خبرگزاری کار ایران

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیریم

عاقبتی با اشاره به اینکه فصل بهار و تابستان زمان تکثیر و تزاید حشرات به خصوص عامل ناقل این بیماری یعنی کنه ها است، گفت: در راستای کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری لازم است دامداران و افرادی که با دام سروکار دارند نکات بهداشتی ضروری را رعایت کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان گیلان عاقبتی مدیر کل دامپزشکی استان گیلان اظهار داشت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است که برای اولین بار در منطقه کریمه اوکراین اتفاق افتاد و چند سال پس از آن در کنگو شناسایی شد و با توجه به اینکه بیماری با تب و خونریزی همراه است به نام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشهور است که در دام بدون علامت بوده و صرفا با ایجاد یک تب خفیف طی 2 الی 7 روز دام را درگیر می کند و تشخیص این بیماری از روی ظاهر دام امکان پذیر نیست. این بیماری در انسان بیماری خطرناکی است که معمولا با تب آغاز می شود، خاطرنشان کرد: داشتن حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال و استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و نهایتأ 3 الی 6 روز بعد، خونریزی زیرپوستی از جمله علائم وجود این بیماری در انسان است.  

این مقام مسئول اضافه کرد: مهمترین عامل انتقال ویروس این بیماری کنه ها  هستند و از سایر راههای انتقال این بیماری میتوان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد. 

 عاقبتی تاکید کرد تنها راه مبارزه با کنه های روی بدن دام و پیشگیری از بیماری مذکور، سم پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام در فصل تکثیر و تزاید حشرات در فصول گرم سال حداقال 2 بار به فاصله 15 روز می باشد. وی در ادامه افزود: دامداران به هیچ وجه نباید با دست کنه ها را از بدن دام جدا و یا له کنند، برای اینکه این عمل یکی از راه های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است. 

 انجام کشتارهای خارج از کشتارگاههای تحت نظارت دامپزشکی (کشتار غیرمجاز دام) در حاشیه شهرها و روستا بعنوان یک عمل مخاطره آمیز تلقی شده و مصرف چنین گوشت هایی و همچنین خون و ترشحات دامی که در محل کشتاردام باقی می ماند عامل انتقال بیماری است. 

مدیرکل دامپزشکی استان توصیه کرد: ضروری است که شهروندان گوشت مورد نیاز را از مرکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی که در 3 کشتارگاه صنعتی استان استحصال شده و به مدت 24 ساعت داخل پیش سردکن کشتارگاه نگهداری گردیده و مراحل جمود نعشی و عاری شدن از ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو را طی کرده، تهیه کنند.

 وی اضافه کرد: گروههای در معرض خطر این بیماری شامل: دامداران، دامپزشکان، کارگران کشتارگاه ها و قصاب ها بوده که این افراد می بایست در زمان کار ضمن رعایت نکات بهداشتی از لباس کار، دستکش، عینک و چکمه مناسب استفاده کنند و سلاخان و کارکنان کشتارگاه بایستی در حین کار از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند.

شایان ذکر است اداره کل دامپزشکی استان گیلان جهت از بین بردن و مبارزه با انگلهای خارجی دام و پیشگیری از وقوع بیماری های دامی و مشترک در سه ماهه اول سالجاری،  85 هزار راس دام و 328 هزار متر مربع جایگاه دامی را سمپاشی کرده است.

 

کد خبر : ۳۹۴۹۱۴