خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

سیستان و بلوچستان غرق در آب/ مردم: کمک های هلال احمر کافی نیست/ می‌ترسیم همین اندک راه ارتباطی هم بسته شود/ مسئولان: حجم بارش‌ها بی‌سابقه است + فیلم

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۷۰۴

پس از سیل اخیر در بیشتر شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان که جمعه گذشته اتفاق افتاد، اوضاع در استان بحرانی است و مردم در انتظار کمک‌ نهادهای مسئول هستند.یکی از اهال روستای دج می گوید: مردم به کمک نیاز دارند پتو، دارو، غذا، شیرخشک، نان و آب نداریم و از همه بدتر از ترس سیل حتی نمی‌توانیم برای تهیه‌ آنها از خانه خارج شویم...

به گزارش خبرنگار ایلنا، سالها است مردم سیستان و بلوچستان باران را با دعا از خدا می‌خواهند تا ذره‌ای از خشکسالی این استان کاسته و مزارع و باغ هایشان سیر آب شوند. هرساله مردم این خطه از سرزمین در تابستان و زمستان دغدغه‌های تکراری دارند. در تابستان گرمای شدید و خشکسالی و قطعی برق و آب و در زمستان هم سیل ، ویرانی و آفت میهمان در خانه‌های آنها است.

هرساله با ورود سامانه بارشی به استان ، لرزه به تن مردم بویژه روستاییان و کشاورزان می‌افتد، چرا که این نعمت تبدیل به تهدید برای باغ ها و زندگی‌شان می شود و همان اندک راه درآمدی‌شان هم از بین می‌رود.

همواره مرسوم است طبق عادت پیش از ورود سامانه بارشی جلسات مدیریت بحران متعددی در مرکز استان و شهرستان ها برگزار می شود ، اما با مشاهده وضعیت مردم منطقه  به‌خوبی می‌توان دریافت که مدیریت ‌بحران در ایران  به رویا شبیه‌تر است تا نهادی که کمک رسان مردم در مواقع نیاز باشد. از همان روز اولی که سامانه بارشی وارد استان شد  مردم بر اثر سوء مدیریت  دچار مشکل شده و کمک می‌خواهند.

سیستان  و بلوچستان غرق در آب/ مردم: کمک های هلال احمر کافی نیست/ می‌ترسیم همین اندک راه ارتباطی هم بسته شود/ مسئولان: حجم بارش‌ها بی‌سابقه است + فیلم

هرچند  شروع باران در استان سیستان و بلوچستان از شب‌ جمعه هفته گذشته بوده و براساس اعلام سازمان هواشناسی شدت بارش‌ها سنگین گزارش شده است ،اما بسیاری از ساکنان از نرسیدن نیروهای امدادی و کمک به منطقه گله‌مندند.

حتی برای خرید نان نمی توانیم از خانه‌ها بیرون بیاییم

عبداللهی یکی از ساکنان روستای دج از دهستان پیرسهراب در بخش مرکزی چابهار می‌گوید: تمام راه‌های روستاهای اطراف بسته شده، مردم اسیر شده‌اند و نمی‌توانند حتی برای خرید نان از خانه‌هایشان بیرون بیایند. اینترنت مرتب قطع و وصل می شود می‌ترسیم کار به جایی برسد که دست‌مان از همه جا کوتاه شود و همین اندک  راه ارتباطی ما برای درخواست کمک نیز  قطع شود.

او می‌گوید: نیروهای هلال احمر به روستاها آمدند اما  کاری از دست‌شان بر نمی آید و تجهیزاتشان کامل نیست و به سختی در  آب تردد  می‌کنند.

عبداللهی می گوید: اینجا مردم کمک نیاز دارند ، از مسئولان و کسانی که کاری از دست‌شان بر می‌آید بخواهید که به ما کمک کنند. ما پتو، وسایل گرمایشی، دارو، غذا، شیرخشک، نان و آب نیاز داریم و از ترس سیل حتی نمی‌توانیم برای تهیه‌ آنها از خانه خارج شویم.

کمی آن طرف تر از روستای دج، روستای عورکی است که در حصار آب قرار گرفته و مردم کپرها و دام هایشان را بر اثر سیل از دست داده و حالا مستاصل به دنبال گشایش درهای رحمت و بازگشت به زندگی هستند.اکثر مردم به دلیل افزایش حجم آب با قایق تردد می کنند و به یکدیگر کمک می کنند.

رئیسی یکی از کشاورزان روستای عورکی از توابع دشتیاری هم می گوید: دام و خانه‌های کپری‌مان در آب نابود شده، تمام زندگی‌ام با همین چهار بز و گوسفند می گذشت که حالا لاشه‌های بی جان‌شان روی زمین افتاده و ماهم آواره‌ایم. دستم از دنیا کوتاه شده و   وسیله‌ای برای زندگی نداریم.

حجم بارش‌ها بی‌سابقه است

از سوی دیگر مدیرکل مدیریت بحران استان نظر دیگری دارد. «عباسعلی ارجمندی» مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وقوع سیلاب در این استان گفت:  در طول سی‌سال اخیر این حجم از بارش در استان بی‌سابقه بوده است. با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مجموعه مدیریت بحران قبل از آغاز بارش باران اطلاع‌رسانی‌ در خصوص وقوع سیل انجام داده بود، به گونه‌ای که با بلندگو در بسیاری از روستاها اطلاع‌رسانی شده بود. 

مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان  تصریح کرد: حدود 850 نفر جامانده و گرفتار در سیلاب توسط دستگاه‌های امدادی و نیروهای مردمی نجات یافته‌اند. همچنین 200 دستگاه خودرو در سیلاب گرفتار شده بودند که رهاسازی و به اماکن امن منتقل شدند.

برپایه این گزارش  خسارات ناشی از سیل در بخش کشاورزی هم بسیار زیاد بود به طوری که در بخش کشاورزی در باغات موز و در بخش کشت هندوانه و گلخانه‌ها   با خساراتی مواجه بودیم و بیشترین خسارت‌ها در حوزه جنوب استان در کنارک و چابهار اتفاق افتاده است.

همچنین در بخش زیرساخت‌های روستایی و ارتباطات رادیویی در فنوج، نیکشهر، قصرقند، بخش‌هایی از چابهار، دلگان و پیشین قطع ارتباط تلفن گزارش شده است. با توجه به قطع تلفن ما از طریق مرکز پیام نیروی انتظامی هم پیام ارسال می‌کنیم و هم در جریان وضعیت آنها قرار می‌گیریم.

به گفته این مقام مسئول 350 راه روستایی و محورهای مواصلاتی کاملا قطع است و از بین رفته است. همچنین 120روستا برق‌شان قطع شده است و تا این لحظه هنوز نتوانستیم برق روستاها را وصل کنیم. در حوزه روستایی بیشترین خسارت‌ها را داریم.

وی با اشاره به آبگرفتگی معابر در کنارک و دلگان تصریح کرد: سه اردوگاه اسکان اضطراری در قصرقند، فنوج و کنارک ایجاد شده است. تعداد 6 روستا به طور کامل تخلیه شده است. همچنین سه سد سریز شده است و با توجه به اینکه حجم آب بسیار زیاد است. قطعا این مناطق در مرز سیلاب قرار خواهند گرفت. از همین‌رو تدابیر لازم اندیشیده شده است و به محض نزدیک شدن آب ما این روستاها را نیز تخلیه خواهیم کرد. سد پیشین و دو سد دیگر نیز سرریز شده‌اند.

وی با اشاره به حضور گروه‌های امدادی مردمی در استان و خارج از استان خاطرنشان کرد: در بخش‌هایی گروه‌های مردمی امدادی را اعزام  و اقلام جمع‌آوری شده را نیز در صورت نیاز توزیع کردیم. همچنین مجموعه هلال احمر علاوه بر انبارهایی که در هر شهرستان داشته‌اند شب گذشته با کمک نیروهای نظامی و انتظامی با 6 دستگاه خودروی سنگین اقلام امدادی را در بخش جنوب استان توزیع کرده‌اند.

خبر دقیقی وجود ندارد

سیستان  و بلوچستان غرق در آب/ مردم: کمک های هلال احمر کافی نیست/ می‌ترسیم همین اندک راه ارتباطی هم بسته شود/ مسئولان: حجم بارش‌ها بی‌سابقه است + فیلم

در این میان خبر دقیقی از میزان خسارات این سیل در سیستان و بلوچستان وجود ندارد و سرریز شدن سد‌ها در بلوچستان هم قوز بالای قوز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ایلنا می‌گوید: ظرفیت سدهای زیردان، خیرآباد و ماشکید تکمیل شده و به دلیل حجم بالای آب ورودی ، این سد ها پر آب و سرریز شده است.

اتابک جعفری می‌گوید: میزان لازم از آب سد ذخیره شده اما مابقی آب به سمت رودخانه‌ها سرازیر شده است.

مدیرکل جمعیت هلال احمر استان هم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از تداوم کمک های امدادی به مردم سیل زده خبر می دهد و می گوید: تمامی نیروهای هلال احمر در حالت آماده باش کامل قرار داشته و در حد توان و با تجهیزات موجود برای مردم کم نمی گذاریم .

با این حال امیدواریم خسارات سیل برای مردم بیش از این ادامه نیابد و دستی برای کمک به مردم سیل زده ، به یاری بیاید.

سیستان  و بلوچستان غرق در آب/ مردم: کمک های هلال احمر کافی نیست/ می‌ترسیم همین اندک راه ارتباطی هم بسته شود/ مسئولان: حجم بارش‌ها بی‌سابقه است + فیلم

گزارش  : فائقه راغی 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز