خبرگزاری کار ایران

محمدرضا اصلانی:

زرق‌وبرق نشانه فاخر بودن نیست / «خورشید» گامی به سمت مدنی شدن جامعه

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۹۴۷

از میان ۴۰۴ اثر ارسالی ۱۷ مستند، ۳۲ داستانی، ‌۱۳ فیلم تجربی، ‌۱۹ انیمیشن، ‌۹ ویدیوآرت، ۳۳ دریچه و ۴۴ پوستر انتخاب شد. در این جشنواره؛ ۱۲ فیلم از کشورهای فرانسه، هلند، مجارستان و آلمان به نمایش درمی‌آید.

محمدرضا اصلانی؛ فاخر بودن را به معنای اندیشه دانست و گفت: زرق‌وبرق نه تنها نشانه فاخر بودن نیست بلکه گاهی بیشتر به سمت ابتذال هم می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارمین جشن فیلم کوتاه مستقل خورشید ۲۳ تا ۲۵ دی ماه در محل خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

مهدی یارمحمدی(دبیر جشنواره در نشست)؛ خبری که صبح امروز(۲۰ دی) در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد؛ گفت: این جشن با هدف حمایت از فیلم مستقل کوتاه برگزار می‌شود و هدفش حمایت از تولید و عرضه فیلم‌های مستقل، تلاش برای بهبود فیلم‌ها در داخل کشور و معرفی آن‌ها به خارج از کشور است.

فیلمسازان زیباترین رویاهای خود را بسازند

او؛ «زیبا‌ترین رویا‌هایت را بساز» را به عنوان شعار جشنواره معرفی کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه جهان امروز پر از جنگ و تلاطم است و اکثر فیلمسازان براین اساس فیلم می‌سازند و از آنجا که دنیا به عشق، ‌امید و زیبایی نیاز دارد ما با طرح این شعار درنظرداریم از فیلمسازان بخواهیم که درباره زیبا‌ترین رویاهای خود فیلم بسازند. و بخشی را با این محتوا در جنشواره گنجانده‌ایم.

وی از رونمایی نسخه جدید سایت برای نمایش آن لاین فیلمهای مسابقه خبر داد و افزود: در بخش چشم انداز ۱۲ فیلم بین‌المللی از کشورهای فرانسه، ‌آلمان، مجارستان و هلند نمایش داده خواهد شد.

یارمحمدی با تاکید براین مطلب که جشنواره خورشید هیچ ردیفی ندارد؛ ادامه داد: حامیان جنشواره با نگاه فرهنگی از آن حمایت کردند. و ما بخشی را به عنوان گنجینه داریم که در آن آثار اهدایی هنرمندان برای حمایت از کار آفرینان و اشتغال زایی در فرصت مناسب به فروش می‌رسد.

او تصریح کرد: بعداز نمایش فیلم‌ها از تاریخ ۲۷ دیماه به مدت یک هفته نمایش آن لاین را روی سایت خواهیم داشت و همچنین از تاریخ ۷ و ۸ بهمن ماه فیلم‌ها مجدد در دانشگاه تهران نمایش داده خواهد شد. برگزاری کارگاه‌های رایگان برای فیلمسازان برگزیده و دانشجویان از دیگر بخشهای جشن خورشید است.

یارمحمدی با بیان این مطلب که اختتامیه در روز بیست وپنجم دی ماه ساعت ۶ بعد از ظهر در سالن استاد ناصری برگزار خواهد شد؛ ادامه داد: مراسم بزرگداشت از محمدرضا اصلانی برگزار می‌شود که این بهانه‌ای است برای الگوسازی فیلمسازان مستقل و تجربه‌گرا.

نمایش ۳۲ فیلم داستانی در جشن خورشید

در ادامه این نشست مونا زاهد(دبیر اجرایی جشنواره) تعداد فیلم‌های رسیده را ۴۰۴ فیلم اعلام کرد و گفت: انتخاب آن‌ها دو ماه ونیم زمان دارد و درنهایت ۱۷ فیلم مستند، ۳۲ فیلم داستانی، ‌۱۳ فیلم تجربی، ‌۱۹ انیمیشن، ‌۹ ویدیو آرت، ۳۳ دریچه و ۴۴ پوستر انتخاب شد.

او با اشاره به فیلم‌های بین المللی حضور یافته در جشنواره گفت: هفت فیلم از کشور فرانسه، ۲ فیلم از هلند، ۲ فیلم مجارستان و یک فیلم از آلمان نمایش داده می‌شود که همگی این فیلم‌ها برنده جوایز از اسکار و جشنواره‌های بین المللی بوده‌اند.

زاهد از برگزاری ۵ کارگاه درطول جشن خورشید خبر داد.

«خورشید» گامی به سمت مدنی شدن جامعه

محمدرضا اصلانی از دیگر سخنران این نشست بود که ضرورت برگزاری این جشنواره‌ها را در پیشروی جامعه به سمت مدنی شدن اعلام کرد و افزود: جامعه روی پای خود بایستد و وابستگی به دولت‌ها و تصدی‌گری دولتی کم شود. دولت و ملت باید با هم همکاری داشته باشند؛ نه اینکه دولت جامعه را به سمتی که می‌خواهد سوق دهد. ارتباط جمعی جامعه و دولت یک امر ملی است اما جامعه نباید چشم به دست دولت داشته باشد.

او تصریح کرد: جامعه مستقل جامعه‌ای است که روی پای خودش ایستاده ومی تواند دولتش را حمایت کند. ملت باید خودش را برای رشد ملی موظف بداند و نباید هر رشدی را از دولت مطالبه کند.

اصلانی؛ این استقلال را از الزامات هنر وسینما دانست و ادامه داد: وابستگی به نهادهای دولتی باعثمی‌شود موضوعات، ‌ساختارهای سینمایی و قدرت خلاقانه را تحت شعاع قرار می‌دهد و این امر سفارش گرفتن و سفارشی کار کردن را گسترش داده است.

او؛ سفارش گرفتن را مشروع دانست و ادامه داد: سفارشی کارکردن مسئله ایجادنمی کند برنامه ریزان دولتی موظفند بخاطر استراتژی یک نظام وحکومت نسبت به موضوعات سینما و ساختار‌هایش حساس باشند اما جایگاه یک فیلمساز و هنرمند بالا‌تر از این است که بخواهد در خدمت کسی باشد.

اصلانی تصریح کرد: فیلمساز، ‌همکار، هم بند و مشاور نهاد‌ها و سفارش دهندگان است و این همکاری امر مشروعی است اما مستخدم بودن برای نهاد‌ها کار مشروعی نیست البته این مستقل بودن به این معنا نیست که فیلمساز ازدولت یا ملت مستقل است ما یک عضوی از جامعه هستیم و هیچ برتری نسبت به جامعه نداریم.

او فیلمساز را حامل جامعه معرفی کرد و ادامه داد: یک سینماگر تمام نظام‌های جامعه را از‌شناختی تا اقتصادی دربرمی‌گیرد اگر یک سینماگر فیلمی بسازد آن فیلم برایندی است از کل جامعه و او نماینده مردم، نهاد و نظام است نه یک تافته جدابافته.

او؛ برگزاری جشنواره خورشید را از این منظر مفید دانست که جوانان را به مستقل کارکردن امیدوار می‌کند و به او می‌گوید نباید منتظر باشد که بخش دولتی برای یک مناسبتی از او استفاده کند. ما خود مناسبت خود هستیم. این مسئله را این جشنواره به این نحو هدایت می‌کند.

خلاقیت سرمایه فیلمساز مستقل است

این فیلمساز درتعریف سینمای مستقل گفت: برای مستقل بودن باید بودجه را تا آنجا که ممکن است کاهش داد و خلاقیت را به عنوان سرمایه دانست.

اصلانی با انتقاد به فیلم فاخر گفت: سینمای پرزرق و برق فاخر نیست گاهی بیشتر نشانه ابتذال است. فاخر بودن به معنای اندیشه است و سینمای مستقل فاخر است برای موضوعش و اینکه یک سینما گر چگونه یک موضوع کوچک و بی‌اهمیت را بتواند با خلاقیت مهم جلوه دهد.

او ادامه داد: ما بسیاری موضوعات پنهان اجتماعی و فرهنگی در جامعه داریم که فیلمسازان می‌توانند آن‌ها را دستمایه خود قرار دهند و این جشنواره یکی از ضروری‌ترین جشنواره‌ها برای بقای سینما است. من فراخوان می‌دهم به مشارکت جوانان در این جشنواره و از کسانی که قدرت دارند خواهان حمایت هستم. کسانی که به این جشنواره‌ها بی‌اهمیت باشند متوجه نیستند که جامعه ما به کدام سمت در حال حرکت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز