خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

ابوالفضل جلیلی: سختگیری‌ زیاد مسئول و هنرمند را محافظه‌کار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۳۹۵

اینکه دولت یک طرف و مجلس یک طرف باشد بازی خوبی نیست و جلوی آرامش را می‌گیرد / در گذشته به ما می‌گفتند به ریسمان‌های الهی متصل شوید و از آن جدا نشوید اما امروز گروهی از ما نمایندگان، هنرمندان و مسولان به ریسمان‌های خودمان متصل شده‌ایم.

ابوالفضل جلیلی(کارگردان سینما) می‌گوید: درست است که تذکر دادن و توجه به امور فرهنگی توسط نمایندگان مجلس کار خوبی است اما نباید این تذکرات و جزئی‌نگری به سمتی حرکت کند که باعثمحافظه‌کاری در امور هنری شود.

جلیلی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به اینکه مجالس قانون‌گذاری در دنیا همیشه مسائل کلی را بیان پیگیری می‌کنند و وارد مسائل جزئی نمی‌شوند؛ گفت: یک نماینده مجلس هزاران کار و لایحه و طرح کلان دارد که باید بررسی کند و اینکه بیاید و همه کارهای خود را تعطیل کند و ساعت‌های زیادی را به اکران کردن یا نکردن یک یا دو فیلم اختصاص دهد؛ خیلی قابل باور نیست.

وی با اشاره به اینکه تذکر زیاد باعثدلسردی در هنرمندان و مدیران می‌شود؛ افزود: زمانی که به وزیر ارشاد یا رئیس سازمان سینمایی هشدار زیادی می‌دهند؛ دچار تردید می‌شود و دیگر هیچکسی عاشقانه کار نمی‌کند.

وی ادامه داد: در روزهای اول انقلاب از این تذکرات زیاد وجود نداشت به همین دلیل همه عاشقانه کار می‌کردند اما امروز بسیاری از هنرمندان و مسولان تنها کار می‌کنند تا دچار خطر نشوند و به گونه‌ای کار می‌کنند که مورد مواخذه قرار نگیرند لذا بخش زیادی از ما بدلیل سختگیرهای زیاد محافظه‌کار شده‌ایم. دلیل این محافظه‌کاری نیز ترس از تذکر گرفتن و نگران بودن از پاسخگویی زیاد است.

کارگردان فیلم «حافظ» همچنین گفت: نماینده‌های مجلس باید از همه طیف‌های و گروه‌ها دعوت کنند تا با مشورت آن‌ها سیاست‌های درست فرهنگی را تدوین کنند تا بدین شکل جلوی دشمن را بگیریم و کاری کنیم که کشور پیشرفت کند. به جای اینکه برای همدیگر لشکرکشی کنیم، محور همدلی را بوجود آوریم.

وی با اشاره به اینکه گرفتن صدور مجوز پروانه نمایش از سازمان سینمایی تصمیم درستی نیست؛ افزود: متاسفانه گروهی از ما دشمن خودمان شده‌ایم. همه نشسته‌اند و ببینند حجت‌الله ایوبی(رئیس سازمان سینمایی) چه کار می‌کند تا علیه او حرفی بزنند و کاری بکنند و ایوبی را برکنار کنند و بعد که فرد دیگری بر سر کار آمد گروهی دیگر علیه وی مخالفت کنند تا او را برکنار کنند، با این روند هیچ رشدی در فرهنگ نمی‌کنیم زیرا دائم به خطا می‌رویم.

جلیلی افزود: نتیجه این تفکر و رفتار این می‌شود که فیلمسازی مثل من و بسیاری از فیلمسازان دیگر که ثمره انقلاب هستیم بیکار شویم و در اینصورت هیچکسی به جز خودمان ضرر نمی‌کند.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت باید به این فشار‌ها تن دهد یا با آن مقابله کند؛ گفت: دولت دربرابر نیروی مخالف و گروه‌های فشاری که در سایه هستند، ضعیف است. اینکه دولت یک طرف و مجلس یک طرف باشد بازی خوبی نیست و جلوی آرامش را می‌گیرد. هرچند گروهی از روز اول دربرابر دولت جبهه گرفتند و درگیر شدند و دلیلی اصلی آن نیز رسیدن دوباره به قدرت است.

وی ادامه داد: گروهی از روز اول دربرابر دولت جبهه گرفتند و بر سر قدرت با دولت درگیر شدند درحالیکه اگر به فرهنگ انقلاب و اسلام بازگردیم می‌بینیم که این کار درست نیست.

جلیلی افزود: اگر فرهنگ انقلاب را بنگریم می‌بینیم که در گذشته به ما می‌گفتند به ریسمان‌های الهی متصل شوید و از آن جدا نشوید اما امروز گروهی از ما نمایندگان، هنرمندان و مسولان به ریسمان‌های خودمان متصل شده‌ایم و آنقدر باهم درگیر هستیم که مسائل اصلی را فراموش کرده‌ایم.

جلیلی با بیان اینکه این امر به ضرر مخاطب است؛ گفت: این درگیری بین هنرمندان و مسولان و صرف انرژی برای مسایل جزئی باعثشده دیگران تلاش کنند تا سرنوشت فرهنگی ما را بدست بگیرند که تا حدودی نیز موفق شده‌اند و رفتن مخاطبان به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای ازجمله ثمرات این درگیری است.

وی ادامه داد: راهکار اساسی این است که باید نگاه‌ها بازشود و نگاه‌ها زمانی بازمی‌شود که حسادت‌ها از بین برود و همیشه در گفتگو با همکاران و دوستانمان باید توجه داشته باشیم که با فرد مقابل مشکل ایدیولوژی نداریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز