خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری کشور :

مراحل احداث فرودگاه بین‌المللی قم بدون مجوز صورت گرفت

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری کشور گفت:مراحل احداث فرودگاه بین‌المللی قم که از چند سال قبل شروع شده، از همان ابتدا بدون اخذ مجوز و طی کردن مراحل قانونی در محل اراضی منابع طبیعی و ملی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خداکرم جلالی در نشست خبری اظهار کرد:ساخت‌وساز غیرقانونی در این منطقه به دلیل آن صورت گرفت که در گذشته از قدرت سیاسی مسئولان استانی مانند قم مانند استاندار استفاده شد تا مراحل قانونی آن طی نشود و علی‌رغم شکایت‌های متعدد سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری توجهی به این شکایت نشد.

وی گفت: برای ساخت این فرودگاه حتی از سازمان هواپیمایی کشوری نیز که اولین و مهم‌ترین مرجع صدور مجوز برای انجام این پروژه است، هیچ مجوزی دریافت نشده بود هرچند که واگذاری اراضی نیز جزو وظایف سازمان امور اراضی کشور است.

جلالی همچنین در خصوص برخورد با ساخت‌وساز‌های غیرقانونی صورت گرفته در روستای اجت سواد‌کوه اظهار کرد:با توجه به بازدید‌هایی که از این منطقه صورت گرفت، ساکنان آن از قدیم‌الایام دامدار بوده و در آنجا کومه داشتند که نمی‌توان حق زندگی را از آنها گرفت اما برخی در این روستا ساخت‌وسازهای جدیدی بدون مجوز انجام دادند که پرونده‌ آنها در دادگاه در حال پیگیری است و تعرض به اراضی منابع طبیعی و ملی در این منطقه و تصرف آن منتفی خواهد شد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری کشور با اشاره به واردات چوب و کاغذ به دلیل کمبود شدید در کشور اظهار کرد: از حدود 6.5 میلیون مترمکعب نیاز داخلی به این محصولات حدود سه میلیون متر مکعب آن از محل زراعت چوب و جنگل‌های متروکه و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

وی افزود: در زمینه‌ واردات، تعرفه چوب به صفر رسیده و واردات آن تنها منوط به اخذ گواهی‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای است اما باید واردات چوب و فرآورده‌های آن را به کشور تسهیل کنیم تا فشار به منابع داخلی وارد نشود.

جلالی خاطر‌ نشان کرد: ممکن است در هر سازمان و اداره‌ای تخلف صورت گیرد که دستگاه قضایی برای سالم‌سازی فضای مجموعه اداری تکلیف خود را انجام می‌دهد، اما معاون سابق سازمان جنگل‌ها نیز که چندین بار احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته بود، فعلا آزاد شده است.

 

کد خبر : ۲۵۷۳۱۷