص‌ها انتظار می رود قدم های بزرگ تری برداشته شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که کمیسیون تخصصی از ۳ به ۷ افزایش یافته است، عنوان کرد: یکی از این کمیسیون تخصصی، " کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری " است که " کمیته محیط زیست و خدمات شهری " یکی از کمیته های زیر مجموعه آن است.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: آلودگی هوا و رسیدگی به مسائل خدمات شهری مانند نخاله های ساختمانی، کاهش تولید زباله و رسیدگی به وضعیت زباله‌های خطرناک بیمارستانی و صنعتی از اولویت‌های کاری این کمیته است.

وی ادامه داد: خانم ابتکار پیش از این مسئولیت این کمیته را بر عهده داشت اثرات بسیار خوبی بر جای گذاشته است و جای خوشحالی دارد که بتوانیم پیگیری خواسته های او باشیم.

در ادامه حجت، عضو کمیته محیط زیست و خدمات شهری با بیان آماری در باره مصرف بی وریه ایرانیان از منابع خاک گفت: در شرایط سخت زیست محیطی قرار داریم و امیداریم با حضور این متخصصان شرایط کمی تغییر کند.

وی در گزارشی به بیان عملکرد کمیته محیط زیست شورای سوم پرداخت و عنوان کرد: در دوره گذشته کمیته محیط زیست ۲۲۰ جلسه و کارگروه های آن هم ۷۹۳ جلسه تشکیل دادند.

بهشتی، مشاور رئیس سازمان میراثفرهنگی و گردشگری که در این جلسه حضور داشت درباره حساسیت های محیط زیست گفت: شاید ۴۰ سال پیش کسی متوجه نقش رفتار های نادرست انسان بر محیط زیست نبود ولی الان حتی افراد بی سواد هم به این موضوع آگاهی دارند چون با حس لامسه خود این موضوع را احساس کرده ایم.

وی افزود: وضعیت محیط زیست در کشورمان به مرز هشدار رسیده و باید فعالان این حوزه صدایشان بلندتر باشد و از ادبیاتی استفاده کنند که بیانگر این اوضاع باشد.

در این جلسه علیپور، نائب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی هم حضور داشت. وی عنوان کرد: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می شود.

وی با انتقاد از ساخت و سازهای غرب تهران گفت: غرب پایتخت کریدور وزش باد است که با ساخت و ساز بی رویه این مسیر وزش باد در حال بسته شدن است. نباید کلان شهر ها برای کسب در آمد های زودگذر مسائل محیط زیستی را زیر پا بگذارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی هم چنین گفت: ما آمادگی داریم مواردی را که این کمیته نیاز به مصوبه قانونی دارد را در مجلس طرح کرده و مصوب کنیم.

این جلسه در حالی پایان یافت که مقرر شد در جلسه آینده این کمیته رئیس شورای شهر و رئیس کمیته سلامت نیز حضور بیابند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز