خبرگزاری کار ایران

رییس شورای شهر تهران در دیدار با سفیر افغانستان:

امیدوارم روابط بین دو کشور از طریق حوزه شهری تهران - کابل گسترش یابد

کد خبر : ۱۰۷۶۹۴

پروژه‌های بسیاری برای شهر کابل تعریف شده که منابع مالی آن‌ها از سوی بانک جهانی و برخی سرمایه گذاران تامین شده است، و مدیریت شهری کابل تمایل دارد این پروژه‌ها با مشارکت شهرداری تهران و کابل اجرا شود.

ایلنا: رییس شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با سفیر کبیر افغانستان در ایران از گسترش روابط بین تهران و کابل جهت بهره گیری از تجارب یکدیگر در مدیریت شهری و همچنین مشارکت مدیریت شهری تهران در ساخت پروژه‌های شهر کابل استقبال کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی وبین الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ احمد مسجد جامعی –رییس شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با نصیر احمد نور - سفیر کبیر افغانستان ضمن استقبال از گسترش روابط بین دو شهر قدیمی و تاریخی تهران و کابل بر حوزه‌های مشترک فرهنگی تاکید کرد و اظهار داشت: ایران و افغانستان در حوزه داستانهای کهن، زبان فارسی، آیین‌های مشترک و رفت و آمدهای تاریخی دارای ویژگی‌های مشترک هستند.

مسجد جامعی همچنین با اشاره به عضویت دو کشور ایران و افغانستان در سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو بر استفاده بیشتر از ظرفیت‌های به وجود آمده از طریق این سازمان برای مدیریت شهری هر دو پایتخت تاکید کرد و افزود: ۶۰ پایه جهت قرار دادن تندیس مشاهیر منطقه در نظر گرفته شده است که از شما می‌خواهم تا برخی شخصیت‌های برجسته که در حوزه افغانستان و ایران مشترک هستند را شناسایی کرده تا تندیس آن‌ها به طور مشترک ساخته و در میدان مشاهیر آن پارک قرار داده شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تا کید کرد: امیدوارم پایه مناسبات گسترده تری در حوزه شهر و شهر نشینی و حوزه شهروندی بین دو ملت ایران و افغانستان، از طریق تهران و کابل به وجود آید.

احمد مسجد جامعی در این دیدار به دوران وزارتش در ارشاد اشاره کرد و خاطر نشان کرد: در آن دوران دانش نامه زبان و ادب فارسی را منتشر کردیم که یک بخش آن ویژه افغانستان بود چراکه پژوهش در زبان فارسی بدون سخن گفتن از افغانستان غیر ممکن است.

وی همچنین با اشاره به تاریخچه تهران گفت: تهران نسبتی با افغانستان دارد که شاید تا کنون ناگفته باقی مانده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در زمان شکل گیری شهر تهران، خانمی به نام سلطان خانم از شاهزادگان صفوی که در مکتب هرات رشد یافته بود در تهران مدرسه، حمام و تکیه ایی راه اندازی کرد که به نام خانم مشهور شد، خاطر نشان کرد: وجود چنین آثاری نشان می‌دهد که نه تنها روابط بین ایران و افغانستان وجود داشته بلکه روابط بین تهران و افغانستان نیز بسیار پر رنگ بوده است.

در این دیدار همچنین نصیر احمد نور سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف گفت: باعثافتخار ما است که ایران مقام اول منطقه را داراست و امیدواریم که مسائل تحریم و مشکلات بین المللی ایران هرچه سرع‌تر با تدبیر و همت دولت جدید حل شود.

حاجی عبدالهادی فرهنگ - رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در ایران نیز با اشاره به مشکلات شهری شهر کابل در زمینه خدمات شهری خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات عمده شهرکابل شبکه آبرسانی و نبود امکانات بازیافت زباله است.

وی خاطر نشان کرد: پروژه‌های بسیاری برای شهر کابل تعریف شده که منابع مالی آن‌ها از سوی بانک جهانی و برخی سرمایه گذاران تامین شده است، و مدیریت شهری کابل تمایل دارد این پروژه‌ها با مشارکت شهرداری تهران و کابل اجرا شود.

ولی الله شجاع پوریان عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز که در این جلسه حضور داشت ضمن اشاره به ساختار و وظایف شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: کارکرد شورای اسلامی شهر تهران همانند مجلس شورای اسلامی در قیاس محلی است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا فرصتی فراهم شود تا نمایندگان شورا در سفری به افغانستان زمینه تبادل افکار، تجارب و ایده‌های مختلف خود را فراهم کنند.

همچنین هیات افغانی از رییس شورای شهر تهران و سایر اعضا شورا دعوت کردند تا از پروژه‌های شهری کابل دیدن کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز