خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو عنوان کرد:

اعلام آمادگی وزارت نیرو برای پذیرش کمیسیون اقتصادی ایران و افغانستان/ مشکلات مرتبط با حقابه هیرمند و هریرود در دستور کار

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۷۳۲

وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو آمادگی دارد کمیسیون اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان را بپذیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا اردکانیان در مراسمی که امروز به منظور کلنگ زنی نیرگاه سیکل ترکیبی و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه گازی 42 مگاواتی ساخت داخل در زاهدان برگزار شد،گفت: سیستان و بلوچستان از استان های مهم مرزی کشور است و استان های مرزی ویترین نظام و کشور جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی افزود: سیستان و بلوچستان نقش مهمی در حفظ حیات مسکونی کشور دارد و اولویت همه مسئولان کشوری است که امیدواریم با بکارگیری همه ظرفیت ها بتوانیم برای مسئله آب پایدار استان فکرهای اساسی و ماندگاری کنیم.

اردکانیان عنوان کرد: در پی گزارشی که در پی تحولات اخیر برای تحریم ها صورت گرفته ریاست جمهوری برای پیگیری مسئله آب به معاون اول خود دستور اکید داده اند.

اردکانیان با اشاره به خشکسالی های متعدد ، جدیت مشکلات کم آبی در سیستان و بلوچستان و ضرورت پیگیری حقابه هیرمند، عنوان کرد: وزارت نیرو که یک دستگاه تخصصی است مناسبترین دستگاه برای پذیرش مسئولیت کمیسیون اقتصادی دو کشور  ایران و افغانستان بوده و این آمادگی را اعلام کرده است.

 وی افزود: ما می توانیم با کشور افغانستان هم در حوزه هریرود و هم در حوزه هیرمند همکاری وسیعی را آغاز کرده و استمرار دهیم .

وی اذعان داشت: حقابه قانونی جمهوری اسلامی ایران جزء ضروریات این همکاری است و زمینه های وسیعی را در ارتباط با مناطق جنوب شرقی کشور فراهم می کند تا بتوانیم دستاوردهایی داشته باشیم که شرایط کشور را بهبود ببخشد.

وی افزود: شیرین کردن آب دریا جز برنامه های مهم این وزارت است و با جدیت پیگیری می شود.

اردکانیان در ادامه گفت: من به عنوان وزیر نیرو یکی از راه های حل مشکلات  در سیستان و بلوچستان و سایر استان های کشور را انتخاب مدیرانی شایسته برای مناصب و مدیریت های اجرایی می دانم.

وزیر نیرو گفت: این وزارتخانه هزار و ۱۲۱ طرح و پروژه در حوزه برق و اب با اعتبار پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد.

 اردکانیان اظهار داشت: ۱۱ طرح در زمینه تامین آب، ۴۴۵ طرح در زمینه آب و فاضلاب شهری و روستایی و ۶۶۵ طرح در حوزه برق و انرژی در سیستان و بلوچستان در دست اجرا است.

وی ادامه داد: تامین اب و برق را نمی توان کرا یک دستگاه دانست و لازمه آن همکاری تمام ارگانها در این زمینه است.

وی بیان کرد:  امیدواریم که وزارت نیرو تا پایان سال ۱۴۰۰ قادر باشد ۱۴۰۰ مگا وات به ظرفیت برق سیستان و بلوچستان اضافه کند که این اتفاق بسیار بزرگی محسوب می شود.

وی بیان کرد: جنوب شرق کشور از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با کمبود تولید انرژی در منطقه رو به رو بوده است.

وزیر نیرو گفت: سیستان و بلوچستان طولانی ترین خطوط انتقال برق را دارد که این امر هزینه های سنگینی در تامین و نگهداری انرژی ایجاد می کند.

وی تصریح کزد: در صدد هستیم که هاب انزژی در سیستان و بلوچستان برای صادرات ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان ظرفیت های بسیار زیادی در زمینه انرژی های تجدید پذیر دارد که باید با همکاری بخش خصوصی از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

اردکانیان گفت: جنوب شرق کشور می تواند یکی از کانون های تولید انرژی برای صادرات باشد.

وی بیان کرد: تدارک تامین منابع مالی دولتی برای ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی زاهذان کار راحتی نبود که خوشبخاته این اقدام انجام شد.

وی گفت : وزارت نیرو متکی به منابع داخلی است و بودجه عمرانی دولتی زیادی ندارند.

وزیر نیرو گفت: اولویت وزارت نیرو تامین آب و برق مطمئن برای سیستان و بلوچستان است

وی ادامه داد: از تمام راهکارها برای تامین اب پایدار برای سیستان و بلوچستان بهره خواهیم گرفت.

اردکانیان گفت: وزارت نیرو مسئول تامین اب است و برای این کار از ابهای متعارف و غیر متعارف بهره خواهیم برد.

وی بیان کرد: شیرین سازی آب در اولویت وزارت نیرو است و با تمام توان اقدامات لازم در این زمینه را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز