خبرگزاری کار ایران

ارائه اقدامات دامپزشکی استان کرمانشاه در رادیو کرمانشاه به زبان کردی

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه به مناسبت هفته دولت در برنامه رادیویی مرکز کرمانشاه حضور یافت و با زبان کردی به ارائه گزارش و عملکرد یکسال اخیر دامپزشکی استان پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه،  پرور به مناسبت هفته دولت با حضور در برنامه رادیو کرمانشاه به زبان کردی به ارائه گزارش و عملکرد دامپزشکی استان پرداخت و در آغاز برنامه رادیویی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان دولت رجایی و باهنر، هفته دولت را به کلیه دولت مردان علی الخصوص فعالان و زحمت کشان این عرصه دامپزشکی تبریک گفت و با اشاره به نقش بسیار مهم و تاثیر گزار این حرفه در دو عرصه اقتصاد ملی و سلامت جامعه اظهار داشت: از عمر خدمت رسانی تشکیلات دولتی دامپزشکی به جامعه بیش از 90 سال می گذرد و رسالت آن حفظ و حراست از سرمایه های دامی کشور و نظارت بر بهداشت عمومی در جامعه است.
مدیر کل دامپزشکی استان با توجه به اهمیت عملکرد دامپزشکی در حوزه پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری واگیر دامی و بیماری های قابه انتقال از دام به انسان افزود: تعداد 832 عامل بیماری، یعنی حدود 50%  از بیماری های شناخته شده انسان از دام و فراورده دامی آلوده به انسان منتقل می شود و این خود چشم بیدار دامپزشکی را در  راستای کنترل و مقابله با انواع بیماری های دامی و نظارت بر انواع فرآورده های خام دامی را می طلبد.
 پرور با اشاره به مرزی بودن استان و همسایگی با کشور بحران زده عراق استان را از جمله استان های پر خطر از نظر شیوع بیماری های دامی دانست و تصریح کرد: این موضوع خود، یک برنامه منسجم و هدفمند را برای پیشگیری، کنترل، مراقبت و پایش برای انواع بیماری های واگیر دامی و بیماری های قابل انتقال از دام به انسان می طلبد. لازم به ذکر است که طی یک سال اخیر فقط در حوزه دامی بیش از 11 میلیون نوبت واکسیناسیون صورت گرفته است.
 
در ادامه  پرور با اشاره به عدم مصرف آنتی بیوتیک در طول پرورش مرغ سبز خاطر نشان کرد: حداکثر طول دوره پرورش در مرغ بدون آنتی بیوتیک به 42 روز کاهش یافته است و وزن کشتار آن می بایست کمتر از 2 کیلوگرم باشد و همچنین در طول دوره پرورش از جوجه یک روزه تا زمان کشتار 6 مرحله آزمایش به صورت تصادفی از طرف اداره کل دامپزشکی انجام خواهد شد تا صلاحیت عرضه آن به صورت مرغ بدون آنتی بیوتیک در بازار تایید شود. و پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 350 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان تولید شود.
وی در پایان به مصرف کنندگان فرآورده خام دامی توصیه نمود: گوشت مصرفی خود را صرفا از مراکز عرضه مجاز که ممهور به مهر و تاییدیه دامپزشکی می باشند تهیه و در صورت مشاهده گوشت و فرآورده های خام دامی مشکوک (از نظر بهداشتی)، مراتب را با سامانه تلفنی 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع رسانی نمایند.

 

کد خبر : ۴۰۶۲۶۴