خبرگزاری کار ایران

انتقاد از هزینه‌ میلیاردی شهرداری تهران در برابر خرید نسیه نان توسط مردم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۹۸

خانواده‌هایی هستند با ۱۰۰ نفر جمعیت در یک جا با هم زندگی می‌کنند و یک حمام و دستشویی برخورداند یا کودکانی که هنوز در آب جوی استحمام می‌کنند.

ایلنا: عضو شورای شهر تهران گفت: وقتی مردم نان را نسیه می‌گیرند هزینه‌های میلیاردی برای تهیه گزارش‌هایی همچون طرح سنجش عدالت درست نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌در جلسه علنی امروز(۲ مهر) شورای شهر تهران، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گزارشی از میزان سنجش عدالت و نابرابری در سطح شهر تهران برای اعضا ارائه کرد.

سیدمحمدهادی ایازی با بیان اینکه هم اکنون شورای راهبردی سلامت در سطح شهر تهران فعالیت می‌کند، اظهار کرد: ‌ یکی از اقدامات صورت گرفته این شورا این بود که طرح سنجش عدالت شهری را به صورت منطقه‌ای و محله‌ای و در قالب ۷۰ محور برنامه‌ریزی کند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری وظیفه‌ای در حوزه درمان ندارد اما لازم است که در برخی امور حضور داشته باشد، گفت: در سال ۷۲ پروژه شهر سالم برای اولین بار به صورت پایلوت اجرایی شده و فرهنگسرای سلامت از سال ۷۴ تا ۸۵ این فعالیت‌ها را دنبال می‌کرد، اما به دلیل اهمیت توجه به این موضوع اداره کل سلامت شهرداری تهران در سال ۱۳۸۵ تشکیل شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت ۲۲ مرکز فراموز در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، گفت: مراکز فراموز سعی دارد تا آسیب‌های دوران نوجوانی را با حضور دانش آموزان، مورد بحث، بررسی و آموزش قرار دهد؛ همچنین در سرای محلات شهر تهران خانه‌های سلامت تشکیل شده است که هر کدام از خانه‌های سلامت دارای ۱۰ کانون هستند. از این رو بزرگترین شبکه اجتماعی سلامت را با هماهنگی کامل وزارت بهداشت تشکیل داده‌ایم.

۶۱ درصد از شهروندان دارای اضافه وزن هستند

وی به راه‌اندازی باشگاه‌های چاقی در سطح شهر اشاره کرد و گفت: ۶۱ درصد از شهروندان دارای اضافه وزن هستند، به این منظور باشگاه‌های چاقی را با مشارکت بخش خصوصی و تحت نظارت شهرداری تهران راه‌اندازی کرده‌ایم. از دیگر سو پردیس‌های سلامت نیز در سطح شهر تهران راه‌اندازی شده که بحث‌های تخصصی حوزه سلامت شهری را به صورت پهنه‌ای دنبال می‌کند.

ایازی به توسعه شبکه‌های اجتماعی سلامت محور شهری پرداخت و گفت: هم اکنون ۳ هزار و ۷۴۰ کانون در حوزه سلامت ایجاد شده که ۲۲۰ هزار عضو دارد و شهرداری تهران با راه‌اندازی این کانون‌ها به دنبال استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی اجتماعی شهروندان، ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت عمومی و امکان برقراری نظام مدیریت همگانی بوده است.

به گفته ایازی هم اکنون کانون جوانان شهرداری تهران دارای ۳۰ هزار و ۵۹۲ عضو، کانون معلولان دارای ۷ هزار و ۸۰۰ عضو، کانون پیشگیری از دیابت دارای ۲۳ هزار و ۵۸۷ عضو و کانون پزشکان دارای ۶ هزار و ۷۵۸ عضو است.

وی افزود: از دیگر سو کانون خادمان سلامت مساجد شهرداری تهران به منظور توجه به مقوله سلامت در مراکز دینی راه‌اندازی شده و دارای ۱۱ هزار و ۶۰۰ عضو است. همچنین کانون پیشگیری از چاقی دارای ۱۸ هزار نفر، کانون پیشگیری از استعمال دخانیات دارای ۱۵ هزار و ۸۰۰ عضو و کانون سالمندان به عنوان یکی از فعالترین کانون‌های شهری دارای ۸۵ هزار و ۳۳۵ عضو است.

معاون شهردار تهران یادآور شد: هم کانون کانون مادر و کودک نیز با ۳۷ هزار و ۷۴۲ عضو و کانون داوطلبان اهدای خون با ۱۶ هزار و ۹۹۳ عضو در سطح شهر تهران فعال بوده و به عضوگیری جدید نیز می‌پردازند.

ایازی تاکید کرد: در راستای فعالیت این مراکز در روز دیابت از بیش از ۱۱۰ هزار شهروند تهرانی تست قند خون گرفته شده و براساس نتایج این طرح مشخص شد که بیش از ۵۰ درصد از شهروندان تهرانی از ابتلای خود به قند خون اطلاعی نداشته‌اند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از ایجاد شبکه مشاوره به منظور ارایه خدمات روانشناختی در کلیه خانه‌های سلامت شهر تهران خبر داد.

سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی شهردار تهران در این گزارش به اقدامات فرهنگی در بخش‌های مختلف برای اقشار مختلف اشاره کرد و گفت: ‌ راه‌اندازی پردیس‌های سلامت، مراکز مهارت‌های کودکان و نوجوانان، کانون مادر و کودک، کانون سالمندان، پردیس‌های سلامت و خانه‌های چاقی ازجمله این اقدامات است.

در ادامه جلسه فاطمه دانشور، با تاکید بر اینکه شهر تهران بدون آیتم‌های مهاجرت و حاشیه نشینی نمی‌تواند مورد سنجش عدالت قرار گیرد که در این پروژه نسبت به آن غفلت شده است، گفت: متاسفانه در این گزارش در مورد وضعیت اقشارآسیب پذیر، کودکان کار و فقر بین کودکان و زنان صحبتی نشد و پژوهش‌های دیگر توسط مراکز دیگر نشان می‌دهد این کودکان و زنان دچار سوء تغذیه هستند.

وی ادامه داد: بازدیدی که من از یکی از مناطق حاشیه‌ای در جنوب شهر ری داشتم خانواده‌هایی هستند با ۱۰۰ نفر جمعیت در یک جا با هم زندگی می‌کنند و یک حمام و دستشویی برخورداند یا کودکانی که هنوز در آب جوی استحمام می‌کنند.

معصومه آباد، دیگر عضو شورای شهر تهران ضمن مخالفت با روند اجرای این طرح در سال‌های گذشته، تصریح کرد: ‌ نمایندگان شهرداری می‌دانند که من مخالفت زیادی با روند اجرای این طرح داشتم و ایرادات زیادی به آن وارد می‌دانم.

آباد اضافه کرد: برای شهرتهران که نظام یکپارچه شهری ندارد و بسیاری از حیطه‌ها در اختیار شهرداری نیست اجرای این طرح نمی‌تواند موثر باشد. یکی از ایرادات اساسی که WHO از اجرای این طرح در شهر تهران گرفت این بود که هزینه اجرای این طرح چندین برابر هزینه اجرا شده در چند کشور دیگر بود و همین مساله نقطه اختلاف نظر ما با شهرداری است.

وی با بیان اینکه در شهری که مردم نان را نسیه می‌گیرند هزینه‌های میلیاردی برای این طرح درست نیست، تاکید کرد: نهایت این گزارش برای این است که بفهیم مردم فقیرتر بیشتر در معرض بیماری‌های عفونی هستند و افرادی که آب ناسالم به دلیل فقر استفاده می‌کنند بیشتر به بیمارستان می‌روند و دسترسی کمتری به امکانات درمانی دارند، این گزارش‌ها دردی را دوا نمی‌کند.

آباد تاکید کرد: نتایج این گزارش برای وزارت بهداشت خوب است اما تاکنون کمکی برای اجرای این پروژه نکرده است پس شهرداری در واقع این گزارش را برای جای خاصی و هدف خاصی تهیه نکرده است از این رو بهتر بود وزارت بهداشت بخشی از این بودجه را تامین کرد.

حکیمی‌پور نیز در این ارتباط، گفت: وظیفه شورای شهر تهران نظارت است بهتر است نتایج این طرح شهرداری را در کف خیابان ببینم تا مشخص شود در بحثعدالت با اجرای این طرح چه اتفاقی افتاده است که در این گزارش این مساله نادیده گرفته شد.

در ادامه جلسه اعضا از گزارش ارائه شده قانع نشدند و قرار شد پس از تشکیل کمیسیون سلامت توضیحات بیشتری در این موارد به اعضا ارائه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز