خبرگزاری کار ایران

ایوبی:

سینمای ایران سینمای دینی است

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۰۳۳

سینمای ایران به واقع سینمای دینی است زیرا که معنای واقعی سینمای قرآنی همانا پرداختن به ارزش‌های اسلامی و اخلاقی است.

برگزیدگان جشنواره فیلم و عکس «مفاهیم قرآنی در فرهنگ ایرانی اسلامی» شب گذشته نوزدهم تیرماه با برگزاری آئین اختتامیه این جشنواره در نمایشگاه قرآن معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الله ایوبی؛ ریس سازمان سینمایی با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: ایرانی‌ها هر آنچه که از هنر داشتند در راه قرآن عرضه کردند. گواه بارز این ادعا هنرهای تجسمی است که طی قرن‌ها به خوبی از مفاهیم قرآنی بهره برده است، البته خدمات ایرانیان در هنر اسلامی بسیار فرا‌تر از آن چیزی است که بتوان تعریف کرد. برای همین هم معمولا در جهان اسلام هنر ایرانی همیشه در کنار هنر قرآنی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سینما امروز نیازمند مفاهیم والای قرآنی است، به ویژه اینکه در فضای مادی موجود بسیاری از انسان‌ها رنجیده خاطر هستند و فیلم‌های قرآنی می‌توانند برای آن‌ها آرامش خاطری باشد، البته تاثیرگذاری فیلمهای قرآنی تنها در بعد داخلی نیست، بلکه در حوزه بین‌الملل هم می‌توان با زبان سینما تاثیرات بزرگی را به وجود آورد.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: من سینمای ایران را به واقع سینمای دینی می‌دانم، چون معتقدم که معنای واقعی سینمای قرآنی همانا پرداختن به ارزش‌های اسلامی و اخلاقی است. با این توضیح باید گفت که سینمای ایران در پرداختن به مفاهیم قرآنی نمره قبولی گرفته است.

ایوبی افزود: در بخش مستند و فیلم کوتاه جوانان مشتاق بسیاری وجود دارند که آرزو دارند کار قرآنی کنند، پس وظیفه ماست که به آن‌ها در این حوزه کمک کنیم.

حبیب ایل بیگی نیز گفت: برای برگزاری این جشنواره زمان کمی داشتیم، اما با همت تمام کسانی که ما را در برگزاری این رویداد همراهی کردند، توانستیم این رویداد را به شکلی استاندارد برگزار کنیم، هرچند ممکن است ضعف‌هایی نیز داشته باشیم.

وی افزود: در این دوره ‌۱۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۱۱۴ عکس، ۴۷ فیلم و ۱۳۰ فیلم‌نامه برای حضور در جشنواره انتخاب شد. در بخش داوران این جشنواره هم از حضور بزرگان هنر عکاسی و سینما بهره برده‌ایم تا انتخاب‌های درستی داشته باشیم.

ایل بیگی تاکید کرد: معتقدم این جشنواره قادر است جریان‌ساز باشد، بنابراین تمام مراکز انجمن در شهرهای مختلف آماده حمایت از فیلمسازانی است که می‌خواهند در این حوزه کار کرده و برای جشنواره فیلم ارسال کنند.

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی؛ معاوت قرآن و عترت وزیر ارشاد، نیز در ابتدا باید بگویم که جشنواره فیلم سال‌ها پیش در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شد، اما چندین سال بود به دلایلی برگزار نشد، اما خوشبختانه با همراهی سازمان سینمایی و هنرمندان این موقعیت فراهم آمد تا در این دوره این جشنواره برگزار شود.

وی افزود: این جشنواره در دوره‌های آغازین خود، برگزیدگانی با نام خادم قرآن داشت. برای نمونه می‌توانم از مجید مجیدی و استاد فرشچیان می‌توانم به عنوان خادمین قرآن نام برم. این اتفاق اقدامی شایسته‌ای بود که هنرمندان هم از آن استقبال بسیار کردند، بنابراین در این دوره هم شاهد انتخاب خادم قرآنی خواهیم بود، البته خادم این دوره با حضور رئیس جمهور طی مراسم با دیگر خادمان قرآنی معرفی خواهد شد.

حشمتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایرانیان همیشه نشان داده‌اند که در هنر قرآنی ذوق و استعداد فراوان دارند. این مسئله را هم می‌توان در هنرهایی چون تذهیب و گل مرغ مشاهده کرد. در این زمان نیز سینما به عنوان جذاب‌ترین شکل هنر باید همدوش هنرهای دیگر مبلغ و اشاعه دهنده قرآن کریم باشد. این خواسته نیز با مساعدت مسئولان حاصل می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد تاکید کرد: هر جشنواره‌ای که می‌خواهد به ثمر نشیند در ابتدا باید تداوم داشته باشد. برای همین ضروری است که این جشنواره حمایت شود، پس از همه علاقمندان هنر قرآنی دعوت می‌کنم تا ما را برای برگزاری بهتر این رویداد در سال بعد یاری رسانند.

در انتهای این مراسم برگزیدگان جشنواره به شرح زیر معرفی شدند.
عکس
- برگزیده اول: رجبعلی قهرمانی
- برگزیده دوم: مهدی معصومی گرجی
- برگزیده سوم: ناصر محمدی
در این بخش از محمدرضا بهار ناز و امیر علی جوادیان هم تقدیر به عمل آمد.
فیلمنامه
- برگزیده نخست: ‌ام کلثوم کاظمی
- برگزیده دوم: هدیه حوا
- برگزیده سوم: ناصر محمدی
در این بخس از رضا واعظی نیز تجلیل به عمل آمد
مستند
- بهترین فیلم: چرویز رستمی برای فیلم «همسایگان آسمان»
- بهترین کارگردانی: جواد دبیر برای فیلم «بهشت فراموشی»
- بهترین تهیه‌کننده: مرکز فرهنگی هنری حوزه علمیه قم برای «بهشت فراموشی»
در این بخش از امیرحسین موسوی به عنوان جوان‌ترین فیلمساز تجلیل به عمل آمد.
داستانی
- بهترین تصویربرداری: وحید بیوته و عارف نامور برای «دالان» و «دست خالی دل پر»
- بهترین کارگردانی: رضا جمالی برای «عروس مسلم»
بخش ۱۱۴ ثانیه‌ای
- بهترین کارگردانی: عبدالله حاج محمدی برای فیلم «عفت»
در بخش تجربی و پویانمایی هم هیئت داوران هیچ اثری را واجد شرایط برای برگزیده شدن ندانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز