خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خبر داد:

احتمال ممنوعیت ورود ۴۹ دستگاه اتوبوس برقی به کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۴۴۴

به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه؛ به علت دست‌یابی به توان داخلی تولید اتوبوس تمام برقی توسط مهندسان کشور، ممکن است که ورود ۴۹ دستگاه اتوبوس برقی از قرارداد ۵۰ دستگاهی، ممنوع شود.

به گزارش ایلنا، بیش از یک سال پیش، دانشگاه تهران به همراه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  اقداماتی جهت تولید اتوبوس برقی را آغاز کرد. در همین راستا شهرداری تهران اعلام کرد که اگر عمق داخلی سازی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد باشد، سفارش خرید به منظور تولید انبوه به مجموعه‌های سفارش گیرنده داده خواهد شد.

حال بعد از گذشت یک سال و نیم، روز دوشنبه - ۷ تیر ۱۴۰۰- از یک دستگاه اتوبوس تمام برقی با عمق داخلی سازی بیش از ۷۰ درصد رونمایی شد.

همچنین در این آیین رونمایی، تفاهم نامه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی توسط شهرداری تهران به امضاء رسید.

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درباره نحوه شارژ شدن اتوبوس‌های برقی، توضیح داد: تکنولوژی‌های مختلفی برای شارژ اتوبوس‌های نیمه برقی و تمام برقی وجود دارد.

او ادامه داد: اتوبوس‌ برقی‌های دهه هفتاد در تهران همگی دارای پانتوگراف و برق بالاسری بودند؛ این نوع از اتوبوس‌ها همان تکنولوژی قدیمی محسوب می‌شوند.

ترفع گفت: درحال حاضر تکنولوژی جدید به حدی رسیده که اتوبوس‌ها امکان شارژ از طریق Fast Charge در ایستگاه‌ها را دارند یعنی باطری کمتری روی اتوبوس به منظور کاهش هزینه خرید نصب می‌شود اما به ازای این حذف باطری در طی مسیر توقف ایستگاه‌ها، اتوبوس‌ها امکان شارژ دارند. 

او درباره نوع دوم تکنولوژی جدید اتوبوس‌های برقی، گفت: نوع دیگر از تکنولوژی شارژ شدن اتوبوس‌های برقی همانی است که از آن رونمایی شد یعنی اتوبوس‌های تمام برقی. این نمونه نیازی به برق بالاسری و Fast Charge ندارد و تنها با یک شارژ شبانه در طی روز حداقل می‌تواند ۲۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

ترفع در ادامه به تمام کارخانجاتی که قصد تولید اتوبوس برقی را دارند، توصیه کرد که به شرایط جغرافیایی شهرها به ویژه تهران توجه کنند و اتوبوس‌ها به صورت شبانه شارژ شوند و حداقل پیمایش ۲۰۰ کیلومتر در روز را داشته باشند.

به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه؛ این نوع از اتوبوس‌ها، شب در پایانه‌های اتوبوسرانی شارژ می‌شوند و در روز فارق از هر شارژ شدنی، به مسافران سرویس دهی می‌کند.

او با بیان اینکه متوسط پیمایش اتوبوس در تهران حدود ۱۵۰ کیلومتر است اما تعدادی از خطوط تا ۱۷۰ کیلومتر هم پیمایش روزانه دارند، عنوان کرد: به همین علت از کارخانجات درخواست کرده‌ایم که ظرفیت طی کردن مسیر اتوبوس‌های برقی حداقل ۲۰۰ کیلومتر باشد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در پاسخ به این پرسش که چه زمانی شهروندان می‌توانند شاهد ورود اتوبوس‌های برقی به شهر باشند، گفت: شرکت واحد دو پروژه برقی را به صورت موازی جلو می‌برد.

او افزود: یک پروژه مربوط به ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی می‌شود که فراخوانی برگزار و کنسرسیومی برنده شد. قرار بر این بود که ۵۰ دستگاه اتوبوس به صورت CBU (قطعات آماده) وارد کشور شود که درحال حاضر یک دستگاه جهت نمونه وارد کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهر، ترفع گفت: اما باتوجه به اینکه همزمان با انعقاد این قرارداد، کارخانجات داخلی یک نمونه اتوبوس تمام برقی تولید کرده‌اند، به احتمال زیاد ورود ۴۹ دستگاه دیگر از اتوبوس‌های برقی به کشور ممنوع می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: اگر مجوز ورود ۴۹ دستگاه اتوبوس برقی دیگر صادر نشود، باید کنسرسیوم برنده از طریق خط داخلی که دارد اتوبوس‌ها را داخلی سازی کند. به علت بومی سازی یک دستگاه اتوبوس تمام برقی ممکن است که انجام قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی طولانی‌تر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز