خبرگزاری کار ایران

تشریح عملکرد اداره کل دامپزشکی خوزستان به مناسبت گرامیداشت هفته دولت

مدیر کل دامپزشکی خوزستان با آغاز هفته دولت ، ضمن گرامیداشت این هفته، عملکرد اداره کل دامپزشکی خوزستان را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، مدیر کل دامپزشکی خوزستان با آغاز هفته دولت ، ضمن گرامیداشت این هفته بیان کرد: دامپزشکی خوزستان با داشتن وظایف گوناگون و برخورداری از توان علمی و اجرائی در زمینه های بهداشت و مدیریت بیماریهای دام ، طیور و آبزیان و همچنین در حوزه هایی نظیر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذائی ، نظارت بهداشتی بر صادرات دام و فرآورده های خام دامی ، واردات نهاده های دامی ، نظارت بر فعالیت مراکز درمانی و داروئی و مایه کوبی ، تشخیص های آزمایشگاهی و پرداختن به آموزش ، پژوهش و ترویج و سایر موارد مرتبط فعالیت می نماید.

 کنارکوهی اظهار داشت : در خصوص کنترل و پیشگیری از بیماریهای دامی با استفاده از اکیپهای مایه کوبی بخش دولتی و مراکز واکسیناسیون مجاز بخش خصوصی در سال 94 و چهار ماهه 95 ، میزان 337/296/11 نوبت سر واکسن در دام سبک و مقدار 222/742 نوبت سر واکسن در دام سنگین صورت پذیرفت و در همین راستا عملیات تست ، واکسیناسیون بر علیه بیماریهای مشترک در دام سبک به تعداد 145/870/1 راس و در دام سنگین به تعداد448/186 راس در دامداریهای سطح استان به مرحله اجرا گذاشته شد. در زمینه کنترل و مبارزه با انگلهای خارجی در دامها که از اهمیت خاص برخوردار است  اداره کل دامپزشکی خوزستان تعداد 448/357/1 راس دام سبک و سنگین و مساحت 205/250/4 متر مربع از اماکن دامی را با سمهای موثر ضد انگلی مورد سمپاشی قرار داد .

وی افزود : در رابطه با مجموعه بهداشت ومدیریت بیماریهای طیور و زنبور عسل کارهای موثری صورت گرفته است که نتیجه آن کاهش تلفات از 5/14 درصد در سال 92 به 5/8 درصد در سال 94 بوده است . همچنین کارشناسان این اداره کل در خصوص پایش و بررسی بیماریهای طیور و اقدامات کنترلی ، اجرائی طرحهای مطالعاتی و پژ وهشی وضعیت بیماریهای طیور و زنبور عسل ، ردیابی بیماریهای طیور از طریق سامانه ثبت اطلاعات مرغداریها و انجام پایش های سرمی و مولکولار برنامه ریزی و بشکل مستمر فعالیت می نمایند.

 کنارکوهی در پایان گفت : با توجه به جایگاه استان خوزستان در مبحث آبزی پروری در سطح کشور ، برنامه ریزی و اقدامات بهداشتی در مزارع میگو ، ماهیان سردابی و گرمابی چه در حوزه تکثیر و چه در حوزه پرورش بصورت هدفمند و مستمر انجام می پذیرد . از جمله فعالیتهای صورت گرفته در سال 94 و چهار ماهه سال 95 میتوان به انجام آزمایشات انگلی قارچی ، میکروبی در آبزیان به تعداد 3041 مورد واخذ تعداد 41383 نمونه پست لارو میگو و انجام تعداد 2671 آزمایش ویروسی و در نهایت انجام تعداد 2607 مورد بازدید بهداشتی از مزارع آبزی پروری در سطح استان اشاره کرد.

 

کد خبر : ۴۰۳۵۶۳