خبرگزاری کار ایران

در بزرگداشت شیردل مطرح شد:

گنجینه سینمای ایران در ارشاد درحال نابودی است

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۲۷۱

هرچند ترمیم فیلم‌های سینمایی کار سنگین، طاقت‌فرسا، گران و هزینه‌بر است اما در کشوری که میلیارد‌ها دلار در آنجا به جا می‌شود؛ می‌توان بخشی از پول را برای نجات گنجینه سینمای ایران هزینه کرد.

مراسم بزرگداشت کامران شیردل(کارگردان سینمای ایران) به همراه نمایش نسخه‌ی مرمت شده فیلم " اون شب که بارون اومد " به کارگردانی وی؛ شب گذشته(۲۳ مرداد) در سینما تک خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شادمهر راستین(رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان) با اشاره به اهمیت نقش شیردل در سینمای مستند گفت: برای هر مستندسازی همیشه این سوال مطرح بوده که آیا باید زمانی که به وی سفارش ساخت فیلمی داده می‌شود، آیا باید فیلم را سفارشی بسازد یا خیر؟

وی ادامه داد: شیردل کسی بود که علی‌رغم اینکه فیلماون شب که بارون اومد به وی سفارش داده شده بود اما روی خواسته خود ایستاد و کوتاه نیامد و فیلم را براساس دیدگاه خود ساخت.

راستین افزود: این امر بسیار مهم است که چگونه شخصیت فیلم‌ساز تحت تاثیر سفارش قرار نمی‌گیرد و این مساله سبب می‌شود تا فیلمی مانند آن شب که باران آمد تبدیل به فیلمی قدیمی و تاریخ گذشته نباشد.

وی ادامه داد: شیردل این استقلال را حتی بعد‌ها در برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره فیلم کیش نیز نشان داد و این جشنواره به حدی مستقل بود که حتی آن را یک جشنواره آوانگارد می‌نامیدند.

آیدین آغداشلو(نقاش و از دوستان قدیمی کامران شیردل) گفت: تماشای این فیلم برای من بسیار خاطره‌انگیز است هرچند این فیلم را من در دهه چهل دیدم اما امروز بعد از ۷۴ سال مسائلی را در فیلم می‌بینم که شاید در آن زمان متوجه نشده بودم.

وی ادامه داد: آنچه که در فیلم بسیار قابل توجه است عطوفتی است که شیردل نثار همه افراد درگیر ماجرا و حاضر در فیلم کرده است و راستگو‌ها و دروغ‌گو‌ها را ما با هم به طور یکسان می‌بینیم.

وی ادامه داد: شاید این فیلم یک فیلم قدیمی باشد و بسیاری از مسائلی که در فیلم مطرح می‌شود امروز عملا تازگی‌اش را از دست داده باشد اما بار معنایی فیلم همچنان تازه است‌‌ همان گونه که ارزش‌هایی همچون راستگویی و دروغ‌گویی بر سر جای خود هستند.

آغداشلو با تشبیه شیردل با مارسل دوشان گفت: هر دوی این هنرمندان در کارشان استاد هستند اما ویژگیشان این است که با ملاحت و شوخ‌طبعی حرفشان را می‌زنند و انگار هیچ مساله‌ای را جدی نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: شیردل لئوناردی است که هنوز مونالیزای خود را نکشیده است و این امر از آنجا ناشی می‌شود که وی همچنان برایش این امر اصل است که بسیاری از مسائل را جدی نمی‌گیرد.

آغداشلو با اشاره به اینکه شیردل فیلمساز باسوادی است؛ گفت: شیردل دری را باز کرد که ماندگار شد البته هیچ وقت با دانش خودش اطرافیاش را مرعوب نمی‌کرد بلکه به دنبال گفتن وضعیت جهان اطرافش بود.

خسرو دهقان(منتقد و فیلمنامه‌نویس) نیز طی سخنانی گفت: شیردل یک پدیده خاص در سینمای ایران است و یکی از استثنایی‌ترین فیلمسازانی است در سینمای ایران که کتاب می‌خواند، باسواد است و مطالعه زیادی دارد.

وی با اشاره به آشنایی شیردل با نئورئالیسم ایتالیا گفت: متاسفم که تا امروز با توجه به حجم کارهایی که شیردل انجام داده هنوز کتابی درباره وی منتشر نشده است.

دهقان با اشاره به اینکه در فیلم‌های شیردل سانسور وجود ندارد؛ گفت: شیردل مانند کوه یخ است که تنها یک هشتم آن بیرون از آب است و بقیه او را هنوز ندیده‌ایم.

هوشنگ گلمکانی(مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه سینمایی فیلم) نیز با اشاره به اینکه به زودی کتابی درباره شیردل منتشر خواهد کرد؛ گفت: مستنداون شب که بارون اومد یک جور راشمون سینمای مستند است و این فیلم نگاه ویژه‌ای را برابر دیدگان ما علنی می‌کند.

وی افزود: شیردل در این فیلم نشان می‌دهد که چگونه یک فیلمساز مستقل با یک فیلم سفارشی، سفارشی برخورد نمی‌کند و اگر نیز فیلم سال‌ها توقیف بود به خاطر همین جسارت بود.

واروژ کریم‌مسیحی(کارگردان سینمای ایران) نیز با اشاره حضور شیردل در ایران گفت: حضور شیردل برای ما بسیار مغتنم است زیرا او استاد تمام عیار است و به گردن من به عنوان یک استاد حق زیادی دارد.

کامران شیردل با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: من هرگز سعی نکردم از خود دفاعی کنم زیرا دفاعی ندارم. در طی این سال‌ها سکوت کرده‌ام و فقط می‌خواهم از دوستانم تشکر کنم.

وی با اشاره به شعر اخوان ثالثگفت: امیدوارم اخوان از من بگذرد اما باید بگویم که امروز هوا بس ناجوانمردانه گرم است.

شیردل از فیلم‌خانه ملی ایران، فرخ غفاری پایه ‌گذار این فیلم‌خانه و همچنین مدیران فعلی این فیلم‌خانه به نیکی یاد کرد و گفت: زمانی که به من گفتند قرار است فیلم آن شب که باران آمد توسط بنیاد کامرانی و شرکت پیشگامان سینمایی آریا ترمیم شود باور نمی‌کردم اما زمانی که فیلم را به چشم دیدم از اینکه چنین صنعتی به این پیشرفتگی از اروپا به ایران آمده مرا خوشحال کرد.

وی ادامه داد: باید از اینکه فیلمی همچون اون شب که بارون اومد و همچنین فیلم گاو و فیلم‌های دیگری که ترمیم شده و از نابودی نجات پیدا کردند خوشحال بود اما امروز صد‌ها فیلم تاریخی و ارزشمند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال از بین رفتن هستند و باید فکری برای آن‌ها کرد.

شیردل افزود: هر چند ترمیم فیلم‌های سینمایی کار سنگین، طاقت فرسا، گران و هزینه‌بر است اما در کشوری که میلیارد‌ها دلار در آنجا به جا می‌شود می‌توان بخشی از پول را برای نجات گنجینه سینمای ایران هزینه کرد.

وی با تشکر از عوامل و کسانی که در بازسازی فیلم در شرکت پیشگامان آریا نقش داشتند؛ گفت: باید امروز یاد کنم از برناردو برتولوچی فیلمساز شهیر ایتالیایی که از دوستان من بود و زمانی که شنید قرار است فیلم آن شب که باران آمد به نمایش دربیاید بسیار خوشحال شد و گفت پیام من را به دوستان ایرانی‌ام برسان.

شیردل افزود: زمانی که ما فیلمسازی را شروع کردیم ساخت فیلم بسیار سخت بود و این امکان وجود نداشت که مانند امروز با موبایل فیلم بسازیم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب من در قبال سفارش‌سازی مقابله می‌کردم و خاطرم هست زمانی که محمدرضا پهلوی می‌خواست تاج گذاری کند؛ من گفتم هر فردی هر جشنی می‌خواهد بگیرد اما من می‌خواهم هدیه خودم را به وی بدهم و فیلم تهران پایتخت ایران است را که پیرامون وضعیت مشقت‌بار زندگی مردم در تهران است را ساختم و به وی اهدا کردم.

کیوان کثیریان اجرای این برنامه را بر عهده داشت و اعلام کرد که در این مراسم قرار بود با استفاده از ویدیو کنفرانس، برناردو برتولوچی امروز در مراسم حضور داشته باشد اما متاسفانه امکان‌پذیر نشد. وی همچنین از آیدا اورنگ برای هماهنگی در برگزاری این مراسم تقدیر کرد.

در پایان این مراسم لوح تقدیر و تندیس سرو هنر به کامران شیردل اهدا شد.

در مراسم بزرگداشت کامران شیردل هنرمندانی همچون امیر اثباتی، جعفر پناهی، همایون اسعدیان، محمود دولت‌آبادی، شادمهر راستین، کامبوزیا پرتویی، ایدین آغداشلو، امیرشهاب رضویان، محمد آلادپوش، خسرو دهقان، هوشنگ گلمکانی، امیر عابدی، امیرحسین یوسفی، مجید برزگر، ساعد نیکزاد، لیلا نقدی پری، واروژ کریم‌مسیحی، محمود کلاری و جمع زیادی از علاقه‌مندان سینما و اهالی رسانه حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز