خبرگزاری کار ایران

تاکید اعضای شورای شهر برای توسعه مساجد محلی در تهران

کد خبر : ۱۰۵۵۰۵

من که در شانگهای نیز مسجد ساخته ام براساس تجربیاتم می گویم مسجد باید در مکانی ساخته شود که شاکی نداشته باشد نمی شود که برای اینکه مدیری مسجدی را به بهره برداری برساند در هرجا که شد ساخته شود.

ایلنا: اعضای شورای شهر تهران بر توسعه و ساخت مساجد به صورت محلی در چهار سال آینده تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران، حجت الاسلام قرائتی مهمان ویژه ای بود که همراه با معاونان شهرداری تهران در جلسه شورا حضور یافت.

وی با اشاره به اینکه خط سیاسی خاصی ندارم و بیشتر اعضا را به درستی نمی شناسم شروع به سخنرانی درباره اهمیت و ضرورت مسجد در تهران کرد و گفت: تعداد مساجد در شهر تهران به قدر کافی نیست در حالی که بودجه کافی برای ساخت مساجد وجود دارد.

قرائتی با بیان اینکه می خواهم حرف هایی به اعضا بگویم گفت: ضرورتی برای انتشار این مطالب در رسانه ها نیست و خطاب به خبرنگاران در جمع گفت: به غیر از کانال کولر همه کانال ها دست من است و اگر خبرنگاری مطالب را منتشر کند آبروی وی را می برم. خبرنگاران شیطنت نکنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با گفتن این کلمه خبرنگاران گفتند اگر تمایلی ندارید خبر را نمی نویسیم و قلم های خود را بر روی میزگذاشتند. بعد از پایان یافتن صحبت های قرائتی اعضا نسبت به مطالب ارائه شده نظرات خود را انعکاس دادند.

محسن سرخو در این باره گفت: در کمیسیون عمران موضوع توسعه مساجد در اولویت قرار گیرد و نقشه ها و طرح هایی برای مساجد محلات تهیه شود تا با درنظر گرفتن بودجه ساخته شود. از طرفی دیگر لازم است ماشرکت مردمی را از طریق شورایاری ها داشته باشیم.

علیرضا دبیر دیگر عضو شورا در این باره با انتقاد به افزایش تعداد حسینیه ها در شهر تهران گفت: مشکل با سازمان اوقاف و امور خیریه باید حل کنیم چرا که قفل اوقاف از پایین حل نمی شود.

وی به خاطره گویی از قرائتی پرداخت که قرائتی در واکنش گفت: بهتر است حرفی از خاطرات من نگویید اما دبیر گفت: این خاطره زیباست و خاطره خود را تعریف کرد که در نتیجه این صحبت ها گفت: ریا در برخی موارد قشنگ است.

محمدمهدی تندگویان دیگر عضو شورا با باین اینکه من مطالعات تطبیقی در ارتباط با مساجد در برخی از کشورها انجام داده ام گفت: از هم اکنون اعلام آمادگی می کنم که در ساخت مساجد و توسعه آن کمک کنم. چرا که سابقه ساخت مسجد را دارم.

وی خطاب به قرائتی گفت: شما می گویید هیچ کس در این سه دهه گذشته زکات خود را نپرداخته است اما من خاطره ای از ساخت مسجد در چابهار دارم که پیمان کار آن با پول مضاربه ای به دنبال ساخت مسجد بود این درحالی است که شیخ مفید تأکید دارد در ساخت مساجد مصالح با وضو برداشته شود.

تندگویان ادامه داد: این فرد گفت دولت به من پول نداد تا مسجد را بسازم اما من به هر طریقی که شده است می خواهم این کار به پایان برسد حال شما تصور کنید نمازی که در این مسجد خوانده می شود چه حکمی دارد. حکایت نپرداختن زکات و خمس چندین ساله است.

این عضو اصلاح طلب شورای شهر با بیان اینکه باید در تعیین بودجه برای ساخت مساجد دقت شود گفت: من که در شانگهای نیز مسجد ساخته ام براساس تجربیاتم می گویم مسجد باید در مکانی ساخته شود که شاکی نداشته باشد نمی شود که برای اینکه مدیری مسجدی را به بهره برداری برساند در هر جا که شد ساخته شود.

مجتبی شاکری دیگر عضو شورای شهر نیز با بیان اینکه بودجه صدا و سیما هزار میلیارد تومان و بودجه شهرداری تهران ۱۲ هزار میلیارد تومان است گفت: این بودجه در شهرداری تهران در حال افزایش است. شهرداری ۱۲ هزار خانه مسکونی را خریداری می کند خواسته قرائتی در برابر این اقدامات زیاد نیست و قابل عمل است. وقتی می توانیم ۳ هزار سرای محله داشته باشیم می توانیم مساجد را در محلات داشته باشیم.

وی گفت: از آقای مسجدجامعی تقاضا دارم با تعامل مناسب با شهرداری تهران تعدادی خانه در محلات که در فضای مناسبی قرار دارند خریداری و تبدیل به مسجد شود.

شاکری گفت: روزی به فردی گفتند چرا جبهه نمی روی گفت توفیقش نیست این درحالی است که توفیق نمی خواهد کافی است یک فتوکپی شناسنامه باشد و دو قطعه عکس.

تقوی معاون پارلمانی شهرداری تهران نیز که در این نشست حضور داشت گفت: مساجد باید بوی عطر و گلاب بدهد بهتر است به این نکته مهم توجه شود و در پاکیزه نگه داشتن این فضا تلاش کنیم. برخی از مساجد به قدری عظیم ساخته می شوند اما نگرانی برای پرکردن آن وجود دارد. زمانی مردم خود برای اعیاد نیمه شعبان تلاش می کردند اما امروز فقط نظاره گر هستند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران آمادگی ساخت مساجد را دارد و آن را وظیفه خود می داند و قطعا در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد مسجدجامعی به منظور پایان بخشیدن به این موضوع با بیان اینکه سنت مسجد سازی در تهران به۸۰۰ سال قبل به ساخت شبستان مرحوم شاه آبادی در مسجد جامع بر می‌گردد گفت: تهران شهری است که زمانی که حصار آن را کشیدند به تعداد آیات قرآن برای آن برج و بارو ساختند که در هر برج آن سوره قرآن قرار داشت.

وی با بیان اینکه هرجا محله در تهران شکل گرفته است حول محور یک امامزاده بوده است تصریح کرد: مساجد باید به صورت محلی ساخته شود مرحوم لرزاده کوچکترین مسجد تهران را در خیابان جمهوری در یک فضای محلی به نام مسجد امام سجاد ساخت. مساجد باید به محلات صفا دهد نه اینکه به دنبال‌آن باشیم هر مسجدی با ابعاد بزرگ دارای سالن اجتماع، پارکینگ، کتابخانه، آشپزخانه باشد. چون الزامی وجود ندارد همه مساجد اینگونه باشند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیسیون های فرهنگی اجتماعی برنامه و بودجه عمران و معماری دستور ساخت مساجد را در محلات شهر تهران با جدیت دنبال کنند گفت: امیدواریم در طول ۴ سال‌آینده شاهد آن باشیم که هر محله فراخور نیاز مسجد داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز