خبرگزاری کار ایران

نسخه‌ی اصلاح‌ شده‌ی فیلم گاو نمایش داده شد؛

ناصر تقوایی: می‌خواهند فیلمسازان قدیمی را کنترل سیاسی و اخلاقی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۵۳۸

اینکه با افرادی که سال‌ها در سینما کار کردند به گونه‌ای رفتار می‌شود که انگار یک کنترل سیاسی و حتی بالاتر؛ یک کنترل بسته اخلاقی صورت می‌گیرد؛ درست نیست / با من و مهرجویی و برخی فیلمسازان قدیمی طوری رفتار می‌شود که انگار در این جامعه زندگی نمی‌کنیم و شرایط را نمی‌دانیم.

ناصر تقوایی معتقد است: با وجود آنکه سالها از ورود سینما به کشور می‌گذرد اما همچنان مخالفت‌های جدی با این هنر در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این کارگردان سینما که شب گذشته(جمعه ۳۰ خرداد) در مراسم نمایش نسخه اصلاح شده فیلم «گاو» حضور داشت؛ با اشاره به اهمیت توجه به فیلم‌های قدیمی گفت: اولین فیلمی که در جریان جدید سینمای ایران ساخته شد و به نوعی جریان نو سینما را بوجود آورد؛ فیلم «گاو» بود و امروز نیز بعداز ۴۷ سال اولین فیلمی که اصلاح می‌شود فیلم «گاو» است.

وی با اشاره به اینکه وی به همراه داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی آثاری ساختند که فصل جدیدی را در سینمای ایران آغاز کرد؛ افزود: تلویزیون به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی سینما؛ مالک بسیاری از فیلم‌های کلاسیک سینمای ایران است اما متاسفانه برای نگهداری آنها و تشکیل یک آرشیو مدرن کاری نمی‌کند.

کارگردان «ناخداخورشید» ادامه داد: در تمام دنیا هر ۵ سال یکبار نگاتیوهای قدیمی و فیلم‌های قدیمی با استفاده از لابراتوراها اصلاح شده و نگهداری می‌کنند اما این نگهداری به گونه‌ای نیست که فقط آنها را جمع‌آوری کنند در جعبه بگذارند و در تاقچه نگه دارند.

وی ادامه داد: بهترین لابراتوارهای ما در کشور همچون لابراتوار وزارت ارشاد و تلویزیون دولتی هستند به همین دلیل آنها باید در نگهداری فیلم‌ها بیشتر تلاش کنند.

کارگردان «کاغذ بی‌خط» در ادامه افزود: مراکز بسیاری همچون کانون پرورش فکری، تلویزیون، وزارت ارشاد در طول دهه‌های گذشته فیلم‌های زیادی ساختند و آنها را آرشیو کردند. باید برای این فیلم‌ها و نگهداری آنها فکر جدی شود زیرا تمام این فیلم‌ها بخش مهمی از تاریخ سینمای ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه فیلم خوب همیشه قابل دیدن است؛ افزود: امروزه حتی در هالیوود فیلم‌های قدیمی و کلاسیک اصلاح شده و به صورتی زیبا در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد و همچنان نسخه‌های اصلاح شده آثاری همچون فیلم‌های چاپلین به فروش می‌رسد.

کارگردان «دایره مینا» با تشکر از کسانی که در اصلاح فیلم «گاو» تلاش کرده‌اند؛ گفت: نباید اصلاح این فیلم‌ها به گونه‌ای باشد که فقط آنها را اصلاح و در آرشیو بگذاریم از طرفی دیگر نباید چنین روندی فقط به فیلم‌های فرهنگی معطوف شود بلکه باید فیلم‌هایی که مورد توجه بوده و مخاطبان زیادی را به سینما کشانده مانند گنج قارون نیز اصلاح و نگهداری شود.

وی با اشاره به اینکه نباید فیلم‌هایی همچون «گنج قارون» را نفی کرد؛ گفت: سیامک یاسمی استاد ادبیات بود و خانواده‌اش نیز بسیار فرهنگی بودند اما گرایشی که در سینما انتخاب کرد گرایش ساخت «گنج قارون» بود.

کارگردان «دایی جان ناپلئون» ادامه داد: هرچند تکنولوژی پیشرفت کرده و سیستم دیجیتال شده است اما سینما را با نگاتیو می‌شناسند و فیلم‌هایی که با نگاتیو ساخته شده؛ هرگز نمی‌تواند به‌صورت دیجیتال ساخته شود و ما هرگز با سیستم دیجیتال کارگردانی مانند «هیچکاک» را نخواهیم داشت.

تقوایی با اشاره به اینکه سینما از بدو ورود مورد توجه مردم، جوانان و حتی فعالان حوزه اقتصادی قرار گرفته است؛ افزود: اولین فیلمی که در سینمای ایران ساخته شد بنام «حاجی آقا آکتور سینما» فیلم خوبی بود و به نوعی بهترین فیلم اولی بود که در سینمای ایران ساخته شد به گونه‌ای که داستان آن همچنان نیز مدرن است.

وی با اشاره به برخوردی که با سینما در ایران انجام شد؛ گفت: ما یک کشور سنتی هستیم به همین دلیل در کشور ما همیشه با مظاهر مدرن با بدبینی رفتار شده و مخالفت شده است. این رفتار حتی با ورود سیستم چاپخانه به ایران نیز وجود داشت.

تقوایی در ادامه افزود: امروز نیز همچنان مخالفت‌هایی با سینما وجود دارد و جالب است که بسیاری از مخالفت‌هایی که امروز با سینما می‌شود از جنس همان مخالفت‌هایی است که در ابتدای ورود سینما به ایران شده بود. مثلا همچنان گروهی اجازه نمی‌دهند که اعضائ خانواده‌شان به سینما بروند.

کارگردان «آرامش در حضور دیگران» با اشاره به ضدیت فرهنگی که گروهی با سینما دارند؛ گفت: به دلیل این ضدیت فرهنگی سینمای ما تاکنون نتوانسته از همه پتانسیل فرهنگی خویش استفاده کند از طرف دیگر بخشی از سانسور و ممیزی که روی سینماگران و به خصوص سینماگران قدیمی صورت می‌گیرد نیز از همین امر ناشی می‌شود.

تقوایی با اشاره به اینکه هنرمند بعداز فعالیت در یک فضای خاص به وضعیت آن فضا آشنا می‌شود؛ افزود: بسیاری از هنرمندان ما راه‌های زیادی رفتند و به فضای موجود آشنا هستند و اینکه با افرادی که سالها در سینما کار کردند و نگران وضعیت فرهنگی هستند به گونه‌ای رفتار می‌شود که انگار یک کنترل سیاسی و حتی بالاتر یک کنترل بسته اخلاقی صورت می‌گیرد؛ درست نیست.

وی ادامه داد: با من و داریوش مهرجویی و بسیاری دیگر از فیلمسازان قدیمی به گونه‌ای رفتار می‌شود که انگار ما در این جامعه زندگی نمی‌کنیم و شرایط را نمی‌دانیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز