خبرگزاری کار ایران

درگفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد:

ابوالحسن داوودی: بی‌اهمیت کردن مجوزهای ارشاد، مین‌گذاری در زمین خودی‌ست

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۸۳۹

کسانی که به دنبال تضعیف وزارت ارشاد یا سازمان سینمایی هستند؛ افرادی هستند که جایگاه انحصارىشان را ازدست داده‌ و دیگر نمی‌توانند نظرات تمامیت‌خواهانه‌شان را اعمال کنند.

ابوالحسن داوودی(کارگردان سینما و رییس شورای صنفی نمایش) معتقد است: تضعیف مجوزهایی که توسط وزارت ارشاد صادر می‌شود؛ مین گذاری در زمین خودی است که گسترش هنر زیرزمینی و غیرقانونى را به دنبال خواهد داشت.

داوودی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به زمزمه‌هایی که پیرامون اکران نشدن بعضی فیلم‌های سینمایی شنیده می‌شود؛ گفت: نهادهای قانونی همچون مجلس شورای اسلامی و کمیسیون فرهنگی حق دارند که نظارت بکنند و نظارت آن‌ها نیز کمک بسیاری می‌کند اما باید این نظارت از سر دلسوزی باشد.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد بعضی رفتار‌ها امروز با وزارت ارشاد به اصطلاح از حب علی نیست بلکه از بغض معاویه است؛ گفت: دوستان قانونگذار در مجلس شورای اسلامی ناخودآگاه و ناخواسته تن به پذیرش یک سری از نگاه‌ها و امیال افرادی می‌دهند که امروز از دور خارج شده‌اند و می‌خواهند به هر قیمتی خود را در صحنه فعال نشان دهند.

وی ادامه داد: با وجود تمام اختلاف نظر‌ها و سلیقه‌ها اینگونه رفتار با وزارت ارشاد درست نیست و به نوعی فارغ از عقلانیت و مین گذاری در زمین خودی است. اگر بخواهیم مثالی برای آن بیاوریم مانند فرمانده‌ای است که براثر اهمال؛ شهری را از دست داده و حال برای آنکه بقیه نیروی‌های مانده در شهر(که در دفاع در برابر دشمن با او اختلاف نظر دارند) را نابود کند می‌خواهد با بمب گذارى کل شهر و ساکنین آن را به آتش بکشد و نابود کند.

داوودی با اشاره به اینکه هیچ نهاد دیگر بالادستی نمی‌تواند مانند سازمان سینمایی به سرعت و دقت برای فیلم‌ها پروانه نمایش صادر کند؛ گفت: انجام وظایف سازمان سینمایی توسط شورای فرهنگ عمومی امکان پذیر نیست زیرا این شورا به خاطر ساختارى که دارد و به دلایلی همچون مشغله فراوان اعضایش و اصلاً نوع وظایفى که به عهده دارد؛ حتى نمى‌تواند جلسه ماهانه منظم داشته باشند، درحالیکه در کشور حداقل سالی ۸۰ فیلم ساخته می‌شود که برای بررسی هرکدام از آنها‌گاه به چند جلسه هفتگى نیاز است.

وی ادامه داد: امروز شورای پروانه نمایش تنها یک شورای دولتی نیست که بخواهیم آن را محکوم به رفتار جناحی کنیم بلکه شورایی است که از نمایندگان سایر قوا و سازمان‌ها و متخصصان سینمایى تشکیل شده و باید به نظرات آن احترام گذاشته شود.

داوودی که فیلم زادبوم به کارگردانی وی مدت‌ها در دولت قبل پروانه نمایش نگرفته بود؛ افزود: ممکن است گاهی تصمیمات این شورا برخلاف میل ما باشد و آن را دوست نداشته باشیم اما دلیل نمی‌شود که کل شورا را از بین ببریم یا تصمیمات آن را منکر شویم و کل بنیان شورا را زیرسوال ببریم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد کسانی که به دنبال تضعیف وزارت ارشاد یا سازمان سینمایی هستند؛ افرادی هستند که جایگاه انحصارىشان را از دست داده‌اند یا دیگر نمى‌توانند نظرات تمامیت خواهانه‌شان را اعمال کنند و حالا می‌خواهند با رفتارهایی که شبیه بمب گذاری است؛ دوباره مفرى براى خود جستجو کنند. اما من مطمئن هستم که نمایندگان مجلس با عقل و درایتی که دارند هرگز فریب این بازی را نخواهند خورد در غیر این صورت وزارت ارشاد و سازمان سینمایی عملا تعطیل می‌شود و سینمای کشور نیز به لحاظ ساختارى که ذکر شد؛ متعاقباً تعطیل شده یا به رواج رفتارهاى زیرزمینى و غیرقانونى خواهد انجامید.

داوودی با اشاره به نامه‌ای که کمیسیون فرهنگی برای اکران نکردن بعضی فیلم‌ها به سازمان سینمایی داده؛ گفت: اینگونه رفتار‌ها ناشی از عدم اعتمادی است که ریشه آن در سخنان و فشارهای افرادی است که از بیرون بر کمیسیون فرهنگی مجلس وارد می‌شود. اینها گروهی هستند که به دلیل شرایطی که خودشان در گذشته به وجود آوردند تبعاً امروز نمی‌توانند در سینما تصمیم گیرنده باشند، زیرا امروز سینما دیگر در اختیار یک گروه خاص نیست.

داوودی با اشاره به راهکار مقابله با این فشار‌ها گفت: سازمان سینمایی، وزارت ارشاد، حجت اله ایوبی، ‌علی جنتی و تمام کسانی که در وزارت ارشاد در این مسئله دخیل هستند باید براساس منطق و وظایف مشخص شده قانونیشان به این مسئله و اکنش نشان دهند.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد باید به صورت کامل و صددرصد یک اثر هنری را بررسی کند و وقتی به آن اثر مجوز داد تا آخر پای این مجوز بایستد و از آن دفاع کند زیرا اگر مجوزی لغو شود و مشروعیت خود را از دست بدهد طبعا مشروعیت نهادی که مجوز را صادر کرده؛ زیرسوال می‌رود و همین گونه مشروعیت مجوزهای نهادهای بالا‌تر نیز زیرسوال خواهد رفت.

داوودی ادامه داد: اگر این مسئله بوجود بیاید کم‌کم اطمینانی که هنرمندان به ارشاد دارند از بین می‌رود و اگر این اطمینان از بین برود دیگر اعتمادی وجود نخواهد داشت و هنری که قبلا مجوز می‌گرفت تا اجرا شود به زیرزمین می‌رود.

وی افزود: با کم شدن اعتماد و اطمینان هنرمندان به مجوز‌ها، هنر زیرزمینی که به نوعی هنر غیرقانونی است گسترش پیدا می‌کند و طبعاً با پیچیدگى تکنولوژى امروز سینما، دیگر نمی‌توان به صورت کامل جلوی این هنر زیرزمینی شده را گرفت و تبعات آن به کل نظام و کشور باز می‌گردد و طبعاً در آینده دوستانى که خواستار و مهیاکننده این بساط بوده‌اند؛ باید پاسخگوى این خسارات باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز