خبرگزاری کار ایران

حمایت اعضا شورای چهارم از بهبود ایمنی و توسعه متروی تهران

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۳۵

بیشتر مسافران مترو از دهک های پایین جامعه اند قیمت بلیت مترو با چه سطح درآمدی تعیین می شود اینکه گفته می شود بلیت متروی تهران جزء ارزان ترین نرخ های دنیاست باعثافتخار ما است ولی آیا این ارزانی را با درآمد خانواده های کم درآمدجامعه که بیشترین مصرف کننده مترو هستند، محاسبه می کنید؟

ایلنا: افزایش استاندارد ایمنی در ایستگاهها، مشارکت بخش خصوصی در توسعه مترو، توجه به آرامش شهروندان در ایستگاهها و واگن ها و نیز توجه به مکان‌یابی مناسب برای جانمایی نمازخانه و سرویس های بهداشتی در ایستگاههای مترو از جمله موضوعات مورد تاکید اعضا شورای اسلامی شهر تهران بعد از استماع گزارش عملکرد متروی تهران بود.

به گزارش ایلنا، اعضای شورای اسلامی شهرتهران در چهاردهمین جلسه خود شنونده گزارشی از عملکرد پیشرفت های شرکت بهره برداری قطار شهری تهران و حومه(مترو) بودند.

براساس این گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به اهمیت توسعه خطوط مترو و پیشرفت های که طی سالهای اخیر در افزایش خطوط وناوگان حمل ونقل ریلی(مترو) به وجود آمده است، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۵۲ کیلومتر خطوط مترو در دست بهره برداری داریم که با در نظر گرفتن شنت ها وخطوط پایانه ایی حدود ۲۰۲ کیلومتر خط مترو داریم.

وی خاطر نشان کرد: چنانچه منابع مالی به موقع تامین شود تا پایان سال ۹۳ طول خطوط مورد بهره برداری به ۲۷۲ کیلومتر خواهد رسید.

سید جعفری تشکری هاشمی همچنین از افتتاح بخش جنوبی خط ۳ متروی تهران که از چهاردانگه تا خیابان شهید بهشتی را شامل می شود خبر داد و افزود: در سال ۹۳ نیز مابقی خط که حدفاصل خیابان سهروردی تا اتوبان شهید صیاد شیرازی و سپس خیابان ازگل و شهرک قائم را شامل می شود، به بهره برداری خواهد رسید و توسعه شاخه دوم خط به سمت خیابان شهید باهنر نیز پیش بینی شده است.

وی همچنین افزود: درخط یک مترو نیز توسعه جنوبی را در برنامه داریم که از حرم حضرت امام(ره) شروع و تا فرودگاه مهر آباد و شهر پرند به طول ۵۲ کیلومتر ادامه دارد.

البته طبق توافقاتی که با دولت صورت گرفته مقرر شد منابع این خط از اعتبارات دولتی تامین شود که حدود ۷۵ درصد خط آماده است چنانچه منابع کافی تامین شود تا پایان امسال این خط به بهره برداری می رسد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به امکانات فعلی مترو افزود: درحال حاضر یک هزار و ۸۱ واگن دراختیار داریم که تا پایان سال ۹۳ این رقم به یک هزار و ۲۶۴ واگن افزایش خواهد یافت.

همچنین ۸۴ آسانسور و ۳۷۸ پله برقی در ایستگاه های مترو نصب و راه اندازی شده است که البته برای تمامی ایستگاه ها پله برقی خریداری شده و پیش بینی می کنیم تا قبل از پایان سال پله ها نصب شوند.

تشکری هاشمی درادامه به افزایش سهم مترو در حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: باافزایش خطوط و واگن ها، سهم ۵ / ۴ درصدی مترو درحمل و نقل، در سال ۹۱ به ۱۱ درصد رسیده است و تلاش می کنیم که این سهم را در سال ۹۲ به ۱۳ درصد افزایش دهیم.

وی در مورد تعداد مسافران جابجا شده نیز، گفت: در سال ۹۰،۵۶۸ میلیون مسافر توسط مترو جابجا شدند که این تعداد در سال ۹۱ به ۶۳۳ میلیون نفر مسافر و در نیمه اول سال ۹۲ نیز به ۳۴۴ میلیون میلیون نفر مسافر رسیده است و پیش بینی می کنیم تا پایان سال حدود ۷۲۰ میلیون نفر مسافر جابجا شوند.

وی به نرخ بلیت متروی تهران اشاره کرد و افزود: طی مقایسه‌ای که بین بلیت متروی تهران با دیگر کشورهایی که خطوط مترو دارند انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که ارزان ترین بلیت مترو در تهران ارائه می شود. همچنین در این مقایسه مشخص شد که متروی تهران در تعداد مسافر جابجا شد، رتبه ۱۲، طول شبکه رتبه ۲۲ و تعداد ایستگاه ها، رتبه ۳۰ را دارد.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به پیام مقام معظم رهبری در هفدهمین اجلاس نماز در مورد جانمایی مکان نمازخانه در تمام پروژه های عمرانی و شهری افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته در ایستگاه‌هایی که مکانی برای نمازخانه در نظر گرفته نشده بود جانمایی های صورت گرفته است و در طراحی ایستگاه های جدید به این مهم توجه ویژه شده است همچنین پیش بینی سرویس های بهداشتی و وضوخانه در دستور کار قرار گرفته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درادامه به تاثیرات اقتصادی مترو در شهر اشاره کرد و افزود: خدماتی که مترو در سطح شهر انجام داده است نزدیک به ۴ میلیارد نفر جابجایی صورت گرفته است و به ازای هر مسافر ۲۶ دقیقه از وقت صرفه جویی شده است و حدود شش دهم لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده است.

وی افزود: مترو تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه آرامش روانی را به همراه دارد ضمن آن که حوادثوتلفات جانی در مترو را به صفر رسانده ایم.

معصومه آباد سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا بعد از اتمام گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به موضوع برخی حوادثمنجر به فوت در ایستگاه های مترو خاطر نشان کرد: تعجب می کنم که می گویید حادثه ای نداریم البته حوادثی هم در مترو رخ داده که منجر به فوت برخی شهروندان شده است از جمله فوت یک شهروند روشن دل که به دلیل نبود علائم هشدار دهنده در حد فاصل سکوی ایستگاه ها و مسیر عبور ریل، دچار حادثه شد و یا مشکلاتی برای شهروندان به دلیل تراکم جمعیت در داخل واگن ها و یا باز و بسته شدن درب ها رخ می دهد ولی گزارش آنها به متصدیان ویا مسوولین ارائه نمی شود بنابراین استفاده از مترو هم به دور از حادثه نیست.

وی همچنین یادآور شد: چرا هر وقت می خواهیم قیمت ها را افزایش دهیم خودمان را با کشور های ارو پایی و امریکا مقایسه می کنیم و آنجایی که باید از ارائه استانداردها گزارش بدهیم خودمان را با کشور هایی مقایسه می کنیم که حداقل استاندارد هارا هم ندارند.

آباد در ادامه خاطر نشان کرد: قیمت ر های سنسور دار طبق ۴ سال پیش ۴ میلیارد تومان بوده است پس قیمت مادری که دو هفته پیش در مترو بر اثر یک حادثه عمدی و یا غیر عمد جان خود را از دست داد چه قدر است؟

وی افزود: با توجه به مسائلی که در ایستگاه های مترو پیش آمده بود قرار شد نکات استاندارد رعایت شود وطرح جامع نکات ایمنی در حمل و نقل تهیه و اجرا شود.

محسن سرخو عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز، افزود: یکی از وسیله های مناسب حمل و نقل در تهران مترو و گسترش آن نیز یکی از راههایی حل مشکل ترافیک است.

وی افزود: آمارهایی که از افزایش سهم مترو در حمل و نقل عمومی ارائه می شود نوید این موضوع را می دهد که اجرای برنامه های توسعه ایی در حمل و نقل عمومی پیش از پایان افق سال ۱۴۰۴ تحقق خواهد یافت. چرا که طبق طرح جامع حمل و نقل، قرار است سهم حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۴ به رقم جابجایی ۲۵ میلیون مسافر در سال برسد که با توجه به فعالیت های گسترده طی سالهای گذشته در سال ۹۱ سهم جابجایی مسافر در حمل و نقل عمومی ۲۲ میلیون نفر بوده است بنابراین در سالهای ۹۷ و ۹۸ به سهم ۲۵ میلیون جابجایی مسافر خواهیم رسید. با این شرایط لزوم بازنگری در طرح جامع حمل ونقل و ترافیک احساس می شود.

اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل نقل شورا نیز گفت: با پول شهرداری به تنهایی نمی توانیم متروی تهران را بسازیم معتقدم از فاینانس برای گسترش مترو باید بیشتر استفاده کنیم.

وی طی پیشنهادی خاطر نشان کرد: در حال حاضر که صندوق توسعه ملی فعال شده است بهتر است جلسه ای خاص برای مترو با رئیس جمهور داشته باشیم و از دولت بخواهیم که یا از طریق فاینانس و یا کنسرسیومی از بانکها را تشکیل دهند و در این زمینه متروی تهران را کمک کنند.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز که در جلسه حضور داشت در این خصوص گفت: در برنامه راهبردی شهرداری تهران طرحهایی درجهت گسترش مترو و دیگر موضوعات مهم شهر پیش بینی شده است.

وی افزود: معتقدم مهمترین چالش فعلی شهر تهران، آلودگی هوای شهر است، آلودگی هوا زیر مجموعه های دارد که باید به اجرای آنها بپردازیم. در این راهبرد و برای ممانعت ازتولید آلودگی هوا، محور عمده توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی است که تمرکز بیشتر در این زمینه بر حمل و نقل ریلی است.

وی درخصوص استفاده ازکمک های دولت برای توسعه خطوط مترو گفت: بهترین روش برای پیشرفت خطوط مترو، گسترش و ساخت آن روش بی اوتی BOT)) است باید مشارکت بخش خصوصی را در این زمینه فعال کنیم چرا که استفاده از کمک های دولتی یک راه میان مدت است.

شهردار تهران درادامه خاطر نشان کرد: شورای چهارم می تواند گام های بزرگی بردارد که در پی آن اتفاقهای قابل توجهی در شهر رخ خواهد داد.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در خصوص نامناسب بودن معابر شهر به خصوص خدمات حمل ونقل عمومی برای استفاده معلولین و نابینایان گفت: معابر بیرونی و درونی شهر به خصوص معابر ورودی و خروجی مترو مناسب معلولین و نابینایان نیست.

وی همچنین به وجود دست فروشان در واگن های مترو به عنوان یک پدیده فرهنگی نامناسب اشاره کرد و گفت: شرایط فرهنگی در ایستگاه های مترو برای تعداد مسافران مناسب نیست. مسافران تن به تن و آویزان در مترو هستند که اصلا مناسب نیست همچنین دست فروشان، مترو را به بازاری برای خود تبدیل کرده اند.

شاکری همچنین در خصوص قیمت بلیت مترو گفت: بیشتر مسافران مترو از دهک‌های پایین جامعه اند قیمت بلیت مترو با چه سطح درآمدی تعیین می شود اینکه گفته می‌شود بلیت متروی تهران جزء ارزان ترین نرخ های دنیاست باعثافتخار ما است و از آن دفاع هم می کنیم ولی آیا این ارزانی را با درآمد خانواده های کم درآمدجامعه که بیشترین مصرف کننده مترو هستند محاسبه می کنید؟

احمد حکیمی پور نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز تاکید کرد: هر کاری با ۳ شاخص مدت زمان کار، کیفیت و هزینه تمام شد، گنجیده می شود. آیا در مترو هم این موضوعات رعایت می شود؟

وی همچنین در مورد استخدام‌ها در شرکت بهره برداری مترو گفت: شنیده می شود که نیروی انسانی شرکت بهره برداری مترو و بیش از نیاز است این استخدام ها با چه شرایط و ضوابطی انجام شده است.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز به موضوع ضرورت مطالعات پدافند غیر عامل در شبکه های زیرساختی اشاره کرد و گفت: اجرای طرح ها و مطالعات پدافند غیر عامل برای شبکه های زیرساختی موضوعی حیاتی است.

وی گفت: اعلام آماگی می کنیم که می توانیم در این زمینه به کمک متروی تهران بیابیم.

اقبال شاکری همچنین افزود: آمارها نشان می‌دهد که در آمد متروی تهران ۲۰ درصد هزینه تمام شده‌اش است بنابراین سرمایه گذاری در این زمینه برای بخش خصوصی بسیار با صرفه است.

اقبال شاکری تاکید کرد: کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا از راه اندازی مدل BOT و جلب مشارکت بخش خصوصی درتوسعه و گسترش خطوط مترو حمایت می کند.

احمد مسجد جامعی: نماز خانه های فعلی در مترو حس خوبی برای نمازگزار ایجاد نمی کند

احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران اما از جنبه فرهنگی و انسانی موضوع متروی تهران را مطرح کرد و افزود: در گزارش آمد که در ایستگاه مترو نمازخانه دیده شده و در چند ایستگاه نیزاجرا شده است باید بگوییم که این نمازخانه ها برای گنجاندن در گزارش ها خوب است ولی برای نماز خواندن و محلی که به نام نمازخانه باشد مناسب نیست و اصلا حس خوبی برای نمازگزار ایجاد نمی کند.

وی همچنین به عواقب استفاه از دستگاه تی بی ام و تخریب آثار تاریخی، خانه ها، مغازه ها و محله ها در مسیر خطوط مترو اشاره کرد و گفت: برخی نقاط تهران بافت فرسوده و پوسیده ایی دارد، برای نمونه در بازدیدی که از محله مولوی داشتم بسیاری از خانه ها، مغازه ها و بناهای قدیمی به دلیل لرزش هایی که این دستگاه در طول مسیر خود ایجاد کرده، در حال تخریب هستند و عده ایی هم دراین بین آسیب دیده اند.

وی افزود: آرامش روانی در مترو را باید داشته باشیم ولی در واقع متروی تهران این آرامش روانی را ندارند در بین مسافران، خستگی، عصبیت واحساس ناامنی موج می زند.

احمد مسجدجامعی خطاب به معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری گفت: نکاتی را که در خصوص آرامش روانی مسافران و… درگزارش آمده است نشان می دهد دغدغه ایجادش را دارید ولی ساختاری برای آن تعریف نشده است.

وی همچنین تاکید کرد: متروی تهران تنها متعلق به شهروندان تهرانی نیست و شهرهای اقماری و استانهای اطراف تهران، از این امکان بهره برداری بیشتری می کنند باید مکانیزمی تعریف شود تا از منابع مالی این شهرها به خصوص شهر کرج برای گسترش و بهبود و کیفیت مترو استفاده شود.

رئیس شورای شهر تهران همچنین برحذف بلیت های اعتباری سالیانه اشاره کرد وگفت: مترو وسیله ای است که طبقات پایین جامعه از آن استفاده می کنند متاسفانه فروش بلیت های مدت دار را حذف کرده اید. بهتر است برای این موضوع نیز مکانیزمی طراحی شود.

تشکری هاشمی درخصوص موضوعات مطرح شده نکاتی را اشاره کرد.

وی در مورد تجهیز ایستگاه‌های مترو برای استفاده معلولین و نابینایان گفت: طرحی را چهار سال پیش برای تجهیز ایستگاه‌های مترو به درهای سنسوردار دنبال کردیم که در آن هزینه ایی بالغ بر ۴ میلیارد تومان برای تجهیز ایستگاه های به این درها لازم بود به غیر از این هزینه تجهیزات دیگری نیز که بایدخریداری می شد این طرح را بسیار هزینه برمی کرد.

وی افزود: مسیر ۱۰ ایستگاه مترو را برای استفاده نابینایان تجهیز کرده ایم و ۲۰ ایستگاه دیگر نیز تجهیزش به اتمام می رسد.

همچنین متصدیان در ایستگاه ها را موظف کرده ایم به شهروندان روشندل ونابینا کمک کنند البته اجرای این طرحها احتمال خطاها را کم نمی کند.

وی افزود: در صورت تامین منابع مالی سالی ۳۰ کیلومتر را تحویل بهره برداری می دهیم.

تشکری هاشمی در خصوص دست فروشان نیز گفت: این موضوع یکی از ناراحتی های شهروندان است ولی چون قانون برای برخورد با این موضوع نداریم شهرداری نمی تواند به این بحثورود قانونی داشته باشد.

معاون حمل و نقل و ترافیک همچنین تذکر مربوط به نمازخانه را به جا توصیف کرد و گفت: در دهه های گذشته درایستگاه ها فضاهایی برای نماز خانه وسرویس بهداشتی درنظر گرفته نشده بود به همین منظور مجبور شدیم از فضاهای آزاد در برخی ایستگاه های قدیمی برای جانمایی نمازخانه استفاده کنیم ولی این موضوع در طراحی ایستگاه های جدید درنظر گرفته شده است.

وی در خصوص پدافند غیر عامل هم گفت: ۵ گروه کاری روی این موضوع فعال هستند وتلاش داریم که فضاهای زیر سطحی مورد استفاده برای مترو را به گونه ایی طراحی کنیم که ایمنی در آن اولویت داشته باشد.

وی در مورد بلیت مدت دار یکساله نیز گفت: تقاضاداریم این موضوع را در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا پیگیری کنیم چرا که معتقدیم برای گروههای حمایتی باید مکانیزمی طراحی شود که هم شرکت مترو و هم شهروندان در استفاده از کارت های اعتباری چه مدت دار و چه مبلغ دار متضرر نشوند.

همچنین در این جلسه دو فوریت طرح چگونگی تعیین نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران در مجامع موضوعه قانونی به تصویب رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز