خبرگزاری کار ایران

سال زراعی جاری انجام می‌شود؛

کشت گندم در 40 هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۲۳۲

معاون کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: هر ساله بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی استان به کشت انواع محصولات پاییزه اختصاص می‌یابد که امسال به‌علت قطع کامل جریان آب رودخانه هیرمند و عدم کشت در منطقه سیستان این سطح با ۳۰ درصد کاهش به حدود ۸۰ هزار هکتار خواهد رسید.

علیرضا دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن  اشاره به اینکه یکی از مهمترین محصولات پاییزه استان گندم است، افزود: سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود ۴۰ هزار هکتار به کشت این محصول اختصاص یابد که انتظار داریم در پایان برداشت محصول حدود ۱۲۰ هزار تن محصول گندم برداشت شود. کشت پاییزه در استان سیستان و بلوچستان از اوایل آبان‌ماه آغاز و تا پایان آذرماه ادامه دارد .

دهمرده گفت: یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان افزایش محصول در واحد سطح است که از این طریق بتوانیم تا حدودی کاهش تولید ناشی از کاهش سطح را جبران کنیم. برای رسیدن به این هدف مهم استفاده از ارقام اصلاح شده مقاوم به خشکی و شوری، توسعه روش‌های نوین آبیاری در مزارع گندم، استفاده از کودهای ریز مغزی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی از برنامه‌های مهم اجرا شده و در دست اجرای سازمان جهاد کشاورزی استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۷۵۰۰ تن انواع کودهای شیمیایی ۲ هزار تن انواع بذور اصلاح شده، ۲ تن سموم ضد عفونی بذور خود مصرفی بین کشاورزان سطح استان توزیع شده است. مهمترین ارقام گندم که در استان کشت می‌شود شامل هامون، سیستان، کراس بولانی، چمران ۲ است. همچنین برای افزایش پایداری تولید و افزایش عملکرد ارقام جدید مهرگان، ارگ، افلاک و افق نیز به کشاورزان معرفی شده است. 

شایان ذکر است، شرایط اقلیمی استان به‌گونه‌ای است که اولین برداشت گندم در کشور در اواخر اسفندماه در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز