خبرگزاری کار ایران

نسخه جدید برای پایداری کشاورزی کشور تدوین شده است

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: تولید و پایداری کشاورزی، خط قرمز ما است و به علت کم آبی، فرصت خطا نداریم.

به گزارش ایلنا از وزارت جهادکشاورزی، معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی در سی و ششمین سمینار سالانه حفظ نباتات، موضوع کم آبی در کشور را تهدیدی برای کشاورزی پایدار خواند و گفت: کشاورزی به نسخه جدید کشت و تولید نیاز دارد و همه باید آماده این نسخه جدید باشند.

وی افزود: نسخه جدید برای پایداری کشاورزی تدوین و روی میز دولت گذاشته شده است و در این نسخه، الگوی کشت با توجه به کم آبی، بهینه می‌شود.

کشاورز با اشاره به اهمیت نقش و اقدام‌های سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: ما انتظار تغییر اساسی در رویکرد این سازمان در رفع چالش‌های کشاورزی داریم و مایلیم کشاورزان از بهترین و با کیفیت‌ترین سم استفاده کنند و بهترین مبارزه بیولوژیک و روش‌های مبارزه تلفیقی IPM را علیه آفات و بیماری‌ها داشته باشند.

وی بر رفع بخش از مشکلات آب از طریق کاهش ضایعات تاکید و تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات با انجام مراقبت‌ها، اطلاع رسانی، پیش‌آگاهی و مبارزه به موقع می‌تواند از میزان ضایعات محصولات کشاورزی و هدر رفت آب بکاهد.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی افزود: سازمان حفظ نباتات باید به سازمان هشداردهنده و آگاهی دهنده در عرضه مراقبت از تولیدات تبدیل شود.

وی در عین حال خواستار تنوع و بهبود کیفیت سموم کشاورزی شد.

کشاورز ادامه داد: خط قرمز ما، کیفیت است و کسانی که سم وارد کشور می‌کنند و یا سازنده سمپاش هستند لازم است تغییر روش دهند و سمپاش‌ها را اصلاح و استاندارد کنند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر برخی محصولات زراعی، کاهش عملکرد داشته‌اند، گفت: کاهش عملکرد به معنای کاهش درآمد، فقیرشدن کشاورز و افزایش ضایعات و در ‌‌نهایت به معنای برهم خوردن تعادل تولید است.

کد خبر : ۳۲۶۱۰۸