خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

واکنش فیلمسازان " نوعی تجربه " به حضور فیلم‌هایشان در این بخش از جشنواره فیلم فجر

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۷۶

موتمن: مهم این است که منتقدان فیلم‌های جشنواره را ببینند / سجادی حسینی: بخش نوعی تجربه باید فضا را برای تجربه سینماگران بوجود بیاورد / کارخانی: هرگز در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور نداشته‌ام.

ایلنا: سرانجام در آخرین مرحله از اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر؛ نام فیلم‌های بخش نوعی تجربه ازسوی هیات انتخاب جشنواره اعلام شد و ۱۲ فیلم در این بخش حضور دارند.

اعلام این اسامی با واکنش‌های متفاوتی ازسوی فیلمسازانی که نامشان در این بخش اعلام شده، مواجه شده است. برخی از فیلمسازان در گفتگو با ایلنا نظرات خود را به این شرح اعلام کردند.

فرزاد موتمن

کارگردان فیلم سایه روشن در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره حضور فیلمش در این بخش گفت: من هیچ وقت برای جشنواره‌ها و گرفتن جایزه فیلم نساختم و هرگز به دنبال این نبودم که فیلمی که می‌سازم جایزه بگیرد.

وی ادامه داد: من در طول دوران کاری خودم دو گونه فیلم ساختم: گونه اول فیلم‌هایی بود که با عشق ساختم و به آن‌ها خیلی علاقه داشتم و گونه دوم فیلم‌هایی که به عنوان کارگردان در خدمت صنعت سینما بودم. برای هرکدام از این نگاه‌ها من ۴ فیلم ساخته‌ام و در مجموع ۸ فیلم ساختم.

وی ادامه داد: فیلم سایه روشن را با عشق ساختم و نمی‌خواهم درباره نظر هیات انتخاب سخنی بگویم. همین که فرصتی دست داد تا فیلم دیده شود؛ برایم مهم است.

موتمن افزود: مهم برای من این است که رسانه‌ها و منتقدان فیلم را ببینند و بعد درباره آن قضاوت کنند و مشخص شود که نظر آن‌ها درباره این فیلم چیست.

مهرشاد کارخانی

کارگردان فیلم دربست آزادی نیز درباره حضور فیلمش در بخش نوعی تجربه گفت: من تاکنون ۵ فیلم ساخته‌ام. هر بار هم که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردم؛ در بخش خارج از مسابقه بوده و تاکنون هیچگاه در بخش مسابقه نبودم.

وی ادامه داد: منتظر هستم تا تماشاگران سینما و بخصوص منتقدان که تماشاگران جدی سینما هستند؛ فیلم را ببینند و درباره تفاوت این فیلم با فیلم‌های سایر بخش‌ها صحبت کنند.

کاوه سجادی حسینی

کارگردان فیلم شب بیرون نیز درباره حضور فیلمش در بخش نوعی تجربه گفت: تصور می‌کردم فیلم‌ به عنوان فیلم اول در بخش فیلم‌های اول حضور پیدا کند اما اینکه فیلم در بخش نوعی تجربه انتخاب شد؛ هرچند دور از انتظار بود اما آن را قبول دارم.

وی ادامه داد: زمانی که اسامی کارگردان‌هایی که در این بخش فیلم دارند را نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که فیلم‌هایی از کارگردان‌های مختلف حضور دارند و این بخش می‌تواند کار تازه‌ای در جشنواره باشد.

سجادی حسینی ادامه داد: نکته‌ای که باید در این بخش مورد توجه قرار بگیرد نوع جوایز و تعداد آن‌هاست. اینکه بین همه فیلم‌های بخش نوعی تجربه فقط به یک فیلم جایزه داده شود؛ اتفاق خوبی نیست زیرا در فیلم‌های تجربی مانند سایر فیلم‌ها مباحثی همچون بازیگری و فیلمنامه بسیار مهم است و حتی از سینمای کلاسیک نیز مهم‌تر است.

کارگردان فیلم شب بیرون ادامه داد: باید تعداد نمایش‌های مردمی اینگونه فیلم‌ها زیاد شود تا مردم نیز با آن‌ها آشنا شوند. هرچند نظر منتقدان سینما مهم است اما نباید فیلم‌های بخش نوعی تجربه فقط برای منتقدان و اهالی رسانه نمایش داده شود و باید در سینماهای مردم نیز به نمایش دربیاید.

وی ادامه داد: بخش نوعی تجربه باید در سال‌های بعد نیز در جشنواره وجود داشته باشد تا بتواند به سینمای ایران کمک کند زیرا اگر این بخش به صورت مدوام در جشنواره باشد؛ می‌تواند باعثایجاد انگیزه در سینماگران شود و کارگردان‌های سینما به دنبال تجربه کردن باشند.

وی افزود: سینمای ایران نیاز به پویایی و حرکت دارد و یکی از راهکاری این پویایی بازگذاشتن دست فیلمسازان در تجربه کردن فضاهای جدید است.

سیدجمال ساداتیان

این تهیه‌کننده سینما گفت: زمانی که ما قوانین جشنواره را قبول می‌کنیم باید همه آن را بپذیریم. قطعا مدیران جشنواره امسال نیز معیارهایی داشتند که به آن عمل کردند حال باید دید جشنواره چگونه خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز