خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان اعلام کرد:

دامداران و عشایر استان قبل از کوچ دام های خود را علیه بیماری های شاربن، آبله، تب مالت و هاری واکسینه نمایند

مدیرکل دامپزشکی استان در این باره گفت دامداران و عشایر استان باید بدانند که واکسیناسیون دام هایشان قبل از کوچ از دو جنبه اهمیت دارد 1- باعث ایمن کردن دام ها علیه بیماری ها می شود و 2-موجب می شود تا بیماری از جایی به جای دیگر منتقل نشود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهار محال و بختیاری  عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی استان اذعان داشت: باتوجه به اینکه برخی از بیماری های یاد شده بیماری مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام می باشد پس از این لحاظ نیز حائز اهمیت است که دامداران با واکسیناسیون دام های خود از انتقال بیماری هایی مانند تب مالت ، شاربن و ... ،خانواده خود را نیز در مقابل بیماری ها محفوظ نگه دارند.   
این مقام مسئول افزود با اعلام این خبر افزود: در سال جاری پیش بینی می شود تعداد 420 هزار راس بره و بزغاله علیه بروسلوز ( تب مالت ) واکسینه شوندکه در مقایسه با سال گذشته حدود بیست هزار راس افزایش یافته است.
وی گفت: سال گذشته حدود 390 هزار و سیصد و پنجاه راس بره و بزغاله که واکسینه شده است که حدود 98% پیش بینی تحقق یافته است.
 عبدالمحمد نجاتی یادآور شد عشایر بدلیل نگه داری سگ در گله ها، ضروری است سگ های گله را واکسینه نمایند.
وی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته از تعداد 10 هزار پیش بینی انجام گرفته تعداد 11 هزار و هشتصد قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند که حدود 118% کار انجام شده و درسال جاری پیش بینی می گردد 12 هزار قلاده سگ واکسینه شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان افزود: بیماری های هاری، شاربن، و بروسلوز از بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام می باشند که با واکسیناسیون دردام ها پیشگیری می شود و دامپزشکی نقش موثری را در پیشگیری و کنترل بیماری های قابل انتقال ایفا می کند.
 نجاتی در ادامه افزود: علاوه بر واکسیناسیون اتلاف سگ های ولگرد نیز در دستور کار است که با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط در حال اجرا است.

 

کد خبر : ۴۰۱۷۰۹